سید مهدی سیدافقهی کارشناس غرب آسیا  با بیان اینکه بعد از حمله سال 2003 آمریکا به عراقُُُُُ سعودی‌ها به دلیل حضور اکثریتی شیعیان که آن را نفوذ ایران تلقی می‌کردند اتهاماتی را به دولت‌های نوری مالکی و حیدرالعبادی وارد کردند، اظهارداشت: رژیم سعودی‌ به صورت مستقیم و غیر مستقیم در امور عراق دخالت می‌کند به طریقی ویژه به حمایت و تقویت تروریست‌های داعشی و بعثی‌ها و گروه‌های ناسیونالیست شکست خورده عراق می‌پردازد. 
 
این کارشناس غرب آسیا در خصوص ماموریت ناکام نماینده عربستان در عراق تصریح کرد: عربستان پس از سال‌ها، سال گذشته سفیری را در عراق معرفی کرد، اما چون سامر سبحان یک مقام نظامی امنیتی بود و در امور عراق دخالت می‌کرد و موجبات شکاف و فتنه و جنگ طایفه‌‌ای را در عراق فراهم می‌کرد همچنین به احضارات و تذکرات وزارت امور خارجه عراق نیز توجه نداشت وزارت خارجه عراق مجبور به اخراج او شد از آن زمان تاکنون عربستان همچنان در عراق سفیری ندارد.
 
افقهی بیان داشت: در دیداری که عادل‌الجبیر با ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق و حیدر‌العبادی نخست وزیر این کشور داشت سعی کرد اعتماد عراق را جلب کند تا شاید بتواند رابطه ایران و عراق را که بسیار استراتژیک است، خدشه‌دار کند و عراق را به نوعی به نفع خود یارگیری کند.
 
وی با تاکید بر سیاست‌های دیکته شده به عربستان سعودی افزود: این مسئله یک استراتژی آمریکایی است که آنها آن را به عربستان سعودی واگذار کردند. چرا که سعی دارند مفهوم تنش‌زا بودن ایران را در سراسر کشورهای حوزه خلیج‌فارس جا بیاندازند. همانطور که دیدیم ترکیه به این دیدار لبیک گفت و اردوغان در منامه پایتخت بحرین و چاوش اوغلو در کنفرانس مونیخ با لحنی متفاوت علیه ایران سخن گفتند و ما را متهم به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه کردند.
 
کارشناس غرب آسیا با هوشیار خواندن مقامات عراقی نسبت به توطئه‌ها و فتنه‌‌انگیزی‌های رژیم مرتجع آل سعود خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم که این سفر با توجه به هوشیاری مقامات عراقی و آگاهی آنها از سیاست‌های نامطلوب سعودی برای این رژیم مرتجع دستاوردی داشته باشد.