پس از اتمام عملیات پاکسازی شرق شهر موصل، نیروهای عراقی پس از یک ماه انتظار از یکم اسفندماه سال جاری برای آزادسازی غرب شهر موصل وارد عمل شدند.

اگرچه برخی کارشناسان اعتقاد دارند عملیات در بخش غربی شهر موصل به دلیل جمعیت زیاد با مشکل روبرو می شود اما به نظر می رسد اگر نیروهای آمریکایی در این خصوص به کارشکنی‌های خود پایان دهند، شکست گروه تروریستی داعش در این منطقه حتمی است.

قابل ذکر است شهر موصل به دلیل عبور روخانه دجله به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است. بخش شرقی و غربی شهر قبل از شروع عملیات توسط 5 پل به یکدیگر متصل می‌شدند اما تمام این پل‌ها در حال حاضر تخریب شده اند تا پیشروی نیروهای عراقی از شرق به غرب موصل با مشکل روبرو شود.

اما با این وجود نیروهای عراقی با نصب پل های موقت توانستند از رودخانه دجله عبور و در ورودهای غربی شهر موضع بگیرند و بر تمامی بخش‌های کنار رود غرب شهر مسلط شوند و تحرکات گروه تروریستی داعش را رصد کنند.

همین مسئله باعث شد تروریست‌ها در این مناطق توانایی انجام مانوری برای ضد حملات نداشته باشند و عملا محله‌های کنار رود در معرض سقوط قرار گیرند.

نیروهای عراقی در گام نخست عملیات از این امتیاز استفاده کردند و توانستند فرودگاه و پایگاه راهبردی «الغزلانی» شهر موصل را بازپس بگیرند.

از سویی دیگر تراکم ساختمانی در غرب موصل نسبت به شرق این شهر کمتر است و تروریست‌ها در زمان شکست محبور می شوند به سوی حومه شهر تلعفر عقب نشینی کنند که همین مسئله باعث می شود در دید مستقیم جنگنده‌ها و توپخانه نیروهای عراقی قرار گیرند و کار برای آنان سخت تر شود.

عناصر تروریستی داعش اگر جان خود را در مناطق غربی شهر نجات دهند و بتوانند به حومه شهر تلعفر عقب نشینی کنند باید از سد نیروهای بسیج مردمی عبور کنند.

تروریست‌ها در دو ماه گذشته، دهها بار شانس خود را برای شکست محاصره غرب شهر موصل و فرار به سوریه امتحان کردند اما در هر مرحله با واکنش قاطع نیروهای بسیج مردمی روبه رو شدند.

نیروهای بسیج مردمی در محور غربی شهر تلعفر و در نزدیکی مرز سوریه حضور پررنگی دارند. نیروهای گردان «العباس» بسیج مردمی هم در جنوب شهر موصل و در نزدیکی فرودگاه، پایگاه «الغزلانی» در عملیات شرکت می کنند.

 باید به این نکته هم توجه داشت گروه تروریستی داعش در جریان نبرد شرق موصل نیمی از نیروهای میدانی، کارشناسان و سرکرده های خود را از دست داده و روحیه آنان به شدت پایین آمده و این مسئله پاکسازی غرب شهر موصل را برای نیروهای عراقی تسهیل می کند.

نیروهای عراقی در یک هفته گذشته، علاوه بر پاکسازی فرودگاه، نیروگاه برق و پایگاه راهبردی «الغزلانی»، 23 روستا و 4 ارتفاع راهبردی را از اشغال عناصر تروریستی خارج کرده اند.

انهدام 45 خودروی انتحاری، کشف کارگاه ساخت مواد منفجره و خودروهای انتحاری در روستاهای «السحاجی و البوسیف»، کشف 5 تونل هم از دست آوردهای دیگر نیروهای عراقی است.

نیروهای عراقی همچنین 86 بمب را در مناطق آزاد شده غرب شهر موصل خنثی کردند و سه انبار سلاح را با 800 خمپاره کشف کردند.

در عملیات پاکسازی غرب شهر موصل تاکنون 150 تن از تروریست ها از جمله چندین سرکرده سرشناس کشته شده اند.

نیروهای اطلاعات بسیج مردمی از حضور حداقل 3 هزار تروریستی داعشی در غرب شهر موصل خبر می دهند.

نام 6 سرکرده سرشناس گروه تروریستی داعش از جمله «ابوهاجر النمساوی و هادی قردی در لیست کشته شدگان دیده می شود.

نیروهای عراقی در حال حاضر پاکسازی محله های «المامون، المنصور و تل رمان» را در در دستور کار قرار داده اند.