به گفته مقام‌ها، این تاکتیک جنایتکارانه و وحشیانه بیانگر استیصال تروریست‌های داعش در شهر موصل است و نشان می‌دهد که شکست این تروریست‌ها اجتناب ناپذیر شده است.

بر اساس گزارش‌ها، تروریست‌های داعش در جریان درگیری‌ها در موصل و دیگر مناطق عراق هر چه بیشتر از تاکتیک استفاده از کامیون‌های بمب گذاری شده استفاده می‌کنند.

ژنرال مات ایسلر، یک مقام نیروهای هوایی آمریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور برای مبارزه با داعش در گفت‌وگو با  خبرنگاران  گفت: گروه تروریستی داعش اقدام به استفاده از تاکتیک زور و فشار برای استفاده از خودروهای انتحاری روی آورده زیرا با کمبود عوامل انتحاری متمایل به حمله مواجه شده است.

وی تصریح کرد: ما شاهد بودیم که آنها افرادی را با زور سوار بر خودروهای انتحاری کرده، آنها را پشت فرمان قرار دادند و دست وپایشان را به خودرو زنجیر کردند. ما دیدیم که آنها کودکان را به عنوان راننده‌های این خودروهای انتحاری سوار آنها کردند، کسانی را که حتی نمی‌توانستند راه بروند سوار به خودروها کردند. ما البته نمی‌دانیم آیا این افراد متمایل به این کار بودند یا خیر.

ائتلاف آمریکایی گفته در اغلب موارد دیده که خودروهای انتحاری که عازم ماموریت می‌شوند پس از مدتی از مسیر منحرف شده و راننده‌هایشان تلاش می‌کنند خودروها را پشت ساختمان‌ها مخفی سازند که هدف قرار نگیرند.

ایسلر خاطر نشان کرد: ما یک خودروی انتحاری را مشاهده می‌کنیم که وقتی می‌خواهد دست به حمله بزند به سمتی دیگر رفته تا خود را مخفی کند. ما سپس می‌بینیم که کسی برای پیدا کردن راننده خودرویی که منحرف شده فرستاده می‌شود و مرکز فرماندهی و کنترل داعش تلاش می‌کند دریابد راننده خودروی انتحاری کجا رفته است. ما در موارد متعددی دیده‌ایم که راننده خودروی انتحاری فرار می‌کند.

ایسلر خاطر نشان کرد: ائتلاف اولین بار هنگامی متوجه زنجیر شدن راننده‌های این خودروها به بدنه خودرو شد که نیروهای امنیتی عراقی برای پاکسازی شرق موصل نزدیک رودخانه دجله شدند.