محد حسین مقیمی با اشاره به فعالیت‌های آیت الله هاشمی در طول زندگی مبارزاتی و سیاسی‌اش گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در سنین ۱۵ الی  ۱۶ سالگی امام را درک و مراد خود را می‌یابد و پس از ورود به حوزه با شناختی که از امام (ره) و شخصیت ایشان پیدا می‌کند، سعی در دنبال کردن راهی که امام در آن قدم نهاده بودند می‌کند که باید یاد آور شد برای جوانی که هنوز آمادگی لازم را ندارداین مسیر سخت است. 

قائم مقام وزیر کشور با بیان اینکه سه موضوع  مورد توجه  آیت الله هاشمی در دوره تحصیلی  مبنی بر آموختن درس و توجه به علوم جدید و قدیم  و فرا گیری و افزایش ارتباط با جامعه بود،ادامه داد: برای ارتباط با بدنه جامعه به عنوان یک طلبه  در شهرستان‌ها و جاهای مختلف از منبر شروع می‌کند ووقت زیادی برای تحصیل می گذارد و در راه مبارزاتی خود با رژیم شاهنشاهی به نشر افکار و بیان دیدگاه حضرت امام وقت زیادی را صرف می‌کند وعلی‌رغم وجود محدویت‌ها در خارج از حوزه نظرات امام را سینه به سینه انتقال و و سعی می‌کرد اعلامیه‌های امام را به دست جویندگان آن برساند.

مقیمی با بیان اینکه آقای هاشمی از شجاعت بالایی برخوردار بود، افزود: درپی این فعالیت‌ها از سوی رژیم وقت دستگیر و در سال 42  به سربازی فرستاده شد. با اینکه اجازه نمی‌دهند درس خود را درحوزه ادامه دهد اما با این حال او ارتباطش را با حوزه و امام قطع نمی‌کند  و با دیگر یاران حضرت امام در حوزه نیز ارتباط برقرار می‌کند.ایشان همواره در جریان مبارزات امام فعال بودند و مواضع ایشان را به مردم انتقال می‌دادند.

او با اشاره به تالیفات آیت الله هاشمی‌بیان کرد: در این دوره دو کتاب  "کارنامه سیاه استعمار" که در ارتباط با فلسطین است و "امیرکبیر؛ قهرمان مبارزه با استعمار"  را می نویسد که  نشان می دهد هاشمی در حین  اینکه مبارزه می کند  و درس می‌خواند از نوشتن هم غافل نمیشود. البته "تفسیر رهنما" را از همین مقطع شروع می کند که تفسیرقسمتی از قرآن است  و در زندان هم فرصت را از دست نداده و این راه را ادامه می دهد.

فعالیت اقتصادی از جمله  ویژه‌گی  هاشمی به عنوان یک طلبه بود

مقیمی فعالیت اقتصادی آیت‌الله هاشمی را از جمله  ویژگی او دانست و اظهارداشت: آقای هاشمی علاوه بر درس خواندن  و فعالیت سیاسی در آمد خوبی هم داشت که کمتر طلبه‌ها در آن زمان به سمت کار اقتصادی می رفتند و در زمینه  ساختمان سازی فعالیت داشت و درآمدش را هم مانند حضرت خدیجه کبری که برای ترویج اسلام در اختیار پیغمبر قرار داد،او هم قسمتی از درآمدش را  در اختیار زندانیان سیاسی و خانواده های آنها قرار داد و نیازهای مبارزان را از این طریق تامین می کردند که این اقدام بسیار مهمی بود چرا که وقتی فردی می خواهد مبارزه کند از لحاظ مادی بتواند خود را تامین  کند وابستگی اش کمتر می‌شود و راحت‌تر می تواند حرکت کند .

اوادامه داد:پس از‌پیروزی انقلاب و  بازگشت امام به ایران در زمان شکل گیری شورای انقلاب، امام(ره) به آقای هاشمی هم به عنوان عضو حکم دادند و آیت الله هاشمی از اعضای موثر دراین  شورا بود که مسئولیت  کار قانون گذاری و اجرایی داشت .

