پلیس مالزی اعلام کرد «کیم جونگ-نام»برادر ناتنی رهبر کره شمالی به وسیله نوعی گاز شیمیایی عامل اعصاب به قتل رسیده است.

پلیس مالزی روز جمعه اعلام کرد: عامل اعصاب «وی-ایکس»، نوعی گاز شیمیایی کشنده، که در ساخت سلاح‌های شیمیایی به کار می‌رود و در لیست سازمان ملل نیز جزء سلاح‌های کشتار جمعی قرار دارد، در قتل کیم جونگ-نام به کار رفته است.

بعد از تحقیقات انجام شده بر روی جسد برادر ناتنی رهبر کره شمالی و یافتن اثراتی از این گاز کشنده، پلیس مالزی، علت مرگ وی را گاز وی-ایکس معرفی کرد.

کیم جونگ-نام روز 13 فوریه در حالی که قصد سفر به «ماکائو» را داشت؛ در فرودگاه کوالالامپور به وسیله دو زن مورد حمله واقع شد و به قتل رسید.

پلیس مالزی روز پنجشنبه از اینترپل در خواست کرد تا درباره چهار مظنون تبعه کره شمالی که متهم به ارتباط با قتل «کیم جونگ-نام» برادر ناتنی رهبر کره شمالی بوده و از مالزی فرار کرده‌اند، اعلام هشدار نماید.

پلیس مالزی به طور مستقیم کره شمالی را عامل این قتل معرفی نکرده اما به دنبال 4 تبعه این کشور است که متهم به ارتباط با قتل برادر ناتنی رهبر کره شمالی بوده و در روز قتل کیم جونگ نام، از مالزی خارج شده‌اند.

کره شمالی نیز تحقیقات پلیس مالزی در راستای این پرونده را پر از تناقض عنوان کرده و اعلام کرده است که تحقیقات پلیس مالزی با انگیزه‌های سیاسی انجام می‌شود.

مقامات آمریکا و کره جنوبی نیز  ادعا می‌کنند که وی به وسیله عواملی از سوی کره شمالی به قتل رسیده است.