سعد الحریری، نخست وزیر لبنان گفت که موضعش در قبال دولت سوریه و حضور حزب‌الله لبنان در این کشور ثابت بوده و قابل چانه زنی نیست.

سعد الحریری که به مناسبت دوازدهمین سالروز ترور رفیق الحریری، پدر و نخست وزیر لبنان سخنرانی می‌کرد، گفت که کشور در هیچ یک از محورهای ضد برادران عرب خود نخواهد ایستاد.

وی به ترور پدرش اشاره کرد و اظهار داشت که اسم رفیق الحریری برای انتقام سیاسی نبوده و از آن برای از بردن اعتماد و ایجاد کینه در بین لبنانی‌ها استفاده نخواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: ما بارها تأکید کرده‌ایم که چه در گذشته و چه در آینده، هرگز بر سر حقیقت، اصول خود و حکم دادگاه بین‌المللی [در مورد ترور رفیق الحریری] و نیز در مورد دیدگاه خود نسبت به نظام سوریه و سلاح غیر قانونی و حضور حزب‌الله در سوریه مذاکره و چانه نخواهیم زد.

سعد الحریری از افراد وابسته به عربستان سعودی بوده و از جمله کسانی است که با مسلح بودن حزب‌الله و حضور آن در سوریه برای دفاع از دولت و مردم این کشور مخالف بوده است.

این سخنان سعد الحریری در حالی اظهار می‌شود، که میشل عون، رئیس جمهور لبنان این هفته اعلام کرد که سلاح حز‌ب‌الله مهم و ضروری بوده و مکمل ارتش این کشور است.

سعد الحریری همچنین خواستار دست یابی به قانون انتخابات جدید شد و گفت که به زودی به پای صندوق‌های رای خواهد رفت.

گفتنی است، 12 سال پیش در چنین روزی نخست وزیر سابق لبنان به طرز نامعلومی ترور شد و مخالفان حز‌ب‌الله و دادگاه بین‌المللی این جنبش را به دست داشت در این ترور متهم کردند، با این حال تا به امروز نتوانستند برای ادعای خود سند و مدرکی ارائه کنند.