کنفرانس امنیتی مونیخ امسال هم شاهد حضور سران کشورهای مختلف با زمینه‌ها و رویکردهای سیاسی متفاوت و البته مخالف بود ولی آن چیزی که نظر بسیاری از رسانه‌ها را جلب کرده، اتخاذ موضع یکسان از سوی وزیر خارجه عربستان و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در خصوص ایران است.

آن طور که رویترز گزارش داده، «آویگدور لیبرمن» وزیر اسرائیلی و «عادل الجبیر» وزیر سعودی، هر دو در مونیخ خواستار «تنبیه» ایران به دلیل ساخت موشک‌های بالستیک شده‌اند.

وزیر اسرائیلی حتی برای توجیه تبلیغات ضدایرانی خود برای مخاطبان خاورمیانه‌ای، ادعای دفاع از منافع عربستان را مطرح کرده و از جایگاه یک دلسوز سعودی‌ها گفته که ایران در پی تضعیف ریاض است.

رویترز سخنرانی‌های این دو فرد را «نشانه نزدیک‌تر شدن منافع» ریاض و تل‌آویو ارزیابی کرده است.

بنا بر گزارش رویترز، همزمان با رد شدن پیشنهاد همکاری «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران برای کاهش تنش‌ها از سوی عربستان و اسرائیل، ترکیه هم به جبهه متحدی که در برابر ایران تشکیل شده، پیوسته است.

عادل الجبیر، تهران را حامی اصلی تروریسم و قدرتی ثبات‌زدا در خاورمیانه خواند. در حالی که روز به روز، گمانه‌زنی‌ها در خصوص عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل - یعنی همان کاری که ترکیه قبلا کرده - تقویت می‌شود، از او در خصوص درخواست اسرائیل برای اقدام عملی در همراهی با دولت‌های عرب سنی سوالی پرسیده شد که وزیر خارجه عربستان از پاسخ طفره رفت.

آویگدور لیبرمن هم گفت که هدف غایی ایران، تضعیف ریاض است و گفت‌وگوی تل‌آویو و اعراب سنی برای شکست عناصر رادیکال منطقه را خواستار شد.

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه هم از آنچه سیاست قوم‌گرایانه ایران خواند، انتقاد کرد و هدف آن را تضعیف عربستان و بحرین دانست.

وی گفت: «ترکیه بسیار مخالف هرگونه انشقاق دینی یا قومیتی است. خوب است که حالا داریم روابطمان را با اسرائیل عادی‌سازی می‌کنیم.»