«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران «تاس» تصریح کرد که نیروهای هوایی روسیه در صورتیکه مسکو و تهران ضرورت احساس کنند، از زیرساخت نظامی ایران برای عملیات‌های خود علیه تروریست‌ها در سوریه استفاده خواهند کرد.

 

این دیپلمات روس ادامه داد: «اگر رهبری هر دو کشور، استفاده از زیرساخت نظامی ایران برای مبارزه با تروریسم در سوریه یا مکان‌های دیگر را ضروری بدانند، چنین اقداماتی انجام خواهد گرفت».

 

در آگوست ۲۰۱۶، ارتش روسیه از پایگاه هوایی شهید نوژه در همدان برای حمله به تروریست‌های سوریه استفاده کرد. در ماه دسامبر «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران اعلام کرد که تهران آمادگی دارد درخواست روسیه برای استفاده از این پایگاه هوایی را مورد بررسی قرار دهد اما هیچ مذاکراتی در خصوص این موضوع در دست انجام نیست.

 

وی همچنین به سامانه‌های «اس ۴۰۰» اشاره کرد و گفت که گزارش‌های مربوط به طرح روسیه برای تحویل سامانه‌های «اس ۴۰۰» به ایران با واقعیت سازگاری ندارد.

 

وی در این خصوص توضیح داد: «هر از گاهی، در گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص تحویل احتمالی اس ۴۰۰ مطالبی ظاهر می‌شود که واقعیت ندارد».

 

سفیر روسیه در ایران ادامه داد که روسیه به طور کامل قرارداد تحویل سامانه‌های اس ۳۰۰ به ایران را بست و ادامه داد: «سال گذشته، روسیه به طور کامل عمل به تعهداتش برای تحول سامانه‌های دفاع هوایی اس ۳۰۰ به ایران را به پایان رساند».

 

جاگاریان در مصاحبه خود گفت که ایران در بسیاری از پروژه‌های روسیه در حوزه همکاری نظامی-فنی از جمله «سوخو ۲۷» ابراز تمایل کرده است.

 

وی ادامه داد:‌ «همکاری بین روسیه و ایران در بسیاری از زمینه‌های از جمله حوزه فنی-نظامی ادامه دارد. وزرای دفاع دو کشور در حال حاضر در سطوح مختلف در خصوص بسیاری از پروژه‌های مورد علاقه ایران در حال گفت‌وگو هستند».

 

وی تأکید کرد: «روشن است که تیم نمایش آکروباتیک روسیه به نام «شوالیه‌های روس» در نمایش هوایی ایران در سال ۲۰۱۶ در جزیره کیش در نوامبر سال ۲۰۱۶ شرکت کردند».

 

این دیپلمات روس یادآور شد که حسین دهقان و شماری از مقامات بخش دفاعی و صنعتی ایران شاهد قابلیت هواپیماهای روسیه بودند و گفت: «حسین دهقان همچنین از نمایشگاه جنگنده‌های سوخو ۲۷ دیدن کرد».