"سباستین کورتز"، وزیر امور خارجه اتریش، اظهار داشت ممنوعیتی برای سفر "رجب طیب اردوغان"، به اتریش وجود ندارد؛ اما وی نباید هیچ تبلیغاتی در ارتباط با همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه در اتریش انجام دهد.

"کورتز" با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اتریش میزبان ۳۶۰ هزار تبعه ترکیه‌ای است و تبلیغات سیاسی اردوغان می‌تواند موجب بروز تنش در اتریش شود. وین چنین فعالیت‌های سیاسی را مانعی بر سر همبستگی در میان مهاجران اهل ترکیه می‌داند.

کورتز در ادامه افزود: اردوغان هم می‌تواند مانند هر مقام عالی‌رتبه سیاسی به اتریش سفر کند و دیدارهای دوجانبه‌ای با مقامات اتریشی یا اروپایی داشته باشد؛ اما اینجا کسی از تجمعات انتخاباتی استقبال نمی‌کند. وین مخالف این است که مبارزات انتخاباتی ترکیه به اتریش کشیده شود.

همه‌پرسی درباره اصلاح قانون اساسی ترکیه ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین ۱۳۹۶) برگزار می‌شود. در اصلاحات جدید که مورد حمایت اردوغان است، رئیس جمهور اختیارات گسترده‌ای به دست می‌آورد و پارلمان ترکیه عملا به حاشیه رانده می‌شود.

در میان ۳۶۰ هزار شهروند ترک‌تبار اتریش، ۱۱۷ هزار نفر همچنان دارای تابعیت ترکیه هستند و می‌توانند در همه‌پرسی این کشور شرکت کنند.