سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست  خبری مشترک با همتای نیجریه‌ای خود گفت: درباره سؤال شما در خصوص امکان آشتی بین دمشق و همسایگانش در منطقه باید بگوییم که ما به شدت از این آشتی حمایت می‌کنیم.

وی گفت: سرانجام آن‌ها باید در کنار هم زندگی کنند و با دشمن مشترکی به نام تروریسم و تندروی روبه رو هستند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: از ابتدای تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب، امکانات گفتگو بین دمشق و همسایگانش به‌ویژه گفتگوهای غیر رسمی تا حد زیادی محدود شده است و برخی از شرکای عرب امروز در تماس‌های خصوصیشان با مسکو اعتراف می‌کنند که این تصمیم اشتباه بود.

لاوروف در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت مشخص شدن دایره شرکت کنندگان قانونی در مذاکرات ژنو و جلوگیری از پیوستن عناصر تندرو و اعضای گروه‌های تروریستی به این مذاکرات تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به‌ویژه قطعنامه 2254 دستور کار مذاکرات ژنو را مشخص کرده است.

لاوروف تاکید کرد: امیدوارم که مذاکرات ژنو در کنار مذاکرات آستانه، نقش مهمی در پیشبرد حل سیاسی بحران سوریه ایفا کند.

وی خاطر نشان کرد که اگر موضوع مبارزه با تروریسم از دستور کار مذاکرات ژنو حذف شود، دیگر برنامه‌های آن با قطعنامه شماره 2254 مطابقت ندارد.

چهارمین دور مذاکرات ژنو درباره سوریه شامگاه پنجشنبه گذشته با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضان آغاز شده است.

چهارمین دور مذاکرات ژنو درباره سوریه در حالی آغاز شده است که در تاریخ 24-23 ژانویه سال جاری میلادی (4 و 5 بهمن) در پایتخت قزاقستان برای نخستین بار، مذاکرات مستقیمی بین گروه‌های مسلح مخالف در سوریه و نمایندگان دولت سوریه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه (سه کشور ضامن صلح در سوریه) برگزار شد که به امضای بیانیه پایانی در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و توافق طرفین برای ادامه مذاکرات در این راستا انجامید. اعضای شورای امنیت سازمان ملل این بیانیه را تصویب کرده و این رایزنی‌ها را گام مهمی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ارزیابی کردند.

آتش‌بس فراگیر در سوریه از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده است.