یحیی آل اسحاق پیرامون شکل‎‎گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اظهار داشت:  تفاوت جبهه با حزب و گروه در این است که جبهه حزب نیست، از ابتدا نیز این موضوع مطرح شده که قرار است یک جریان فراحزبی و فراجناحی تشکیل شود.
 
وی با اشاره به اینکه در جبهه مردمی نگاه مجموعه‌ای با دید باز غیرحزبی وجود دارد، ادامه داد: شاخصه‌های جبهه مردمی این است که نیروهای مردمی با تکیه بر مردم شکل گرفته و تصمیمات از پایین به بالا گرفته می شود و این گونه نیست که از بالا در حوزه‌های مختلف تصمیم‌گیری و بعد ابلاغ شود. 
 
عضو هیئت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب تصریح کرد: قرار است این جبهه، حرکت از پایین به بالا داشته باشد و نیروهای انقلابی که شاخصه و ملاک‌هایشان انقلابی است این ائتلاف را تشکیل دادند.
 
آل اسحاق با اشاره به اینکه این حرکت از حدود یکسال و نیم پیش از سوی دلسوزان انقلاب با بررسی مسائل جاری کشور در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و ... آغاز شد، گفت: نقاط قوت و ضعف را بررسی کردند و نتیجه آن این شد که وضعیت مطلوب نداریم و چرایی آن را تحلیل کردند. 
 
وی با بیان اینکه ایران در حوزه امنیت، رقابت‌های فرهنگی و اقتدار منطقه‌ای نقاط مثبت وجود داشت اما نقاط ضعف احساس می شد که با اهداف انقلاب و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری شکاف داشتند، گفت: در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که در زمینه‌هایی که موفقیت کسب کرده‌ایم چند علت وجود داشته است.
 
عضو هیئت مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب ادامه داد: در مواردی که موفق بوده‌ایم اصل انقلاب اسلامی، خط مشی‌ها و دیدگاه‌ها و همچنین ارزش‌های انقلاب ملاک تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی بوده اند. 
 
وی یکی دیگر از عواملی که موجب موفقیت در برخی از زمینه‌ها شده است را باور داشتن مردم نسبت به ایده‌ها و حضور فعال و جدی آنها دانست، ادامه داد: همچنین روش انقلابی و محافظه کارانه عمل نکردن نیز موجب موفقیت شده است و البته رکن چهارم حضور مدیران بخش اجرایی و عملیاتی با توانایی، تجربه و علم که به اصل انقلاب باور داشتند، موثر بوده است. 
 
آل اسحاق تأکید کرد: قبل از شکل‌گیری جبهه مردمی با بررسی این 4 مولفه حاصل شد و به این نتیجه رسیدیم که می‌توان به این نقاط برگردیم و باید ارزش ها را در این مجموعه با دیدگاه وسیع و عدم تنگ نظری حزبی و گروهی، در یک ظرف جمع کنیم تا امکان موفقیت فراهم شود. 
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: اکثریت با جبهه مردمی نیروهای انقلاب همراه هستند و در انتخابات آینده به وسیله جبهه مردمی وحدت حداکثری ایجاد می شود.