حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد دستگیری رسول دانیال‌زاده و ارتباط او با برادر رئیس جمهور گفت: من در برخی از نشست‌ها و مجامع عمومی گفته‌ام که برخی از پرونده‌ها باید به صورت عمومی و علنی بررسی شود و رسانه‌ها در جریان مراحل رسیدگی و محاکمه باشند. این نظر شخصی من است اما فعلا قانون این اجازه را به ما نداده است و من نمی‌توانم از این اشخاصی که شما نام بردید اسمی ببرم. فردی که شما نام بردید دستگیر شده است و اجمالا ارتباط او با شخص دیگر که نام برده‌اید روشن است اما اینکه آیا این ارتباط در چهارچوب قانون بوده است یا خیر و یا اینکه جرمی اتفاق افتاده است یا خیر نمی‌توانم اظهار نظر کنم و باید منتظر پایان یافتن رسیدگی‌ها بود. 

نمی‌توان گفت که شهرداری باید ساختمان پلاسکو را پلمپ کرد

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد سانحه ساختمان پلاسکو گفت: من به نوبه خود از مردم و تمام دستگاه‌های اجرایی و امدادی که در این حادثه انجام وظیفه کرده‌اند، تشکر می‌کنم اما باید بگویم که هنوز رسیدگی در مورد این پرونده صورت نگرفته است. اینکه برخی می‌گویند شهرداری مقصر است باید بررسی شود تا این امر مشخص شود. وظیفه شهرداری رفع خطر است بدون بررسی نمی‌شود گفت‌ که ممکن است فلان دستگاه مقصر است یا خیر؟ 

او در پاسخ به سوالی مشابه در رابطه با پرونده ساختمان پلاسکو گفت: به طور قطع نمی‌توان گفت که شهرداری باید ساختمان پلاسکو را پلمپ می‌کرد به طور مثال در پرونده ساختمان علاءالدین که حکم تخریب داده شده بود شورای تامین تشکیل شد و جلوی اجرای حکم گرفته شد. در برخی موارد نمی‌شود ساختمانی را پلمپ کرد. دادستانی به صرف اخطار نمی‌تواند ساختمانی را پلمپ کنند. در همه موارد نیز نیاز به پلمپ نیست ما در تهران ساختمان‌های دیگری هم داریم که وضعیت مشابهی با ساختمان پلاسکو دارند باید در مورد آنها چاره‌ای اندیشیده شود.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوالی راجع به اینکه بنیاد مستضعفان مالک پلاسکو بوده و در تعمیر و نگهداری آن اهمال کرده است ، آیا دادستانی به عنوان مدعی العموم به این موضوع وارد می‌شود یا نه؟ گفت: در اخبار شنیدیم که رئیس بنیاد مستضعفان گفته است که مالکیت با ما است اما سرقفلی آن را انتقال داده‌ایم ولی اکنون حاضریم که این ملک را از نو بسازیم و با کسانی که در آنجا سرقفلی داشته‌اند شریک شویم. اکنون نمی‌توانم بگویم که کدام نهاد ، ارگان یا شخص تا چه حد مقصر است؟ 

عامل بسیاری از سرقت‌ها فقر است

او ادامه داد: قوه قضائیه به همه موارد راسا نمی‌تواند وارد شود به طور مثال در حادثه تصادف قطار قوه قضائیه از بدو امر وارد پرونده شد و در حال رسیدگی آن است. در برخی موارد هم قوه قضائیه از باب پیشگیری وارد می‌شود به طور مثال عامل بسیاری از سرقت‌ها فقر است و عامل فقر بیکاری است ولی قوه قضائیه نمی‌تواند در پیشگیری از این جرم برای فقر و بیکاری چاره بیاندیشد و مسئولیت آن با سایر نهادها است.

اژه‌ای تصریح کرد: قوه قضائیه می‌تواند با اعمال مجازات‌هایی اشخاص را از ارتکاب جرم باز دارد ولی نمی‌تواند تا زمانی که جرمی واقع نشده است وارد مساله شود به طور مثال نمی‌تواند به انتخاب مدیرعامل موسسه‌ای مانند بانک سرمایه نظارت و یا اینکه کنترل کند ببیند که آیا  برای دادن وام و تسهیلات تضمینی گرفته شده است یا نه؟ 

معاون اول قوه قضائیه تشریح کرد: اکنون ما برخی از ساختمان‌ها را داریم که ممکن است در آینده مشکل آفرین شود و باید اقداماتی برای جلوگیری از آن صورت بگیرد اما قوه قضائیه نمی‌تواند در این زمینه ورود پیدا کند. در پرونده ساختمان پلاسکو هم دادستانی تحقیقات خود را ادامه می‌دهد و اگر با جرمی مواجه شد آن را اعلام می‌کند.