در حالی که چهارمین دور مذاکرات صلح سوری-سوری در «ژنو» از امروز (پنج‌شنبه) آغاز شده اما بسیاری از تحلیلگران برجسته بین‌المللی معتقدند به دلیل «موضع ناپایدار و متغیر» ترکیه حول بحران سوریه، این مذاکرات از هم‌اکنون محکوم به شکست است.

«ایلیا مغنایر» تحلیلگر سیاسی ارشد در روزنامه «الرای» کویت طی یادداشتی در وبلاگ شخصی خود نوشت: «بعد از شکست مذاکرات 9 ماهه صلح، ژنو امروز – با وجود اختلافات میان بازیگران تاثیرگذار منطقه‌ای و موضع نامشخص آمریکا – دوباره میزبان نشستی با موضوع سوریه است. این اختلافات قطعا در نتایج مذاکرات منعکس خواهد شد.»

مغنایر با «بازیگر اصلی» نام بردن از ترکیه به خاطر داشتن نیروی زمینی در شمال خاک سوریه، تاکید می‌کند آنکارا به‌سرعت مواضع و برنامه‌هایش را تغییر می‌دهد که نه تنها گیج کننده است، بلکه خصومت‌ها را در سوریه تجدید می‌کند.

وی در ابتدای این یادداشت می‌نویسد: «چند ماه قبل، کلید موفقیت هرگونه مذاکره سیاسی در سوریه، حضور ترکیه – به خاطر نفوذش بر شورشیان و جهادیون – بود. این چیزی است که ایران و روسیه را به ترمیم روابط با آنکارا و وارد کردن این کشور به مذاکرات آستانه واداشت. البته ترکیه نتوانست یکی از بزرگترین گروه‌های شورشی در شمال سوریه، یعنی "احرار الشام" را به پای میز مذاکره بیاورد.»

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه شورشیان هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری دچار تفرقه شده‌اند، افزود: «و از هر حرکتی که این شکاف را بیشتر کرده و موجب شکست ساده آن‌ها از ارتش سوریه و متحدانش شود، اجتناب می‌کنند. ترکیه اما موضع خود را تغییر می‌دهد و اسلحه سیاسی‌اش را به سمت متحدان دیروزش می‌گیرد. آنکارا اکنون دریافته که دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) علیه ایران، تهاجمی برخورد کرده و حمایتش از عربستان سعودی را اعلام داشت است.»

مغنایر تاکید می‌کند: «رجب طیب اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) در حال اتخاذ موضع جدیدی است؛ پنهان شدن پشت عربستان، تقلید از خصومت آمریکا علیه ایران و متعاقبا معرفی کردن خود به عنوان مخالف بشار اسد رئیس جمهور سوریه.»

وی در تشریح مواضع ترکیه نوشت: «ترکیه شدیدا به ایران حمله کرده و این کشور را منبع تروریسم در منطقه می‌داند. این چرخش 180 درجه‌ای سیاست ترکیه را نشان می‌دهد که قطعا در وضعیت میدانی جنگ سوریه اثر خواهد گذاشت... ترکیه از طرح آمریکا برای ایجاد مناطق امن در سوریه استقبال می‌کند تا از آن مانند "اسب تروا" برای مخفی کردن نظامیانش استفاده کند... ایجاد مناطق امن فقط می‌تواند منجر به تجزیه سوریه شود.»

این کارشناس با بیان اینکه تمایلات کلامی اردوغان از سوی دولت سوریه و روسیه «امید واهی» توصیف می‌شود، اضافه کرد: «روسیه به کُردها مانند یک متحد نگریسته و دمشق نیز مطمئن است زمانی که بحران پایان یابد می‌تواند با کردها به یک توافق برد-برد رسیده و کشور را از تجزیه حفظ کرد.»

مغنایر در پایان یادداشت آورده است: «ترکیه به آمریکا پیشنهاد داده تا در عملیات رقه شرکت کند؛ چنین نقشه‌ای بسیار دور از تحقق است. فاصله میان الباب و رقه بیش از 200 کیلومتر است و این مناطق میانی توسط ارتش سوریه، داعش و کردها کنترل می‌شود. در نتیجه پیشنهاد ترکیه برای پیشروی به سمت رقه غیرواقعی و غیرمنطقی است.»