   ماموریت امام خمینی به آیت الله هاشمی  

قائم مقام وزیرکشور با اشاره به ماموریت امام به آیت الله هاشمی  در زمینه اعتصاب کارگران  شرکت نفت ،بیان کرد: امام به مسئله ورود کردند و به آقای هاشمی و بازرگان  ماموریت دادند که به آبادان بروند و با سایر کارگران  شرکت نفت صحبت کنند که در فصل زمستان و سرما آنها پالایشگاه را تعطیل نکرده و نفت داخلی را تامین کنند.

مقیمی گفت: در زمان معرفی مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر موقت از سوی امام، حکم  آقای بازرگان را آیت الله هاشمی در مدرسه رفاه خواندند  و این نشان می داد که امام اقای هاشمی را خیلی دوست دارد و به او نزدیک است.

او با بیان اینکه براساس تقسیم کار در شورای انقلاب و مجلس موسسان حضرت آیت الله خامنه‌ای،آیت الله هاشمی وآیت منتظری که در آن زمان رئیس مجلس بود و شهید بهشتی که مجلس موسسان را اداره می کردند از اعضا بودند،گفت: پس از شکل‌گیری مجلس‌شورای اسلامی آیت الله هاشمی به عنوان رئیس برگزیده شد و او سعی‌کرد کمیسیون‌ها را فعال کند و نمایندگان  خبره و نخبه را که به کار قانون گذاری وارد‌تر بودند را سازمان دهی کند که این مساله موجب شد  مجلس اول بسیار قوی شکل‌ گیرد.

مقیمی با اشاره به فعالیت و تخریب ضد انقلاب‌های داخلی در دوران جنگ گفت : در این راستا مجلس نقش بسزایی در کنترل جنگ داشت  و در زمینه مهار  خرابکاری‌ها و ترورهای شهری و خیابانی موثر بود و در زمان هفتم تیر که آقای بهشتی را به شهادت رساندند تعداد زیادی نماینده هم به شهادت رسیدند اما با این وجود آقای هاشمی نگذاشتند که  کشور بدون مجلس اداره  شود و حتی نمایندگانی  که زخمی و مصدوم بودند را با ویلچر آوردند که جلسات مجلس تعطیل نشود.

او با تاکید بر اینکه مجلس به بحث جنگ به صورت جدی توجه داشت، تصریح‌کرد: درزمان جنگ امکانات قوی برای مقابله با عراقی‌ها نداشتیم  ولی  کمک‌های مجلس و کارهایی که دولت وقت  انجام دادند موجب شد نیروهای نظامی ما شکل بگیرد و آقای هاشمی در این دوره در فعال تر شدن نیروهای نظامی و انتظامی که مقابل دشمن می ایستادند نقش داشت و  قوانین خوبی در مجلس برای مبارزان، جانبازان، شهدا  و خانواده‌هایشان به تصویب رسید.

قائم مقام وزیرکشوربا بیان اینکه آیت‌الله هاشمی  وقت زیادی برای دفاع مقدس گذاشت و سابقه بسیار ارزشمند و قابل دفاعی دارد،گفت: هاشمی  عضو شورای عالی دفاع و نماینده حضرت امام در این شورا بود و در اواخر جنگ هم به عنوان جانشین فرمانده کل قوا عمل کرد و در زمان ریاست بر مجلس پس از  یک هفته اداره  مجلس ،معمولا آخر هفته به جبهه‌ها سرکشی می کرد .

بیشترین تعامل دولت و مجلس در دوران تصدی۸ ساله هاشمی بر مجلس

مقیمی با اشاره به تلاش برای کادرسازی نیروی انسانی برای کشور و نظریات شهید مطهری و شهید بهشتی که مجال اجرای ان را پیدا نکردند،گفت: آقای هاشمی در این دوره به این فکر افتاد که  دانشگاهی را با پول مردم راه اندازی کند و با توجه به اینکه دولت امکاناتش کم بود با اجازه ای که از حضرت امام گرفت و هیات موسسی که تشکیل شد یک کار بسیار بزرگی  آقای هاشمی در راه اندازی دانشگاه  ازاد انجام داد  که درحال حاضر  ثمرات آن را در کشور می‌بینیم که از نظر علمی باعث  توسعه کشور شد و حتی سبب شد وزارت علوم و وزارت بهداشت را تقویت کند که در رقابتی که بین دانشگاه آزاد و آنها وجود دارد عقب نمانند.

