کره جنوبی اعلام کرد باید یک همکاری جمعی برای مجازات پیونگ‌یانگ به دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی وجود داشته باشد.

مالزی روز گذشته ۲ زن را به عنوان عاملان اصلی ترور "کیم جونگ نام"، برادر ناتنی رهبر کره شمالی، معرفی کرد. "یون بیونگ سه"، وزیر خارجه کره جنوبی، در کنفرانس خلع سلاح سازمان ملل که در ژنو برگزار شد، اظهار داشت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی یک هشدار است و جامعه بین‌المللی باید به آن واکنش نشان دهد. از سازمان ملل می‌خواهیم برای مجازات پیونگ‌یانگ، عضویت کره شمالی را در این نهاد بین‌المللی لغو کند. 

وزیر خارجه کره جنوبی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی به این موضوع پرداختند که استفاده از تسلیحات شیمیایی برای قتل هدفمند در کشور ثالث، یک پیام روشن را برای جهان ارسال می‌کند. این اقدام، عملی وحشیانه و غیرقابل پیش‌بینی است و نشان می‌دهد کشوری که در پشت ماجرا قرار دارد در هر لحظه و هر مکانی آماده حمله و ضربه زدن به دیگران است.

کارشناسان کره جنوبی مدعی هستند بیش از ۵ هزار تن تسلیحات شیمیایی نزد همسایه شمالی ذخیره شده است که سومین سطح بالای ذخایر شیمیایی جهان پس از آمریکا و روسیه محسوب می‌شود. وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به این مطلب گفت: فقط چند گرم از "وی ایکس" برای کشتار جمعی کافی است.

"کیم جونگ نام" پس از تبعید تحت حفاظت چین قرار گرفت و در "ماکائو" مشغول به زندگی بود. وی به دلیل سخنان انتقادآمیز علیه رهبر کره شمالی از این کشور طرد شده بود.

آمریکا و کره جنوبی مدعی هستند قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی به دنبال توطئه‌ای از سوی پیونگ‌یانگ صورت گرفته است. مقامات کره شمالی تاکنون هرگونه اتهامی را در این باره رد کرده‌اند. 

"کیم جونگ نام" ۱۳ فوریه زمانی که منتظر پرواز ماکائو در فرودگاه کوالالامپور بود، با سم "وی ایکس" که در تسلیحات شیمایی به عنوان عامل اعصاب استفاده می‌شود، ترور شد.

کره شمالی در اختیار داشتن هرگونه تسلیحات شیمیایی و دست داشتن در قتل "کیم جونگ نام" را تکذیب کرده است.