محمدحسین قدیری ابیانه ظهر امروز در همایش کرسی آزاداندیشی با  موضوع تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان برگزار شد، اظهار کرد: بیشترین میزان درآمد نفتی کشور در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بوده است.

وی با بیان اینکه در سال 1391 بالاترین رقم میزان درآمدهای نفتی در همه سال‌های انقلاب به ثبت رسیده است، اضافه کرد: با توجه به ثروت کلان و... در کشور نباید مشکلی به نام مسکن، رفاه، اشتغال و... داشته باشیم.

برای حل مشکلات کشور و ارائه راه‌حل باید واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، بدین منظور باید به سوی تولید ثروت در کشور حرکت کنیم

 

سفیر سابق ایران در کشورهای برزیل و مکزیک با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش نفت و منابع آن در سال 1391 رقمی معادل 61 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است، گفت: در سال‌های 1392 و 1393 با توجه به وجود تحریم‌ها، یک میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر شده است.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه برای حل مشکلات کشور و ارائه راه‌حل باید واقع‌بینانه به موضوعات نگاه کنیم، افزود: در سال 1389 درآمد نفتی پیش از پیش‌بینی بود، اما سایر درآمدها محقق نشد و در نتیجه 13 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم.

وی با بیان اینکه تخصیص عادلانه بودجه امری لازم اما کافی نیست، تصریح کرد: باید به سوی تولید ثروت در کشور حرکت کنیم.

سفیر سابق ایران در کشورهای برزیل و مکزیک با بیان اینکه چشم‌انداز سال 1404 در هیچ دانشگاه کشور تدریس نشده است، گفت: این چشم‌انداز توسعه را باید همین جوانان و دانشجویان امروز  کشور محقق کنند.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه در کشور تفکری شکل گرفته مبنی بر اینکه نیازهای کشور را حکومت باید تعیین کند، تصریح کرد: این باور موجب شکل‌گیری تنبلی اجتماعی در ایران شده است.

وی با بیان اینکه انتقادهایی به دولت‌ها وارد بوده، اما بسیاری از این انتقادها نا‌به‌جا است، ابراز کرد: با وضع درآمدهای کنونی و تنبلی اجتماعی در کشور، اگر به جای هر رئیس جمهوری حتی امام معصوم(ع) هم بیاید، خواسته‌ها برآورده نمی‌شود.

باید توهمات درآمدهای نفتی در کشور کنار گذشته شود، زیرا میزان بدهی کشور به اندازه 10 سال درآمد نفتی کشور رسیده است

 

سفیر سابق ایران در کشورهای برزیل و مکزیک با اشاره به اینکه صادرات نفت ایران در دوران تحریم به یک میلیون بشکه و قیمت آن نیز به مرز 30 دلار رسید، گفت: بدهی دولت در حال حاضر به 700 هزار میلیارد تومان رسیده است.

قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه باید توهمات درآمدهای نفتی در کشور کنار گذشته شود، اظهار کرد: میزان بدهی کشور به اندازه 10 سال درآمد نفتی کشور رسیده است.

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش بخش پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی میزان کارکرد مفید کارمندان در ایران 22 دقیقه است، اظهار کرد: این در حالی است که در کشورهایی چون ژاپن و کره جنوبی که تحریم نبوده و مشکلات اقتصادی ایران را نیز ندارند، ساعت مفید کاری به ترتیب هشت و 9 و نیم ساعت است.

سفیر سابق ایران در کشورهای برزیل و مکزیک با بیان اینکه در اروپا نیز به ازای هر 4 نفر، 2 نفر کشاورز هستند، افزود: در ایران از هر 3.75 نفر یک نفر در کشاورزی مشغول به کار است.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه براساس سرانه تولید ناخالص ملی با احتساب درآمد فروش و نفت و گاز و ... ایران در رده 96 جهان قرار دارد، تصریح کرد: باید نگاه به کار برای پیشرفت و رسیدن به نیازها در کشور اصلاح شود.

 

استراتژی کشورهای استعمارگر، مصرف‌گرا کردن ایران بوده است، بدین منظور استراتژی کشور باید اصلاح فرهنگ کار باشد و اولین مکان برای آغاز این اصلاح آموزش و پرورش است

وی با بیان اینکه سیاست و استراتژی کشورهای استعمارگر در کشورهای نفت خیز، نیازمند کردن کشورها به فروش نفت بوده است، گفت: این کشورها با نقشه این کار را انجام دادند تا هر زمان که خواستند با محدود کردن فروش نفت و ... ما را نیازمند خود کنند.

سفیر سابق ایران در کشورهای برزیل و مکزیک با بیان اینکه استراتژی دوم کشورهای استعمارگر، مصرف‌گرا کردن ایران بوده است، اظهار کرد: این کشورها برنامه‌ریزی کردند که مصرف کالای خارجی در کشور ما به نمادی برای شخصیت تبدیل شود.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه قوانین صادراتی ما موانع بسیاری دارد، اما واردات بسیار آسان است، ادامه داد: استراتژی کشور باید اصلاح فرهنگ کار باشد.

وی با اشاره به اهداف سفر کشورهای خارجی به ایران، اضافه کرد: هدف این کشورها از سفر به ایران صادر کردن کالاهای تولیدی خود است.

سفیر سابق ایران در کشورهای برزیل و مکزیک تصریح کرد: اصلاح فرهنگ کار در کشور باید از آموزش و پرورش آغاز شود.

قدیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه قیمت‌های حامل انرژی در ایران باید واقعی شود، اظهار کرد: واقعی شدن قیمت‌ها باید در جای بهتری هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه باور عمومی در ایران این است که گران شدن بنزین یعنی گران شدن همه موارد و فقیر شدن بیشتر فقرا، بیان کرد: چند نرخی بودن هر چیزی، یکی از منشاءهای فساد است.