او با اشاره به تعامل دولت و مجلس در زمان ریاست آیت الله هاشمی بر مجلس،یادآور شد: همه تلاش آقای هاشمی این بود که  دولت و مجلس هماهنگ شوند تا امکانات کشور به عنوان پشتوانه‌ای برای جنگ قرار گیرد و بهترین رابطه را مجلس و دولت در آن دوره داشتند که بیشترین  پشتیبانی از جنگ می‌شود.

مقیمی در ادامه افزود: بعد از پذیرش قطعنامه  ۵۹۸ سیاست‌های بازسازی کشور را آقای هاشمی تهیه کردند و به استحضار حضرت امام رساند و ایشان بر اساس نظرات فقهی خود و مشاوره‌هایی که می گرفتند  سیاست ‌های کلی کشور را ابلاغ کردند. در دوره ریاست هاشمی بر مجلس بعضی نمایندگان مجلس در تهیه آن سیاست‌ها نقش تعیین کننده داشتند .

او با اشاره به زمان ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی گفت:پس از اتمام دوران ۸ ساله ریاست مجلسی ایشان قصد کاندیداتوری برای ریاست جمهوری را داشت که در این فاصله حضرت امام رحلت کردند که در  بحث جانشینی رهبری، آیت الله هاشمی بسیار نقش داشتند و آقای هاشمی با رای مردم رئیس جمهور شد و با نظر مقام معظم رهبری به عنوان  رئیس مجمع تشخیص‌مصلحت نظام  برگزیده شد که این مساله نشانگر این است آیت‌الله هاشمی مورد وثوق مردم و مقام معظم رهبری بود.

قائم مقام وزیرکشور عنوان کرد: سیاست‌های  بازسازی کشور که به تایید  امام (ره)  و آیت الله خامنه ای که در آن زمان  رئیس جمهور بودند رسیده بود تاکید کردند. در آن مقطع بر اساس سیاست های کلی که در مجمع بحث می شد موضوع توسعه همه جانبه کشور مطرح شد.

او در ادامه افزود: در این دوره علی‌رغم  اینکه از نظر منابع  مالی با کمبود مواجه  و نفت بشکه ای حدود ۸  دلار بود اما  بازسازی ۵ استانی که در جنگ تخریب شده بودند آغاز شد در حالیکه امکانات اقتصادی و ایستگاه‌ها ی نفتی از بین رفته و بندر امام  تخریب شده بود.  حتی کشتی هایی که از تنگه هرمز رد می شدند مورد حمله قرار می‌گرفتند و ما مجبور بودیم با هزینه زیاد کشتی‌ها را سبک سازی کنیم. اسکورت هوایی هم که می شد هزینه زیادی داشت.

هاشمی مناطق جنگ زده را بدون استفاده از منابع خارجی بازسازی کرد

مقیمی گفت:آقای هاشمی بدون اینکه از منابع خارجی  استفاده کند  در شرایطی که منابع کشور کم بود  با اعتمادی که به نیروهای داخلی داشت و با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه ریزی که دولت انجام داد توانست بازسازی مناطق جنگی را به خوبی به انجام برساند  و جمعیت بسیار زیادی که آواره شده بودند زمینه  بازگشتشان را به موطن خود فراهم کند .

 اعتقاد به توسعه بر اساس خرد ورزی و دانش

او با اشاره به  بحث  توسعه اقتصادی کشور  بعد از جنگ تحمیلی،بیان کرد: بیشترین احداث  سد و تسطیع اراضی  در دوران ریاست جمهوری آیت الله  هاشمی  انجام  و کارخانه های پتروشیمی،  فولاد و سیمان در اوایلی که کارش را شروع کرد زیر ۱۰ میلیون تن سیمان تولید می‌کرد که چندین برابر شد و کارخانه‌های زیادی در کشور ایجاد شد و فولاد سازی، مس و آلومینیوم وصنایع دفاعی به شدت توسعه پیدا کرد و بحث انرژی اتمی از همان زمان شروع و کارهای خوبی انجام شد و این ۸ سال دوره‌ای بود که توسعه کشور شکل گرفت.

