«ویتالی چورکین» نماینده دولت روسیه در سازمان ملل در گفتگویی تلویزیونی در واکنش به تحریم های آمریکا علیه ایران به بهانه آزمایش موشکی اظهار کرد که از دیدگاه ما بخش عظیمی از جدال ها و لفاظی‌های سیاسی دولتمردان آمریکا تحت تأثیر احساسات است تا اینکه مبتنی بر سیاستی منطقی و داده‌های واقعی باشد.

«چورکین» در گفت وگوی اختصاصی ضمن تأکید بر اینکه تحریم های سازمان ملل علیه ایران برداشته شده‌ است افزود که من واقعا متعجب هستم از این همه هیاهوی آمریکا برای آزمایش موشکی ایران، مایه تعجب بیشتر من این است که حتی کارشناسان آمریکایی نیز در گفت وگو با «سی‌ان‌ان» آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه سازمان ملل می‌دانند.

این مقام روس در ادامه تصریح کرد که قطعنامه شورای امنیت تنها از ایران درخواست می‌کند که موشک‌های بالستیکی را آزمایش نکند که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، اما این به معنای این نیست که ایران هیچ آزمایش موشکی نداشته باشد، افزون بر مقامات آمریکا باید پیش از اتهام‌زنی ثابت کنند که موشک های ایرانی قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند.

«چورکین» در این باره تأکید کرد که قطعنامه شورای امنیت ممنوعیت نیست، بلکه تنها یک «درخواست» است، بنابراین از منظر فنی، حقوقی، و سیاسی نمی‌توان گفت که ایرانی‌ها قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده‌اند.