پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سیدجواد میرخلیلی- مقام معظم رهبری مساله معیشت را به‌عنوان یکی از مقوله‌های مهم و بنیادین اقتصادی به شمار آورده که در نظام اسلامی در اولویت قرار دارد. چرا که بدون معیشت، دین، اخلاق، حفظ عصمت و عفت و امید هم در جامعه وجود نخواهد داشت. به تعبیر ایشان بُرنده‌ترین حربه‌ای که دشمن در اختیار خواهد داشت، فقر و گرفتاری اقتصادی مردم است. با این توجه در اسلام پرداختن به امور اقتصادی مردم جزء اوجب واجباتِ حکومت‌ها به‌شمار می‌رود.

 مقام معظم رهبری با اشاره به این روایت مشهور منقول از پیغمبر اکرم (ص) که فرمود: «کاد الفقر ان یکون کفرا» بر این باورند که مضمون این حرف، آن است که هدف اسلام تأمین ایمان مردم است و اگر نظام اسلامی نتواند نان‌شان را به‌راحتی به دست‌شان برساند، ایمان‌شان از آنها گرفته خواهد شد. از این‌رو می‌بایست گشایش و پیشرفت امور اقتصادی کشور و بر طرف کردن مشکلات مردم در سرلوحه برنامه‌های دولت اسلامی باشد. بنابراین باید بخش‌های اقتصادی اگر می‌خواهند مردم متدین شوند، معاش مردم را تأمین کنند؛ چون «من لامعاش له لامعادله».

یکی از اهداف مهم نظام اقتصادی اسلام از نظر ایشان را می‌توان کسب اقتدار و عزت در سطح بین‌المللی دانست. به طور کلی ایشان عوامل و زمینه‌های اقتدار را در بخش‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی متکثر می‌بینند. مقام معظم رهبری معتقدند رشد و تعالی در هر بخش منجر به رشد کلی اقتدار و عزت نظام اسلامی خواهد شد. رشد اقتصاد نیز در نهایت می‌تواند مبنای بسیار مهمی برای اقتدار نظام باشد بنابراین یک هدف مهم در نظام اقتصادی را می‌توان کسب اقتدار و عزت دانست.

به تعبیر ایشان وقتی در یک کشور، توسعه سازندگی و زیرساخت‌های اقتصادی، صحیح و مستحکم بنا می‌شود و وقتی که حرکت سازندگی در کشور - به معنای واقعی کلمه -  به‌وجود می‌آید؛ کشور از اعتلای سیاسی هم در داخل و هم در خارج برخوردار می‌شود. اگر مسؤولان اقتصادی کشور بتوانند با تدبیر و هوشیاری و با سرعت عمل متناسب، تدابیر لازم را پیش گیرند و مانع از نفوذ دشمن در اقتصاد کشور شوند و اقتصاد ملی را شکوفا کنند، ملت احساس اقتدار می‌کند.

از نظر مقام معظم رهبری، امروز استکبار جهانی در سراسر جهان که در فساد و انحطاط غرق‌اند، با اسلام و نظام اسلامی دشمن هستند؛ زیرا افشاگر و تهدید‌کننده آنها، اسلام و بیداری مسلمین است. طبیعی است هر کاری که علیه اسلام و نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از عهده آنها برآید، می‌کنند. به باور معظم له در یک صورت، نظام جمهوری اسلامی می‌تواند خود را به‌طور کامل از خطر و آسیب دشمن مصون نگه‌دارد و آن، وقتی است که با اقتدار خویش آنها را مأیوس کند. روزی که جمهوری اسلامی، با اثبات اقتدار سیاسی و اقتصادی خود و با اثبات قدرت ادامه زندگی، دشمن را مأیوس کرد، می‌توان اطمینان داشت که دشمن از توطئه دست خواهد کشید؛ چون احساس می‌کند تلاش او بی‌فایده است.