حجت‌الاسلام مجید انصاری در نشست شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی ضمن عرض تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی و جان باختن تنی چند از آتش‌نشانان جان بر کف و مردم عزیز در ساختمان پلاسکو گفت: من در ۳۷ سال آشنایی با آیت‌الله هاشمی و همکاری با ایشان به خصوص دراین ۱۵ سال اخیر در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باور رسیده‌ام که ایشان یکی از ذخایر الهی برای انقلاب اسلامی بوده‌اند. ایشان فداکاری‌های بسیاری برای انقلاب، امام و رهبری انجام داده‌اند. ایشان مرد بزرگی بود که هستی و جان و مال خود را با خداوند معامله کرده بود. هاشمی از نادر مدیرانی بود که جرات تصمیم گرفتن را داشت ایشان در دوران سازندگی ایران به خاک نشسته را از خاک بلند کردند.

او افزود: برای آیت‌الله هاشمی تنها چیزی که اهمیت نداشت، خودشان بودند. قدرت جمع‌بندی ایشان در جلسات مثال‌زدنی بود و تنها شخصی که به مانند ایشان از این قدرت برخوردار بودند، شهید بهشتی بود. آیت‌الله هاشمی نقش بی‌بدیلی در تعیین رهبری و برگرداندن آرامش بعد از فوت امام خمینی را برعهده داشتند. همچنین رهبری هم راجع به این بزرگ‌مرد گفتند که هیچ کسی برای من هاشمی نمی‌شود.

معاون رییس‌جمهور در امور حقوقی با اشاره به منشور حقوق شهروندی گفت: منشور حقوق شهروندی به صورت رسمی و اداری ابلاغ شده است. نقطه مشترکی که معاونت حقوقی ریاست جمهوری و سایر معاونت‌های حقوقی دستگاه‌های اجرایی با هم دارند، مبحث تدوین لوایح لازم برای منشور حقوق شهروندی است. همچنین از معاونت‌های محترم تقاضا می‌کنم که اگر نقص قانونی برای نوشتن این لوایح وجود دارد، آن را اعلام کنند تا رفع شود و اگر لازم است جلسات مشترکی را در این رابطه بگذاریم تا پیش‌نویس‌های تهیه شده پیش‌نویس‌های مناسبی باشد.

انصاری افزود: معاونت حقوقی باید وظیفه‌مند شود که منشور حقوق شهروندی را در ارگان‌های ذیربط خود اجرایی کند. بحث نوشتن لوایح باید به صورت جدی توسط معاونت‌های حقوقی پیگیری شود.

او افزود: خداوند حق الناس را مقدم بر حق‌الله قرار داده است و جایی که حق مردم پایمال شود، قطعاً حق خداوند هم پایمال می‌شود. حق‌الله منحصر به نماز و روزه نیست. اگر حقوق شهروندی رعایت نشود، سلامت روانی و جسمی شهروندان ضایع می‌شود. اگر در زمینه حقوق شهروندی نقض قانونی داریم، باید به مجلس اطلاع دهیم تا این نواقص رفع شود و معاونت‌های محترم راجع به بخشی از سیاست‌های کلی نظام که ۱۰ سال از عمر آنها گذشته است و به نظرشان احتیاج به اصلاح دارد مطالبی را اطلاع دهند که با هماهنگی مقام معظم رهبری اصلاح شود.

حجت‌الاسلام مجید انصاری تصریح کرد: اگر پیشنهادی راجع به لایحه تعارض منافع که برای جلوگیری از فساد مالی است و لایحه نهاد ملی حقوق بشر که تدوین شده و تقدیم رئیس‌جمهور شده است دارید بدهید تا در کمیسیون‌های تخصصی دولت بررسی شود. همچنین لوایح و قوانین معارض با اقتصاد مقاومتی را در دستگاه خود معرفی کنید. اگر حقوق شهروندی در دستگاه‌ها شناخته شود و رسمیت یابد معاونت‌های حقوقی نقش وکیل‌مدافع مردم را ایفا می‌کنند و بحمدالله این منشور هرچه سریع‌تر در سازمان‌ها اجرایی شود.