مشاور آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار ۲۹ ژانویه در بیرون از فرودگاه یانگون به قتل رسید که ضربه بهت‌آوری را به دولت غیرنظامی جوان میانمار وارد کرد.

فرد مهاجم به «کو نی» مشاور دولت میانمار بازداشت شده است. براساس گفته‌ مقام‌ها، او از طرف یکی از افسران سابق ارتش اجیر شده بود که اکنون تحت تعقیب است. راننده این وکیل هم که قصد متوقف کردن فرد مهاجم را داشت، کشته شد.  

حزب حاکم سوچی موسوم به "لیگ ملی برای دموکراسی"، این کشتار را یک "ترور سیاسی و اقدامی تروریستی" علیه سیاست‌های کنونی می‌داند. با این حال سوچی که دوست نزدیک مشاورش بود، پس از این حادثه سکوت اختیار کرده بود.

سوچی امروز (یکشنبه) در مراسم یادبود قربانیان گفت: از دست دادن یو کو نی فقدان بزرگی برای حزب است. او سال‌ها با عقایدش در کنار ما کار کرد. آنها شهید هستند.

کو نی از منتقدان سرشناس بود که به نفوذ ادامه‌دار ارتش در امور سیاسی معترض بود؛ از جمله انتقادهای او، کنترل ارتش بر وزارتخانه‌های امنیتی مهم و اعطای کرسی‌هایی به این نظامیان در پارلمان بود. او همچنین افزایش اسلام‌هراسی را که طی سال‌های اخیر سراسر کشورش را فرا گرفته، محکوم می‌کرد.

سوچی به ندرت سخنرانی سیاسی دارد و غالبا به صدور بیانیه‌ای و نهایتا برگزاری کنفرانس خبری اکتفا می‌کند. او علاقه وافری به سکوت دارد و همین امر انتقادهایی را به او وارد می‌کند. از جمله موارد می‌توان به سکوت او مقابل کشتار مسلمانان روهینجایی در ایالت راخین در غرب میانمار در عملیات‌هایی اشاره کرد که از زمان روی کار آمدن دولت او در نوامبر گذشته اصلی‌ترین چالش محسوب می‌شود.

این عملیات نظامی از زمان حملات همزمان نهم اکتبر گذشته که به شبه‌نظامیان میانماری نسبت داده می‌شود، در جریان بود. این حملات به کشته شدن ۹ پلیس مرزی میانمار انجامید. از آن زمان تقریبا ۶۹ هزار روهینجایی به دلیل خشونت‌های ارتش از میانمار به سمت بنگلادش گریخته‌اند.

این خشونت‌ها با اعتراض جامعه بین‌المللی همراه شد که تاکید داشتند، آنگ سان سوچی، رهبر میانمار کار چندانی برای کمک به اعضای اقلیت مسلمان انجام نداده است. دولت میانمار تمامی اتهامات مربوط به نقض حقوق ساکنان راخین شامل کشتار و تجاوز گروهی به مسلمان روهینجایی را تکذیب می‌کند و مدعی است که این عملیات‌ها یک "کمپین قانونی ضد شورش" بوده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز ماه جاری میلادی در گزارشی اعلام کرد، نیروهای امنیتی میانمار از زمان آغاز عملیات‌های نظامی در اکتبر گذشته مرتکب کشتار دسته‌جمعی و تجاوز گروهی به مسلمانان روهینجایی و نیز سوزاندن روستاهای آنها شدند. طبق این گزارش، این اقدامات "به احتمال قوی" جنایت علیه بشریت است و احتمال پاکسازی نژادی وجود دارد.