محمدعلی نجفی صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور تصمیم قطعی خود را برای حضور در انتخابات 96 گرفته است اظهار کرد: ما امیدواریم و تقاضا هم داریم که آقای روحانی وارد انتخابات شود، چون دولت اقدامات و زیرساخت هایی را ایجاد کرده که برای به نتیجه رسیدن آن 4 سال زمان نیاز است، بنابراین لازم است دولت دوم آقای روحانی هم تشکیل شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دیدگاه شما در مورد حضور چند کاندیدای جانبی در کنار روحانی چیست؟ تصریح کرد: عده ای معتقدند تا زمان انتخابات ممکن است هزار اتفاق بیفتد و مسائل پیش بینی نشده ای رخ دهد، بنابراین در کنار آقای روحانی که گزینه اصلی است باید گزینه جانبی هم داشت. دیدگاه دیگر می گوید حضور آقای روحانی به تنهایی کفایت می کند. الان استراتژی رقبای روحانی تخریب دولت است. کاندیداهای احتمالی انتخابات تاکنون حتی یک جمله درباره آنچه می خواهد انجام دهد نگفته است. فقط دنبال تخریب دولت هستند که من معتقدم آقای روحانی به تنهایی می تواند پاسخ همه انتقادها را بدهد. در واقع یکی مرد جنگی به از صد هزار. فکر می کنم نظر آقای روحانی هم همین باشد که یک نفری بیاید.

نجفی همچنین در پاسخ به این سوال که شما در ستاد انتخابات حسن روحانی چه سمتی دارد گفت: هنوز ستادی ایجاد نشده است.

مشاور اقتصادی رییس جمهور همچنین درباره ارزیابی خود از عملکرد اقتصادی دولت تصریح کرد: با توجه به شرایطی که برای دولت ایجاد شده بود من عملکرد دولت را در این زمینه موفق می دانم. در سال 91 ما با نمایان شدن آثار تحریم ها شاهد جهش قیمت ارز و تورم بالا بودیم و در سال 92 هم با بدشانسی دولت قیمت نفت شدیدا افت کرد. این عوامل کار دولت را سخت کرد، اما دولت در زمینه اصلاح نظام بانکی کنترل تورم و سرو سامان دادن به بازار سرمایه اقدامات خوبی انجام داد. در زمینه خروج از رکود نیز اقدامات خوبی انجام شده که هنوز به صورت کامل به نتیجه نرسیده است. به طور مثال الان صنعت فولاد و خودرو سازی از رکود خارج شده، اما هنوز بخش هایی از صنعت یا مسکن با رکود مواجه است. در بخش کشاورزی نیز شاهد جهش خیلی خوبی هستیم . در مجموع عملکرد اقتصادی دولت را من موفق می دانم.

نجفی در پاسخ به این سوال که عملکرد دولت در ایجاد اشتغال را چگونه ارزیابی می کنید تصریح کرد: دولت در این بخش هم موفق بود، اما نیاز به شغل بیشتر از آنچه است که دولت ایجاد کرده است، زیرا با ورود به بازار کار در سال های اخیر به تاخیر افتاده است و ما با تقاضای انباشته شده مواجهیم.

نجفی با بیان اینکه برای دستیابی به رشد 6.5 درصدی در طول برنامه ششم باید بالغ بر 630 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم، گفت: ما در سال آینده حدود 480 هزار میلیارد تومان فقط می توانیم سرمایه داخلی جذب کنیم. بنابراین باید سرمایه خارجی از طریق فاینانس، بیع متقابل و سرمایه گذاری مستقیم جذب کنیم و بر همین اساس باید به دنبال تعامل اقتصادی و سیاسی با دنیا باشیم.