سعدالله زارعی با تأکید بر اینکه گفتگوهای  آستانه قزاقستان بر مبنای آتش‌بس و پیدا کردن راه حل برای رسیدن به چارچوب سیاسی و آینده همکاری اروپا با دولت است، اظهار داشت: وقتی که گروه‌ها می‌آیند کنار دولت می‌نشینند یعنی اصل دولت سوریه را پذیرفته‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه گفتگوها باید به‌سمتی برود که ترتیبات و چارچوب کابینه آینده را مشخص کند، ابراز کرد: ماندن یا نماندن بشار اسد نیز جزو مذاکرات نیست.

وی با تصریح بر اینکه مذاکرات آستانه، مذاکرات سوری ــ سوری است، گفت: در این مذاکرات دو طرف دولت و بخشی از معارضین مسلح سوریه شرکت خواهند کرد و کشورهایی که درواقع در مسکو مقدمات این گفتگوها را آماده کرده‌اند به‌منظور اعتباربخشی حضور پیدا می‌کنند.

زارعی با اشاره به حضور جانبی ایران، روسیه، ترکیه و آمریکا در مذاکرات آستانه اظهار داشت: این کشورها در اصل توافق، نقشی ندارند بلکه به‌عنوان پشتیبانان کسانی که در مذاکرات هستند عمل می‌کنند و به‌نوعی توافقاتی را که در آستانه انجام می‌شود اعتباربخشی می‌کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با ابراز اینکه نمی‌توان نقش جداگانه‌ای را برای این 4 کشور در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: حضور دی‌میستورا هم دقیقاَ مانند نقش این 4 کشور است.

زارعی با تأکید بر اینکه نقش آمریکا با سه کشور دیگر که به‌لحاظ جغرافیایی به سوریه نزدیک‌تر هستند، هیچ تفاوتی ندارد، بیان داشت: علت این امر این است که مذاکرات سوری ــ سوری است و بین این 4 کشور صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: چون اصل مذاکرات سوری ــ سوری است بنابراین کشور خارجی نمی‌تواند دخالت مستقیم کند و حضور کشورهای خارجی صرفاًَ به‌معنای پشتگرمی به گفتگوها و اعتباربخشی به نتایج آن است.

براساس گزارش میزان، مذاکرات هیئت‌های نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف امروز (دوشنبه) با حضور هفت هیئت از جمله ایران، روسیه و ترکیه به‌عنوان بانیان نشست سوری ــ سوری در پایتخت قزاقستان گشایش می‌یابد.

مذاکرات دوروزه در هتل ریکسوس که با حضور هیئت‌های دولت سوریه و مخالفان، سازمان ملل و همچنین سفیر آمریکا در قزاقستان، برگزار می‌شود، تقویت و پایداری آتش‌بس برقرار شده از 10 دی‌ماه و همچنین راهکارهای رسیدن به حل سیاسی بحران این کشور است.