مجلس عوام انگلیس لایحه فعال سازی روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تصویب کرده است واکنون نوبت مجلس اعیان است که نظر خود را در این باره ارائه دهد. البته مجلس اعیان نیز ممکن است برنامه ریزی های دولت در این زمینه را تا حدودی به هم بریزد اما قرار نیست اجرای این قانون را با بن بست مواجه کند.

از زمانی که دیوان عالی انگلیس از ترزا می، نخست وزیر انگلیس، خواسته است نظر پارلمان کشور را درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جویا شود این نهاد نیز خیلی سریع کار رسیدگی به این پرونده را آغاز کرده است تا کار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا آخر ماه مارس انجام گیرد.

نخستین مانع سر راه فعال سازی روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با رای گیری که در مجلس عوام انگلیس در 9فوریه امسال انجام گرفت برداشته شد. در این رای گیری 494 نماینده به اجرای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای مثبت و 122 نفر نیز رای منفی دادند. اکنون نوبت مجلس اعیان انگلیس است که در آن محافظه کاران بیشتر کرسی ها را در اختیار دارند. مجلس اعیان انگلیس قرار است امروز و فردا را صرف بررسی این لایحه قانونی کنند.این نهاد قانون گذاری هفته آینده و هفتم ماه مارس نیز در این باره رایزنی خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس در این باره گفت:‏ من نمی خواهم کسی را که در راه اراده مردم انگلیس مانع تراشی می کند بیینم. مردمی که در همه پرسی 23 ژوئن ماندن یا نماندن انگلیس در اتحادیه اروپا تا 52 درصد رای به نماندن کشورشان در این اتحادیه دادند.

اما به نظر می رسد که برنامه زمان بندی شده دولت برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با مشکل مواجه باشد. اگر غیر قابل تصور می رسد که مجلس اعیان و نه مجلس عوام بخواهد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را از مسیر اصلی خارج کند اما از این طرف برعکس بسیار ممکن به نظر می رسد که نمایندگان مجلس اعیان بخواهند اصلاحاتی را در این لایحه ایجاد کنند.

آنجلا اسمیت رهبر گروه نمایندگان حزب کارگر در مجلس اعیان انگلیس در این باره گفت:‏ همه آنچه که مجلس اعیان ممکن است از مجلس عوام بخواهد تا آن را انجام دهد درباره یک مسئله خواهد بود. چون ما در بازی بی پایان پینگ پنگ بین دو مجلس شرکت نخواهیم کرد.

پیتر ماندلسون وزیر سابق طرفدار اتحادیه اروپا از حزب کارگر نیز در این باره گفت:‏ در نهایت نیز مجلس عوام برتری خواهد داشت.اما امیدواری ما این است که مجلس عوام خیلی سریع میدان را ترک نکند.

سخنگوی ترزا می  امروز در نشست پرسش و پاسخ هفتگی با خبرنگاران و روزنامه نگاران داخلی و خارجی گفت:‏ دولت در اینکه روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در موعد مقرر انجام خواهد داد تردیدی ندارد.‏

در مجلس اعیان انگلیس که حزب محافظه کار از ‏805 نماینده تنها 252 عضو دارد، اعضای حزب کارگر و لیبرل-دموکرات به حمایت شماری از محافظه کاران برای اعمال اصلاحاتی در این قانون امید بسته است.

مشکلی که سر راه اجرای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد مشکل وجود سه میلیون شهروند اروپایی است که اکنون در انگلیس زندگی می کنند.

ترزا می اعلام کرده است در صورتی که اتحادیه اروپا تضمین هایی در خصوص شهروندان انگلیسی ساکن اروپا برای ماندن و رفت و آمد بدهد انگلیس نیز این کار را خواهد برای شهروندان اروپایی انجام خواهد داد.