به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، جلسه ستاد تنظیم  بازار ظهر امروز (شنبه) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

جهانگیری در این جلسه با تاکید بر ضرورت آمادگی کامل برای مدیریت و نظارت بر بازار ایام پایانی سال، گفت: گروه های بازرسی و نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات باید در ایام پایانی سال و در تعطیلات نوروز، با حضور معنادار خود مانع از تضییع حقوق مردم شده و از افزایش قیمت ها از میزان مصوب جلوگیری کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اقدامات خوب و موثر ستاد تنظیم بازار و دستگاه های نظارتی در چند سال اخیر، اظهار داشت: خوشبختانه در سه چهار سال اخیر مدیریت و نظارت بر بازار شب عید و ایام نوروز به خوبی انجام شده و امیدوارم با برنامه ریزی و تلاش های صورت گرفته امسال نیز شاهد رضایتمندی مردم در بازار شب عید و ایام نوروز باشیم.

وی همچنین بر ضرورت استمرار نظارت و کنترل بر بازار و حمایت از حقوق مصرف کنندگان در تمام ایام سال تاکید کرد و افزود: دولت حمایت های لازم را برای کمک به تامین منابع مورد نیاز برای پرداخت حقوق گروه های نظارت بر بازار انجام خواهد داد و مردم باید مطمئن باشند که دولت وضعیت بازار را رها نکرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

در این جلسه محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور هم گزارشی از مقایسه روند شاخص، قیمت های کالا و خدمات در دولت نهم، دهم و یازدهم ارائه کرد و به تشریح نتایج بررسی و تجزیه و تحلیل روند نرخ تورم و روند شاخص قیمت ها در زیر گروه های فرعی و برخی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم که سهم بالایی در سبد مصرفی خانوارها دارند، پرداخت.

وی برخی افزایش قیمت ها در اقلام خوراکی را ناشی از افزایش قیمت جهانی، محدودیت ها در بازار و عوامل طبیعی دانست و در عین حال با اشاره به تمهید لازم  از سوی دولت برای کنترل بازار،‌ گفت: قیمت ها در بازار شب عید در کنترل خواهد بود.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه گشت های مشترک تعزیرات در تمام ایام سال و بخصوص ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز حضوری مستمر در بازار دارند، گفت: حضور این گشت ها در سال‌های اخیر موجب کاهش چشمگیر جرائم و تشکیل پرونده های تخلف و نیز افزایش رضایت مردم  شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این نشست با تاکید بر اینکه قیمت خدمات نوروزی مراکز گردشگری و هتل ها افزایش پیدا نخواهد کرد، گفت: بسیاری از مراکز گردشگری و هتل ها در برخی استان ها تخفیف های قابل قبولی لحاظ کرده اند و عدم افزایش قیمت ها به همه استانداران ابلاغ شده است.

نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست گزارشی از روند تغییر قیمت کالاها و اقلام مختلف در بازار از ابتدای سال 94 تا تاریخ 4 اسفند 95 ارائه کرد و اظهار داشت: در روزهای پایان سال بیش از 208 نمایشگاه و 2 هزار فروشگاه زنجیره ای اقلام مورد نیاز مردم را توزیع خواهند کرد.

در ادامه این نشست گزارشی از اقدامات به عمل آمده در راستای تنظیم بازار در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز ارائه شد و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان خاطر نشان کرد که هیچ افزایش قیمتی در بخش حمل و نقل برون شهری و ریلی در ایام نوروز نخواهیم داشت.

در این جلسه که وزرای نفت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، معاون اجرایی رئیس جمهور از برگزاری 208 نمایشگاه و فروشگاه های عرضه مستقیم کالا در ایام پایانی سال خبر داد و گفت: تعداد زیادی فروشگاه فوق العاده و حراج نیز دراستان های مختلف کشور برپا خواهد شد تا مردم بتوانند نیازهای خود را با قیمت مناسب تامین کنند.