اسحاق جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در شانزدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار امیدواری کرد معرفی الگوهای موفق و واحدهای تولید کننده برتر بتواند مسیر توسعه و پیشرفت را هموار سازد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه علت موفقیت همه بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی موفق دنیا که محصولات آن‌ها تبدیل به برند جهانی شده است این است که به موضوع مشتری بعنوان مهمترین رمز موفقیت توجه کرده اند و مشتری مداری برای آن‌ها تبدیل به اصلی‌ترین موضوع شده است.

وی اضافه کرد: یک بنگاه اقتصادی و یک واحد تولیدی بدون توجه به موضوع مشتری مداری، نمی‌تواند به برند خود اعتبار بخشد و بنگاه‌های موفق در زمان‌های طولانی کار و تلاش می‌کنند و برای بهبود کیفیت و قیمت کالای خود زحمت می‌کشند و به دلیل آنکه مشتری به کالای آن‌ها نیاز دارد، از بهبود کیفیت غفلت نمی‌کنند چرا که اعتماد مشتری به کالا و خدمات، مهمترین سرمایه یک بنگاه اقتصادی است. 

جهانگیری با تاکید بر اهمیت اعتماد مردم و سرمایه‌های اجتماعی، افزود: اگر مردم به نظام اعتماد داشته باشند اهمیت این موضوع از ده‌ها چاه نفت بالاتر است و نظام با اتکا به اعتماد ملت می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد. اعتماد و سرمایه اجتماعی در همه سطوح ارزشمند است و برای یک بنگاه اقتصادی نیز اعتماد مردم ارزش فراوانی دارد.

معاون اول رییس جمهور گفت: واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی نباید فقط به ماشین آلات و تجهیزات خود فکر کنند زیرا دارایی‌های فیزیکی زمانی اهمیت دارد که یک سرمایه اجتماعی آن را حمایت کند.

وی با بیان اینکه برای تولید محصولاتی که بتواند اعتماد مشتری را جلب کند، رقابت حرف اول و آخر را می‌زند، خاطر نشان کرد: کشورهایی که در واحدهای تولیدی آن‌ها رقابت وجود ندارد، نمی‌توانند کالاهایی تولید کنند که از نظر قیمت و کیفیت برتر باشند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید ساز و کار رقابت در بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی فراهم شود، اظهار داشت: البته در کنار رقابت باید نظارت هم وجود داشته باشد و از همه این‌ها مهمتر این است که مصرف کنندگان باید از حقوق خود آگاهی داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: متاسفانه هنوز در کشور ما این موضوع نهادینه نشده است که مصرف کننده پیش از اقدام برای خرید، کالای مورد نظر را شناسایی و در مورد کیفیت آن آگاهی پیدا کند و بعضاً مصرف کنندگان ممکن است پس از مراجعه به فروشگاه‌ها هر نوع کالایی را انتخاب کنند و این در حالی است که خرید یک برند در واقع به تولید کننده آن علامت مثبت می‌دهد که برای کالا و محصولات او تقاضا بیشتر شده و باید تولیدات خود را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه هیچ منع قانونی و ممنوعیتی برای واردات کالا و جود ندارد، تصریح کرد: تن‌ها موضوعی که بر اساس قانون می‌توان واردات را از طریق آن کنترل کرد موضوع تعرفه واردات است و من شخصاً طرفدار استانداردهای سخت گیرانه برای واردات کالا هستم زیرا حق ملت ایران است که محصولاتی به کشور وارد شود که از کیفیت و استاندارد بالا برخوردار باشند.
دکتر جهانگیری تعرفه را میزان حمایت از کالای داخلی دانست و گفت: وقتی که تعرفه واردات بالا باشد، تولید کننده داخلی خیالش آسوده می‌شود و اطمینان پیدا می‌کند که مشتری ناچار است کالای او را خریداری کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: تعرفه واردات سه ذینفع اصلی دارد که این ذینفعان مصرف کننده، تولید کننده و دولت هستند. تعرفه نباید آنقدر بالا باشد که مصرف کننده تصور کند مجبور است کالای داخلی مصرف کند و تولید کننده نیز خیالش از بابت فروش محصولات آسوده باشد و برای بهبود کیفیت کالا تلاش نکند.
وی با تاکید بر اینکه در تدوین تعرفه واردات هر سه ذینفع باید مشارکت و نقش داشته باشند، گفت: دولت علاقمند است هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود ذینفعان آن موضوع نظرات و دیدگاه هایشان را به دولت ارائه دهند.

جهانگیری با یادآوری اینکه متاسفانه مصرف کنندگان در ایران از سازمانی متشکل برای حمایت از حقوق آن‌ها برخوردار نیستند، گفت: دولت باید راهکاری پیدا کند که مدافع حقوق مصرف کنندگان در زمان اتخاذ تصمیمات چه کسی باید باشد. باید نهادی مردمی برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان ایجاد شود زیرا اگر این نهاد دولتی باشد ممکن است زیر بار فشارهای دستوری، حقوق مردم را نادیده بگیرد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه مردم از دستگاه‌های مختلف حکومتی نیز خدمات مختلف دریافت می‌کنند، گفت: دستگاه‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و سازمان ها، دستگاه قضایی و شهرداری‌ها از جمله نهادهایی هستند که بیشترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند و باید بررسی کنیم که آیا این نهاد‌ها حقوق مرم را رعایت می‌کنند یا نه و آیا تکریم مراجعین صورت می‌گیرد یا نه.

