مهدی چمران  در دومین همایش ملی آتش نشانی و ایمنی شهری گفت: بحث آتش نشانی و ایمنی در شهرها موضوع با اهمیتی است و این موضوع در شهرهای پرجمعیت از اهمیت ویژه تری برخوردار است.
 
وی افزود: در یک شهر کوچک مسئله اطفاع حریق به آسانی انجام می شود زیرا شهر قابل دسترس پذیر بوده و آتش نشان ها می توانند در زمانی محدود در محل حادثه حضور پیدا کنند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تردد دسترسی به نقاط حادثه خیز در شهرهای بزرگ اظهار کرد: شهرهای بزرگ که جمعیت زیادی دارند دارای دسترسی های دشواری نیز بوده و در هم پیچیدگی ساختمانها و تراکم آنها سبب می شود کار آتش نشان ها برای اطفاع حریق دشوار شود.
 
چمران در خصوص وضعیت بافت های فرسوده شهر تهران اظهار کرد:در شهر تهران شاهد ساختمان های فرسوده بسیاری هستیم که این ساختمان های ریز دانه در صورت حریق کار را برای آتش نشان ها دشوار می کنند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پایتخت به هیچ وجه بر مبنای اصول شهرسازی ساخته نشده است گفت: متاسفانه شهر تهران بر مبنای اصول شهرسازی ساخته نشده و همین موضوع سبب ایجاد بافتی نامتراکم و غیر قابل دسترس شده است.
 
وی با بیان اینکه زلزله ای 6 ریشتری نیز تهران را به طور کامل نابود خواهد کرد تصریح کرد: در صورتی که زلزله ای با قدرت 6 ریشتر و یا بیشتر در شهر تهران رخ دهد قابل تصور نیست که وضعیت در پایتخت ایران چگونه خواهد شد.
 
چمران ادامه داد: معابر تنگ و باریک و ساختمان هایی که در نزدیکی یکدیگر احداث شده اند به همراه گسل های تهران وضعیت فاجعه انگیزی را برای شهر رقم می زنند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در سازمان آتش نشانی به دنبال لوکس گرایی نیستیم اذعان کرد: تمام تلاش ما این است که با بهره گیری از وسایل کارآمد آتش نشان ها بتوانند در حوادث حضور پیدا کرده و به دنبال تجهیزات لوکس برای آتش نشان ها نیستیم.
 
چمران با اشاره به حادثه پلاسکو و شهادت 16 آتش نشان در این حادثه گفت: در ساختمان پلاسکو از سقف های کاذب غیر ایمن و غیر مقاوم استفاده شده بود ضمن اینکه سیستم های ابنارداری و نگهداری اجناس نیز کارآمد نبود.
 
وی با تاکید بر لزوم اهمیت قائل شدن برای حوزه پیشگیری اظهار کرد:نباید تنها در حوزه آتش نشانی مسیر علمی را طی کرده و پیشگیری را فدای مباحث علمی کنیم.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سازه مهندسی ساز ساختمان پلاسکو تصریح کرد: ساختمان پلاسکو از تیپ ساختمان های بساز و بفروش نبود و در شرایطی که این ساختمان به طور دقیق محاسبه شده بود اما به یکباره شاهد ریزش این ساختمان و رقم خوردن فاجعه پلاسکو بودیم.
 
وی در خصوص تذکرهای ارائه شده از سوی سازمان آتش نشانی به مالکان ساختمان های ناایمن شهر اظهار کرد: لازم است سازمان نظام مهندسی در رابطه با مصالح استفاده شده در ساختمان ها تذکراتی را به مالکان آنها پیش از احداث ساختمان ارائه کرده زیرا شاهد هستیم که بسیاری از ساختمان ها با مصالح مناسب ساخته نمی شوند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران احداث اضافه بنا را مشکل اصلی ساختمان های ناایمن تهران دانست و بیان کرد: متاسفانه اکنون با معضل احداث اضافه بنا به روی ساختمان ها مواجه هستیم و همین موضوع سبب می شود ساختمان ها ایمنی خود را از دست دهند.