قاسم جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به حکم اجرایی ترامپ علیه مردم ایران و برخی کشورهای  مسلمان گفت: ترامپ یک نفر نیست، بلکه یک جریان و یک تفکر است، با همان نگاه تلفیقی که مسیحیان تندرو دارند که فکر می‌کنند برای رسیدن به منافع و مصالح دنیایی خود، حتماً باید با صهیونیسم‌ها هم‌پیمان باشند.

وی ادامه داد: این هم‌پیمانی یک حالت تاکتیکی دارد. آنها می‌گویند ما باید در مقابل مسلمانان و جریان مظلوم و ظلم ستیز در یک سنگر قرار بگیریم، بنابراین آنچه باعث شده امروز ترامپ را بیاورند و احساسات را در آمریکا تحریک کنند در همین راستا است.

*عقل امنیتی و دفاعی رهبر کره شمالی بیشتر از روحانی است

جعفری خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم عقل امنیتی و دفاعی رهبر کره شمالی با همه فشارها و دیکتاتوری‌ که در کشورش دارد از آقای روحانی بیشتر است. البته ما طرفدار دیکتاتوری و مشکلاتی که رهبر کره شمالی ایجاد می‌کند نیستیم اما وی عقلش کار می‌کرده و تجهیزات دفاعی‌اش را به خاطر قول‌های بی‌اساس آمریکایی‌ها از دست نداده است.

* روحانی باید جوابگوی بی‌عنایتی‌ که به کشور و ملت کرده، باشد

جعفری با بیان اینکه روحانی باید در پیشگاه خدا و تاریخ جوابگوی این بی‌عنایتی که به کشور و ملت کرده است، باشد، یادآور شد: ما می‌دانیم پشت صحنه خیلی از مسائل سیاسی شاید چیزی نباشد ولی این آقایان حتی در این حد هم موضع‌گیری نمی‌کنند.

وی گفت: دولت در موارد دیگر هم همین‌گونه بوده است. آن زمان که برای ورود دانشجویان ما به خارج کشور مشکل پیش آمد، دولت همین‌گونه منفعلانه عمل کرد، دولتمردان حتی به ظاهر دیپلماتیک هم موضع‌گیری نمی‌کنند و این ضرر را بیشتر می‌کند.

 * صلابت انقلابی در دولتمردان دیده نمی‌شود

این نماینده سابق مجلس گفت: دشمن باید صلابت انقلابی را از ما ببیند ولی متأسفانه الان در دولتمردان این صلابت دیده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: به آقای روحانی پیشنهاد شده بود که بیاییم دیپلماسی خود را با روسیه و کشورهایی که طرفدار جبهه مقاومت تقویت کنیم ولی تحلیل من این است که آقای روحانی تمایل دارد با تیم ترامپ وارد مذاکره شود. که این یک خطای استراتژیک است.

* مجلس خلاء گفتمان انقلاب اسلامی که در قوه مجریه است را جبران کند

این استاد دانشگاه گفت: انتظار ما این بود که نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان ملت وارد صحنه شوند و خلاء گفتمان انقلاب اسلامی که در قوه مجریه است را جبران کند. از طرفی مجلس آمریکا مدام علیه ما قانون‌گذاری می‌کند. این نشان می‌دهد ما هرچقدر واگرایی نشان دهیم آن‌ها گستاخ‌تر می‌شوند.

وی گفت: باید با طرف آمریکایی منطقی‌تر برخورد شود و پیام مقاومت واقعی ملت ایران را باید مجلس و دولت به دنیا برسانند که به نظر می‌رسد در این رابطه خوب عمل نکرده‌اند.

* نمی‌شود از کسانی که رشد و نموشان در غرب بوده انتظار داشت با صلابت و انقلابی با آمریکا برخود کنند

جعفری یادآور شد: البته از کسانی که رشد و نموشان در غرب بوده و نان و نمک غرب را خورده‌اند، نمی‌شود انتظار داشت که با صلابت و انقلابی با آمریکا برخود کنند.