مقیمی گفت: در دوران ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت،آیت الله هاشمی سیاست های کلی نظام  را به حضرت آقا پیشنهاد می‌کرد و اگر ایشان تایید می کردند تصویب می‌شد و در  زمینه حل اختلافات بین شورای نگهبان و مجلس بر اساس پیش‌بینی قانون مجمع وارد می‌شد و مسائل را حل و فصل می کرد که در این دوره آقای هاشمی زحمات زیادی کشیدند.

مقیمی تاکید کرد: در روحیه آیت الله هاشمی می توان به این مسئله  اشاره کرد که به توسعه همه جانبه در کشور و توسعه بر اساس خرد ورزی و علم  و توسعه دانش و پرهیز از فروش منابع داخلی خام  را مدنظر داشت لذا آقای هاشمی تاکید بر استفاده صحیح از منابع کشور داشت.

خاطره  مقیمی از آیت الله هاشمی

او با ذکر خاطره ای از آیت الله هاشمی، عنوان کرد:زمانی که استاندار خوزستان بودم  در موعد آب گیری سد کرخه که آیت الله هاشمی حضور داشتند و  وقتی آب را در سد دیدند اشک از چشمانشان سرازیر شد و در صحبت های خود توضیح داد که در نوع روستای زادگاه او در کرمان کمبود آب وجود دارد که باید  مقدار زیادی  زمین حفر شود تا به مقدار کمی  آب برای  کشاورزی دست پیدا کنند اما  اینجا دریایی از آب وجود دارد و قدرش را آن طور  که باید نمی دانیم .

هاشمی به دنبال توسعه  کشوربر طبق برنامه بود  

مقیمی با بیان اینکه آقای هاشمی تاکید داشت  باید از قطره قطره این آب استفاده کنیم، گفت: این صحبت‌ها نشان می داد که او قدر آب را  می دانست و امروز می بینیم که آب برای کشور چقدر اهمیت دارد که در همه  نقاط کشور همه  برای استفاده صحیح از آب مسئولیم.

او بیان کرد :هاشمی به دنبال توسعه  کشور طبق برنامه بود و می‌توانیم بگوییم هاشمی در راستای پیشرفت کشور زحمات زیادی کشید.

سیاست کلی برای رسیدن به برگزاری  انتخابات الکترونیکی 

قائم مقام وزیر کشور درباره اینکه رایزنی برای   انتخابات الکترونیک  در چه مرحله ای است،گفت: وزارت کشور با مجلس و شورای نگهبان مکاتبات زیادی را دارد  و احتمال می‌رود  این کار به نتیجه برسد ، سیاست کلی ما این  است که به سمت انتخابات الکترونیکی برای  یک سوم رای  قدم برداریم.

تامین امنیت سخنرانی وهمایش‌های انتخاباتی مجوزدار

او درباره اینکه چه تمهیدی  برای تضمین امنیت مراسم و همایش‌های انتخاباتی وجود دارد که شاهد  اتفاقاتی مانند حادثه‌ای که برای آقای مطهری رخ داد نباشیم،تصریح کرد: در جلسات توجیهی که با استانداران و فرمانداران و مسئولان استان‌ها برگزارشد تاکید داشته‌ایم که برای نشاط سیاسی،  فعالان سیاسی، احزاب و گروه‌ها می‌توانند فعالیت کنند و  تمام  انجمن ها و گروههای سیاسی مجوز دار مورد حمایت وزارت کشور و شورای  استانها و شهرستانها هستند .

مقیمی تصریح کرد:همه کسانی  که از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب  مجوز برای فعالیت سیاسی‌ مجوز گرفتند اگر بخواهند  در شهرستان و استانی ایراد سخرانی کنند و یا در یک جمع  فعالیت سیاسی  کنند وزارت کشور از آن‌ها  حمایت و امنیت آن را برقرار می کند اما در صورتی که سخنران مطالبی بگوید که از چارچوب بیرون باشد باید خود پاسخگو باشد .

او تاکید کرد: اگر کسانی به خود اجازه دهند سخنرانی قانونی را برهم بزنند حتما قانون گذار به دستگاه قضایی منعکس می‌کند و دستگاه قضایی هم با آنان طبق قانون برخورد خواهد کرد .

او درباره وضعیت تشکل‌های دانشجویی، گفت: مجوز مراسم تشکل‌های دانشجویی از سوی  کمیته فرهنگی داخل دانشگاه  صادر می شود و در داخل دانشگاه امنیت آنها بر عهده دانشگاه است اما بیرون از دانشگاه امنیت شان  با شورای تامین است.

