علی طیب‌نیا در حاشیه نشست تخصصی معاونین و روسای ادارات مبارزه با جرایم اقتصادی پلیس آگاهی سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه یکی از انتقادهای قوه قضائیه در پرونده‌های فساد اقتصادی پرداخت وام و تسهیلات توسط بانک‌ها به افراد بدون گرفتن تضمینات لازم است و از دولت درخواست کرده که در این زمینه بررسی کند ، دولت تا به حال چه اقدامی در این زمینه کرده است گفت: اعطای تسهیلات و مطالبات احتیاج به بررسی‌های مفصل و طولانی مدت دارد که ما مشغول به شناسایی و ریشه‌یابی این گونه مسائل هستیم.

وزیر اقتصاد افزود: البته برای کوتاه مدت هم برنامه هایی‌داریم. سیستم بانکی کشور در گذشته به خواست برخی از مقامات سیاسی و مجلس به برخی از افراد تسهیلاتی داده و در مقابل آن تضمین مناسبی اخذ نکرده به همین دلیل امروزه در وصول این مطالبات با مشکل مواجه است.

او با تاکید براینکه بانک‌ها باید دقت بیشتری در پرداخت تسهیلات داشته باشند و تضمینات مناسبی اخذ کند، گفت: باید دقت شود تسهیلاتی که به افراد پرداخت می‌شود در همان مورد باید صرف شود.

طیب‌نیا با بیان اینکه برای پیگیری پرونده‌های بزرگ تسهیلات بانکی کارگروهی در بانک مرکزی تشکیل شده است، ادامه داد: پرونده‌های بزرگ در حال بررسی موشکافانه است و تصمیماتی هم تاکنون راجع به آنها گرفته شده و اعمال شده است. ما باید با این مشکلات ریشه‌ای عمل کنیم اما قصد ایجاد جنجال نداریم. 

وزیر اقتصاد گفت: یکی از راهبردهای دولت ارتقای شفافیت و افزایش سلامت مالی اداری است ما از همان ابتدا سعی بر انجام این کار داشته‌ایم. برنامه‌های عملیاتی برای مقابله با فساد تنظیم شده است. اعقتاد ما این است که مبارزه با فساد باید سیستماتیک باشد و با اصلاح شیوه برخورد زمینه را برای بهتر مقابله کردن با فساد فراهم کنیم. شفاف سازی جریانات مالی بهترین حربه برای مقابله با فساد اقتصادی است.

او تصریح کرد: در حوزه های مختلف طرح‌هایی برای مبارزه با فساد ، پولشویی از جمله در حوزه‌های مالیات ، گمرک و نظام بانکی کشور در نظر داریم. در آینده نه چندان دور امور مالیاتی کشور به صورت سیستماتیک انجام می‌شود البته این بدان معنا نیست که ما به گونه‌ای رفتار نکنیم که ارتکاب فساد پرهزینه نشود بلکه برخوردها باید به گونه‌ای باشد که افراد به دلیل برخوردهای جدی به فکر اعمال مفسده برانگیز در نظام اقتصادی نیفتند.

وزیر اقتصاد درباره برنامه‌های دولت در حمایت از آسیب‌دیدگان ساختمان پلاسکو اظهار کرد: با توجه به نزدیک بودن عید نوروز قصد داریم مکان مناسبی را برای کسب و کار آنها فراهم کنیم و به زودی این مکان را با هماهنگی اتاق اصناف نهایی می‌کنیم. بنیاد مستضعفان هم قبول کرده است که این مکان را به زودی بازسازی و احیا کند. همچنین کارگران بیکار این ساختمان را مشمول بیمه بیکاری قرار می‌دهیم.

او افزود: پیشنهادی به دولت داده‌ایم تا فعالان اقتصادی در ساختمان پلاسکو از مالیات‌های مربوط به فعالیت در همان ساختمان که داشتند معاف شوند. بانک مرکزی هم تسهیلات ۳۰۰ میلیونی برای آنها در نظر گرفته است همچنین به زودی مصوبه‌ای ابلاغ می‌شود و برای شهدای آتش نشان نیز تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود.