به نقل از خبرگزاری فرانسه، کابینه دولت عربستان سعودی در نشست هفتگی خود به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور بر ضرورت تقویت روابط با آمریکا تاکید و نسبت به توسعه این روابط ابراز امیدواری کرد.

کابینه این کشور همچنین به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا به مناسبت آغاز کارش تبریک گفت.

عربستان سعودی و آمریکا براساس تامین امنیت در قبال نفت، روابط چند ده ساله دارند. اما این روابط طی 8 سال دولت باراکا اوباما روز به روز به سردی گرایید. سران سعودی گمان می‌کردند که اوباما برای مشارکت در جنگ سوریه از سایر مناقشه‌های منطقه‌ای سرباز می‌زند.

این در حالی است که هفته گذشته عادل الجبیر، وزیر امور خارجه دولت سعودی اعلام کرد، انتظار دارد دولت ترامپ مشارکت بیشتری در خاورمیانه و کل جهان داشته باشد و همزمان روابط خود با متحدانش را بازسازی کند.

با این حال پیش از این، ترامپ تهدید کرده بود از ورود مسلمانان به آمریکا جلوگیری خواهد کرد. با تمام اینها کشورهای عرب حوزه خلیج فارس کاملا از رهبر جدید کاخ سفید ابراز خوشنودی کرده‌اند که گمان می‌رود با ایران، رقیب منطقه‌ای آنها مخالف است.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با نگرانی به سخنرانی تحلیف ترامپ گوش می‌دادند مقامات کشورهای عربی به نظر خوش‌بین می‌رسیدند. آنها در ترامپ رئیس‌جمهوری قدرتمند می‌بینند که نقش واشنگتن را همراه با شرکای استراتژیک خود در تمام زمینه‌ها افزایش خواهد داد.

عربستان سعودی به ویژه به نظر می‌رسد که با خروج اوباما از کاخ سفید نفس راحتی می‌کشد؛ اوبامایی که به نحوی نشان داده بود اتحاد ریاض و واشنگتن از مذاکره با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور اهمیت کمتری دارد.

یکی از تحلیلگران برجسته سعودی در این باره توضیح داده است: درک و استنباط بسیار مهم است. ترامپ به نظر نمی‌رسد که شبیه فردی باشد که در مقابل ایران یا هرکس دیگری خم شود. اگر او همانطور که می‌گوید عمل کند، بنابراین ما شاهد یک رونالد ریگان دیگر خواهیم بود. فردی که تمام قدرت‌های منطقه او را جدی خواهند گرفت.