بی‌طرفی لازمه صیانت‌ آرا است

قائم مقام وزیرکشور در مورد تمهیدات وزارت کشور برای صیانت از  آراء بیان کرد: با استناد به تجربه انتخابات  گذشته و انتقال آن به مجریان  برگزاری و با آموزش‌های لازم  به فرمانداران در زمینه صیانت از آراء اقدام می کنیم و به فرمانداران تاکید شده که قانون انتخابات را به طور کامل مطالعه کنند  و از آن‌ها امتحان گرفته می‌شود و همه کسانی  که در انتخابات فعالیت دارند آموزش لازم برای انجام کار را  می‌بینند .

او با بیان اینکه بی‌طرفی به صیانت از آراء مردم کمک می‌کند،گفت: توقع ما این است که برای افزایش مشارکت مردم رسانه‌ها به ما کمک کنند.  از صدا و سیما  خواستیم و از رسانه ها هم می‌خواهیم  به ما کمک کنند و به آگاه سازی مردم در جهت بیان جایگاه انتخابات و نقششان در تعیین سرنوشت‌شان بپردازند تا افراد مناسب برای مسوولیت‌ها انتخاب شوند.

 او همچنین بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند در صیانت از آراء مردم به وزارت کشور کمک کنند .

مقیمی در مورد شائبه دخالت برخی نهادها در انتخابات شوراها که مجلس و وزارت کشور در آن  دخیل هستند، گفت: در قانون‌ سیاست‌های کلی انتخابات که مقام معظم  رهبری آن را ابلاغ کرده اند آمده نیروها و نهادهای نظامی نمی‌توانند در انتخابات دخالتی داشته باشند و از هرگونه دخالتی منع شده‌اند و وزارت کشور اگر مواردی را مشاهده کند به نیروهای مسلح منعکس  و دادگاه‌های آنها به آن رسیدگی می‌کنند.

هیچ گروه، شخص، نهاد و قوه‌ای حق دخالت در انتخابات را ندارد

او افزود:هیچ گروه، شخص، نهاد و قوه‌ای حق دخالت  در برگزاری انتخابات و حق دخالت بر نظارت انتخابات را ندارد لذا  نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است و اجرای آن هم بر عهده وزارت کشور است اما  در مورد شورای شهر و روستا اجرا با وزارت کشور و نظارت با مجلس است و غیر از این نهادها  هیچ نهاد و سازمانی حق دخالت ندارد .

وظیفه تامین امنیت صندوق‌های رای با نیروی انتظامی است

او درباره اینکه چه نهادهایی وظیفه تامین امنیت انتخابات را دارند تصریح کرد: وظیفه تامین امنیت صندوق های رای انتخابات با حکم فرماندار بر عهده نیروی انتظامی است  و اگر نیروی انتظامی با کمبود نیرو مواجه شود می تواند از نیروهایی مانند ارتش،، بسیج ،سپاه کمک گیرد .

مقیمی با اشاره به لایحه شفافیت مالی نمایندگان،بیان کرد: این لایحه را به مجلس فرستادیم و همه تلاشمان این است که به انتخابات  سال آتی برسد.

شورای نگهبان نمی تواند برای مجریان انتخابات تعیین تکلیف کند

او در مورد اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه برای جلوگیری از ثبت نام‌های  بی رویه  در انتخابات به ویژه در شوراها تمهیداتی درنظر گرفته شود،تاکید کرد: تا زمانی که قانون فعلی درجریان است هیچ سازوکاری نمی‌توان داشت. در این زمینه نیازمند آیین نامه از سوی دولت و یا تصویب قانون در مجلس هستیم اما در حال حاضر طبق مصوبات مجلس، آیین نامه‌ها و قوانین موجود عمل می‌کنیم و شورای نگهبان نمی‌تواند برای مجریان تعیین تکلیف کند.

قائم مقام وزیر کشور در بیان اینکه ضرورتی برای این موضوع  وجود دارد، گفت: ضرورت آن را مجلس تعیین می کند و اگر دولت  و مجلس هم در این زمینه دغدغه دارند باید طرح ارائه شود . هر محدودیتی بخواهد ایجاد شود باید به تصویب مجلس برسد.