وی با اشاره به اینکه بعضی نهاد‌ها و اصناف خدماتی که ارائه می‌دهند، زیبنده ملت ایران نیست خاطر نشان کرد: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که در برخی رستوران‌ها خدماتی که به مشتریان ارائه می‌شود از کیفیت و وضعیت مناسبی برخوردار نیست که باید این شرایط اصلاح شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید موضوع مصرف کالای ایرانی بعنوان یک افتخار ملی و بعنوان فرهنگ در جامعه نهادینه شود، افزود: مصرف کالای ایرانی نباید فقط در حد یک شعار باقی بماند. مردم ایران باید با این نگاه به مصرف کالای ایرانی روی آورند که محصولات ایرانی حاصل دسترنج فرزندان ملت ایران است.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: حتی با علم اینکه ممکن است یک کالای خارجی کیفیت بهتری از کالای داخلی داشته باشد، اما این فرهنگ باید در جامعه وجود داشته باشد که برای حمایت از تولید کنندگان داخلی مصرف کالای ایرانی در اولویت باشد. البته در بسیاری از موارد کیفیت کالاهای داخلی، از برخی کالاهای خارجی و بی هویت بالاتر است. 

وی ادامه داد: کشورهایی که مسیر توسعه صنعتی را طی کرده اند، مردم این کشور‌ها با وجود آنکه در زمانی کیفیت کالاهایشان چندان مطلوب نبوده، اما برای حمایت از تولید کنندگان خود، مصرف کالاهای آن‌ها را در اولویت قرار دادند و به رشد تولید کنندگان کمک کردند.

جهانگیری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به اصغر فرهادی کارگردان فیلم فروشنده بخاطر کسب جایزه اسکار تبریک گفت و از همه عوامل و دست اندرکاران ساخت این فیلم که توانسته اند به این موفقیت دست پیدا کنند، قدردانی کرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: ارزش این جایزه از دو جهت حائز اهمیت است که در وهله نخست به دلیل کار هنری و ارزشمند ساخت این فیلم و دوم به دلیل اقدام بسیار صحیح و ارزشمند کارگردان این فیلم که در دفاع از حقوق ملت ایران در برابر حرکت ضد انسانی و غیراصولی مقامات آمریکا، برای شرکت در مراسم اسکار در آمریکا حضور پیدا نکرد. 

وی اضافه کرد: ملت ایران ملتی بزرگ و متمدن هستند که دنیا مرهون تمدن ایرانیان است و اتهامات ناروایی که به ملت ایران زده می‌شود باید پاسخ داده شود.

جهانگیری همچنین بر ضرورت توجه ویژه به خدمات قبل، حین و پس از فروش تاکید کرد و گفت: زیبنده ملت ایران نیست که یک شرکت خارجی بخواهد کالایش در ایران به فروش برسد، اما این ارزش را برای مردم ایران قائل نمی‌شود که دفتر و نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در ایران دایر کند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید در برابر این رفتار‌ها تصمیمات جدی اتخاذ کنیم، گفت: اگر با این رفتار‌ها برخورد مناسبی صورت نگیرد، به ملت ایران بعنوان یک ملت دست چندم نگاه می‌کنند. هر شرکتی که می‌خواهد کالایش در ایران بفروش برسد باید حتماً نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش در ایران داشته باشد. 

وی ادامه داد: البته آیین نامه‌ها و قوانین مرتبط با رعایت حقوق مصرف کنندگان تا حد زیادی نهایی و ابلاغ شده، اما تحقق کامل این موضوع نیازمند عزم ملی و مشارکت همگان است.
در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به اینکه رشد صادرات در سال جاری از نظر وزنی ۳۳ درصد و از نظر ارزشی ۹ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار امیدواری کرد با افزایش تولید محصولات کیفی شاهد حضور بیش از پیش تولید کنندگان ایرانی در بازارهای جهانی باشیم.

مهندس نعمت زاده با بیان اینکه در زمینه حمایت از حقوق مصرف کنندگان هم قانون کلی و هم قانون خاص در حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو داریم، گفت: آیین نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو در فروردین ماه سال جاری به تصویب رسید و همه تولید کنندگان مکلف به رعایت آن شده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت فرآیند تولید، عرضه و خدمات پس از فروش را فرآیندی به هم پیوسته دانست و افزود: در این فرآیند مسائل مختلفی نظیر سلامت مصرف کننده، مسائل زیست محیطی و تاثیر دراز مدت مصرف کالا باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: اخیراً با سازمان ملی استاندارد تصمیمی اتخاذ شده که تعداد استاندارد‌های اجباری خودرو به ۸۱ استاندارد برسد و برای اجرای این برنامه، زمان بندی لازم پیش بینی شده تا شاهد افزایش کیفیت و استاندارد خودرو و رضایتمندی مشتریان باشیم.

مهندس نعمت زاده ادامه داد: باید حقوق مصرف کنندگان را از کودکی و در مدارس آموزش دهیم تا برای مردم به یک فرهنگ تبدیل شود و بتوانند حقوق خود را مطالبه کنند.
گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از نمایندگان صنایع برتر و شرکت‌های خدماتی برگزیده قدردانی شد.