سردار قاسم رضایی در اولین دوره آموزش تخصصی معاهدات و پروتکل ‌های مرزی ویژه مسئولان حقوقی کلانتران مرزی که در کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: این نشست با حضور مرزبانان 11 کلانتر مرزی با عراق و یک حوزه مرز دریایی برگزار و مقرر شد در یک دوره کارگاه آموزشی فشرده با بهره گیری از استادان مجرب، مفاد اصلی معاهدات و مهارت های فنی حقوقی را آموزش ببینند.

وی ادامه داد: مرزداران باید ضمن آشنایی با روش های دیپلماسی و نیز مفاد اصلی معاهدات بتوانند ضمن حراست و نگهبانی از مرز، ماموریت های حوزه خود را به نحو احسن انجام دهند.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره سفر به قصرشیرین و برگزاری دوره تخصصی معاهدات و پروتکل های مرزی، گفت: به جهت وظایف ذاتی در حوزه مرزها باید برنامه ریزی های جامعی داشته باشیم که یکی از آن ها بازدیدهای مرزی است.

سردار رضایی با بیان اینکه در مرزها دو مسئولیت مهم دفاعی و نیز عمومی و قضائی را برعهده داریم، گفت: کلانتران مرزی باید طبق توافقات و معاهدات ذکر شده عمل کرده و مراقب باشند که بند بند مفاد آن اعمال شده و برخلاف معاهدات هیچ اقدامی صورت نگیرد.

فرمانده مرزبانی ناجا به برگزاری نشست های ایران و عراق که در تهران و بغداد برگزار شده بود، اشاره کرد و افزود: در نشست هایی که در شهرهای مرزی برگزار شد، موضوعات به کلانتران مرزی دو کشور تفویض شد.

وی با بیان اینکه علیرغم مشکلاتی که دشمنان بر عراق تحمیل کردند، هیچ گونه نا امنی در مرز با این کشور وجود ندارد بر گشت های همزمان در خشکی و دریا و نیز تبادل اطلاعات و اخبار در سطوح مختلف میان مرزبانان ایران و عراق تاکید کرد.

سردار رضایی به پدیده قاچاق اشاره کرد و افزود: برای مقابله با قاچاق کالا و همچنین حمایت از مرزنشینان و ارتقای سطح معیشت آن ها در سطح ملی تدابیری اتخاذ شده و در برخی از مرزها، مکان هایی برای فعالیت کوله بران و همچنین ورود کالا به شکل هدفمند و قانونی ایجاد شده است.

این مقام عالی مرزبانی ناجا افزود: برخی از قانون شکنان و سودجویان که به دنبال منافع مافیایی خود هستند با ورود و خروج کالاهای غیرمجازز اقدام به قاچاق می کنند که مرزبانان با این افراد مدارا نخواهند کرد و با آنها برخورد می شود.

وی، کنترل مرزها و جلوگیری از ورود کالای قاچاق را از وظایف ذاتی مرزبانی عنوان کرد و ادامه داد: مرزبانان وظیفه دارند اقلامی را که غیرمجاز و به شکل قاچاق از مبادی غیر از کوله بری وارد یا خارج می شود، کنترل کنند و با افرادی که با این اقدام قانون شکنی می کنند به شدت برخورد می شود.

سردار رضایی با تاکید بر اینکه مرزبانی،برخورد با قاچاق کالا را در راستای حمایت از اقتصاد ملی دنبال می کند، گفت: مرزنشینان باید با قوانین مرزی آشنا باشند و آن را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه مرزبانی حامی کوله بر و به دنبال ایجاد رفاه برای مرزنشینان است، از ارائه آموزش های لازم برای افزایش آگاهی مرزنشینان در خصوص قوانین مرزی خبر داد و تصریح کرد: افرادی که درصدد باشند تا در قالب شرارت و قاچاق کالا، امنیت موجود را برهم بزنند، مرزبانی مقتدرانه با آنها برخورد می کند و اسیر جو سازی ها نخواهد شد.

این مقام عالی فرماندهی مرزبانی ناجا ادامه داد: مرزنشینان و کوله بران جزئی از توان مرزبانی هستند، افرادی که بخواهند به صورت غیر قانونی از مرزها، کالای قاچاق و ممنوعه وارد کشور کنند قطعاً با آنها برخورد خواهد شد، البته در این راستا آموزش مرزنشینان را در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه بخشی از کالای قاچاق از مرزهای آبی و با لنج های بزرگ وارد کشور می شود، گفت: در 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در بخش کالاهای هدفمند مانند برنج، شکر، البسه، منسوجات و دارو بین 2 تا 5 برابر افزایش کشفیات داشته ایم.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه با تمهیدات اتخاذ شده، قاچاق سوخت نیز در مرزهای کشور به شدت کاهش یافته است، گفت: در مرزهای غربی، عمدتا قاچاق کالاها مربوط به لوازم خانگی است.

سردار رضایی با اشاره به تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا، گفت: از ابتدای امسال، مبارزه با این پدیده شوم در دستور کار مرزبانی بوده است.

این مقام عالی فرماندهی مرزبانی ناجا با اشاره به تردد زائران اربعین، گفت: هر سال بر جمعیت میلیونی زائران اربعین افزوده خواهد شد و زائران دیگر کشورهای همسایه نیز از طریق مرزهای زمینی ما به عتبات عالیات عزیمت می کنند.

وی گفت: با توجه به حجم زیاد تردد زائران اربعین حسینی و اینکه سه مرز فعال شلمچه، چذابه و مهران جوابگوی نیازها نیست، در صورت تامین امنیت و زیرساخت ها در آن سوی مرز از مرز خسروی و منظریه عراق برای تردد بخشی از زائران در سال آینده استفاده کنیم.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره سفر به قصرشیرین و برگزاری دوره تخصصی معاهدات و پروتکل های مرزی نیز گفت: به جهت وظایف ذاتی در حوزه مرزها باید برنامه ریزی های جامعی داشته باشیم که یکی از آن ها بازدیدهای مرزی است.