حسینعلی حاجی دلیگانی صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۶ افزود: رشد مالیاتی ۹ درصد در بودجه در نظر گرفته شده است در حالی که رشد اقتصادی کشور نیمی از این عدد است. پس شاهد استقرار رکود خواهیم بود. در این بودجه همچنین راه مقابله با فرار مالیاتی مشهود نیست و فشار بر کسانی می اید که مالیات خود را به موقع پرداخت می کنند.

وی با بیان اینکه برخی تکالیف برنامه ششم توسعه در بودجه ۹۶ نیامده است، اظهار کرد: با وجود آنکه در برنامه ششم ۳۰ درصد برای اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است، در بودجه ۹۶ این رقم به ۵.۳ دهم درصد افزایش یافته است؛ یعنی از ۴ درصد سال ۹۵ به این رقم رسیده است و اگر حتی ۲ درصد نفت و اعتبارات متوازن سازی را هم اضافه کنیم مجموع این درصد به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد و ۲۰ درصد با برنامه ششم مغایرت دارد.

این عضو کمیسیون عمران در ادامه گفت: روند تامین مالی از طریق استقراز برای اداره کشور بسیار خطرناک است. قرار است حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان قرض کنیم علاوه بر این ۵ میلیارد دلار استقراز خارجی داشته باشیم و ۳ میلیارد دلار هم بازپرداخت اصل و سود استقراز شرکت نفت که در گذشته داشته بپردازیم. ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیز برای بازپرداخت قبوض قبلی دادیم که در مجموع این عدد به ۸۰ هزار میلیارد تومان می رسد. ادامه این روند میزان بدهی دولت را افزایش می دهد و دولت های آینده را بدهکار می کند. سیاست در بودجه ۹۶، توسعه بازار از طریق بدهی است.

وی تاکید کرد: نوع بودجه تنظیمی باعث می شود حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشیم چون هزینه ها به شدت افزایش یافته است.

حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: میزان بدهی بانک ها به بانک مرکزی در بودجه ۹۶ مثل بودجه ۹۵ بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش می یابد که این اقدام موجب افزایش پایه پولی کشور و باعث افزایش نقدینگی و تورم می شود.

نماینده مردم شاهین شهر در ادامه با بیان اینکه عدم تحویل جداول و مطالبات دولت همراه با بودجه یکی دیگر از اشکلات بودجه ۹۶ است خاطر نشان کرد: همچنین اصل سالانه بودن بودجه رعایت نشده و تبدیل صندوق توسعه ملی به خزانه دوم کشور هم اشتباه است. همچنین اصل جامعیت بودجه نیز در نظر گرفته نشده است.

این عضو کمیسیون عمران در ادامه با بیان اینکه ۷۶ هزار میلیارد تومان از بابت گران شدن حامل های انرژی دریافت می شود تصریح کرد: تنها ۴۸ هزار میلیارد تومان از این رقم در سند بودجه آمده است. همچنین تا رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان به صورت آزاد در اختیار وزارت نفت قرار گرفته است.

حاجی دلیگانی اصلاح بودجه توسط دولت، عدم رعایت شفافیت کامل بودجه، قطع نشدن بودجه شرکت های در حال واگذاری، عدم کار جدی برای تنظیم بودجه براساس عملکرد، افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری، عدم عدالت در توزیع بودجه در بین شهرستان ها و اختصاص نیافتن بودجه کافی برای مقابله آسیب های اجتماعی را از دیگر اشکالات بودجه ۹۶ دانست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از سال ۸۳ تاکنون بودجه جاری کشور ۱۱ برابر شده، اما بودجه عمرانی ۵ برابر شده است. این یکی دیگر از اشکالات بودجه است. حقوق کارمندان فقط ۱۰ درصد افزایش یافته در حالی که هزینه های کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.