نشریه آمریکایی «فارین افرز» در گزارشی به بررسی عواقب مواضع افراطی دولت ترامپ در قبال ایران و پشت پا زدن آمریکا به توافق هسته ای با تهران پرداخت.

بر اساس این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود در تاریخ 16 فوریه سرنوشت توافق هسته ای سال 2015 میلادی با ایران را نامعلوم جلوه داد.
با توجه به اینکه ترامپ در تاریخ 33 فوریه تحریم های جدید یک جانبه ای را علیه ایران اعمال کرد، مشخص نیست که این اولتیماتوم ترامپ به ایران حقیقتا چه چیزی به همراه داشته باشد.

فارین افرز با اشاره به اینکه تهران بر این باور است که ترامپ بیشتر هیاهو و جنجال می کند تا عمل، نوشت که اگر دولت ترامپ موضعی حداکثری و افراطی در قبال ایران پیش بگیرد، این احتمال وجود دارد که اتخاذ این روند با نتیجه معکوس همراه باشد.

بر این اساس، ایران به خوبی می داند که کاملا هم فاقد قدرت چانه زنی مقابل آمریکا در خاورمیانه و فراتر از خاورمیانه نیست و نهایتا ممکن است اینطور برداشت کند که انتقادات ترامپ از توافق هسته ای با تهران و رد این توافق و برخورد تند با ایران، عمدتا لاف زنی هایی است که ترامپ با هدف تحت فشار قرار دادن ایران برای تسلیم شدن انجام می دهد.

فارین افرز نوشت که این نتیجه گیری خطرناک توسط ایران می تواند به ماجراجویی های بیشتر و نه کمتر تهران ختم شود. از نظر ایران، سیاست خارجی ترامپ با تضاد روبرو است آن هم به دلیل ژست های مقابله ای ترامپ مقابل ایران و وعده انتخاباتی او برای شکست داعش و تبدیل دوباره آمریکا به مکانی امن.

این نشریه آمریکایی نوشت حتی سیاستگذاران ایرانی با اینکه مطمئن هستند ایران رقیبی برای آمریکا در عرصه تقابل نظامی نیست، اما اینطور نتیجه گیری می کنند که مردم آمریکا تمایلی برای این درگیری ندارند و به این ترتیب، ترامپ به محض اینکه بفهمد نقش تهران در جنگ علیه داعش چندان هم بی اهمیت نیست، احتمالا ترجیح خواهد داد تا رویکردی با تقابل کمتر در قبال تهران در پیش بگیرد.

ترامپ ممکن است اینطور فکر کند که برقراری روابط دوستانه با مسکو و بهبود روابط با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای ریشه کن کردن داعش کافی است اما به زودی به این نتیجه می رسد که حضور روسیه در سوریه با توجه به حضور داعش در رقه به شکل پشتیبانی هوایی است و در وهله اول به حضور نیروهای زمینی تامین شده توسط ایران و نمایندگان نیابتی ایران متکی است.

از طرف دیگر، ایران یک مهره حیاتی در عراق محسوب می شود و تلاش ها برای حذف دائمی داعش در عراق نیز نیازمند همکاری ایرانی هاست.

این نشریه آمریکایی در ادامه به سفر اوایل فوریه «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به واشنگتن و تاکید وی بر ضرورت تعهد به اجرای توافق هسته ای با ایران اشاره کرد و نوشت موگرینی در این سفر تاکید داشت که اروپا احساس می کند که تعامل با ایران در عرصه های اقتصادی و سیاسی منفعت دارد.

از طرف دیگر، با توجه به اینکه دهلی نو، سئول و توکیو، پکن و مسکو همگی در تلاشند تا روابط خود با ایران را بعد از حذف تحریم های چندجانبه علیه تهران، از سر بگیرند، ایران در حال احیای روابط جهانی خود است که این امر اهرم فشار تهران علیه آمریکا را تقویت می کند.

فارین افرز در گزارش خود می نویسد دولت ترامپ در این شرایط بین المللی باید به توافق هسته ای 2015 پایبند باشد زیرا این یک توافق چند جانبه است.

این نشریه با اشاره به اینکه ترامپ باید با اتحادیه اروپا در زمینه شکل دهی سیاست های منطقه ای تهران همکاری نزدیکی داشته باشد، نوشت اتخاذ یک رویکرد به مراتب هماهنگ تر در قبال ایران می تواند تهران را در مسیر تصمیم گیری ها و انتخابات دشواری در رابطه با رویکرد سیاسی خود در خاورمیانه قرار دهد.

فارین افرز در پایان نوشت که دولت ترامپ به منظور حفاظت از منافع آمریکا، باید به این حقیقت اذعان کند که ایران کارت های بازی قدرتمندی در دست دارد و این بدان معناست که کاخ سفید باید به رویکرد دیپلماتیک با ایران ادامه دهد و در عین حال درصدد تقویت اتحاد بین المللی و منطقه ای خود باشد.

بر اساس این گزارش، اتخاذ این رویکرد و نه در پیش گرفتن مواضع افراطی در قبال ایران که برگشتن از آنها نیز کار دشواری است، هوشمندانه ترین راه برای دولت ترامپ در قبال تهران است.