"رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه، قصد دارد ماه مارس به آلمان سفر کند تا در میان هواداران خود به سخنرانی درمورد لزوم اصلاح قانون اساسی ترکیه بپردازد. اردوغان در این سفر خواستار جلب نظر مساعد هم‌وطنان خود و احزاب سیاسی برای اصلاح قانونی است که به وی برای ریاست جمهوری قدرت و اختیارات بیشتری می‌دهد.

"مصطفی ینروغلو"، عضو بلندپایه حزب عدالت و توسعه ترکیه، از تلاشی که در آلمان برای ممانعت از سفر اردوغان به این کشور آغاز شده به شدت انتقاد و ابراز نگرانی کرد. همه‌پرسی درباره اصلاح قانون اساسی در ترکیه ماه آوریل برگزار می‌شود. حدود ۵. ۱ میلیون شهروند ترکیه‌ای دارای شرایط رای دادن در آلمان زندگی می‌کنند و اردوغان به تصاحب رای این افراد امید بسیاری بسته است. مقامات حزب حاکم "عدالت و توسعه" معتقدند احزاب سیاسی در آلمان حق ندارند اقدامی علیه اردوغان انجام داده و یا وی را از سفر به این کشور بازدارند.

"وولفگانگ بوزباخ"، نماینده بلندپایه حزب دموکرات مسیحی آلمان، به اقدامات سرکوب‌گرانه اردوغان علیه مخالفان اشاره کرد و خواستار استفاده از تمام ابزارهای بازدارنده حقوقی و سیاسی برای ممانعت از ورود رئیس جمهور ترکیه به آلمان شد.

نمایندگان احزاب سیاسی در آلمان معتقدند اگر اردوغان برای تبلیغ دیدگاه‌های سیاسی خود به این کشور سفر کند، بدون شک ناآرامی و اختلافات داخلی ترکیه به آلمان نیز کشیده می‌شود. اتباع ترک‌تبار بسیاری در آلمان زندگی می‌کنند و بروز دودستگی و اختلاف میان آن‌ها می‌تواند امنیت داخلی این کشور را نیز مورد تهدید قرار دهد.

دولت اردوغان سیاست‌های محدودکننده، تهدیدآمیز و سرکوب‌گرانه‌ای علیه منتقدان اعمال می‌کند. این سرکوب‌ها حتی در آلمان نیز مشاهده شده است و به همین دلیل گروه‌های سیاسی بسیاری در این کشور تلاش می‌کنند مانع از ورود اردوغان به آلمان شوند.

برخی از منتقدان، سفر اردوغان به آلمان و تبلیغات وی را گام دیگری در جهت تقویت ساختار استبدادی رئیس جمهور ترکیه می‌دانند. 

نخست وزیر ترکیه شنبه گذشته به آلمان سفر کرده بود. وی در حضور هزاران نفر از هم‌وطنان خود برای اصلاح قانون اساسی مورد نظر دولت این کشور سخنرانی کرد.

اردوغان نیز قصد دارد در فصل بهار به بسیاری از کشورهای اروپایی سفر کند و تبلیغات گسترده‌ای را برای اصلاح قانون اساسی کشورش به راه اندازد.