با مشخص شدن فساد مالی 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان و ورود دادستانی کشور به این ماجرا، برخی افراد برای انجام بازجویی احضار و بازداشت شدند که شهاب‌الدین غندالی ــ مدیرعامل سابق صندوق فرهنگیان یکی از افراد بازداشت شده است. در این پرونده آنچه حائز اهمیت است، وام‌های نجومی است که به 30 فرد خاص با زدو بند و بدون دریافت وثایق لازم اعطا شده است. طبق گفته‌های برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بین 30 نفری که 8 هزار میلیارد تومان تسهیلات نجومی را گرفته‌اند برخی افراد 500 تا 1000 میلیارد تومان وام برای شرکت‌های صوری دریافت کرده‌اند، این افراد با پشتوانه یک چک وام‌های کلان گرفته‌اند و آن را برای ساخت‌ و ساز و اهداف شخصی خود هزینه کرده‌اند.

بخشی از تخلفات صندوق فرهنگیان بدین شرح است:‌ بیش از 90 درصد تسهیلات پرداختی به اشخاص و مطالبات غیر جاری بانک مربوط به کمتر از 30 ذینفع واحد است. سهم تسهیلات خرد و متوسط از مجموع تسهیلات پرداختی به اشخاص کمتر از 10 درصد است.

در پرونده تخلفات صورت گرفته در بانک سرمایه کاهش مطالبات غیرجاری از طریق تهاتر با املاک یا سایر دارایی‌های مورد نظر بدهکاران صورت می‌گرفت، از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از مطالبات کلان مربوط به اشخاصی است که قبلاً سابقه بدحسابی در تسهیلات و تعهدات دریافتی داشته‌اند و از طریق تهاترهای معنا‌دار و تحمیلی دارایی خود، بدهی‌های قبلی خود را تسویه کرده‌اند. کارشناسی املاک افراد در بسیاری موارد با قیمت‌های منطقه‌ای و عرف بازار فاصله مشهود داشته و در رابطه با آنها بزرگنمایی صورت گرفته و بخش قابل توجهی از اسناد و فعالیت‌ها صوری بوده است.

اما به‌ غیر از تخلفات مالی،  صندوق ذخیره در دوران مدیریت آقای غندالی افت سود محسوسی را داشته است که فردی پاسخگوی آن نیست. در زمان مدیریت سه‌ ساله وی حداقل 1000 میلیارد تومان کاهش سود وجود داشت و در واقع ضرر حداقل 1000 میلیاردی از بابت افت سود به معلمان و اعضای صندوق وارد شده است.

در همین رابطه امیر خجسته عضو فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به آیین نامه مجلس در رابطه با تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نمی‌توانیم اطلاعات به دست آمده در حین تحقیقات را منتشر کنیم.

وی افزود: به فرهنگیان اطمینان می‌دهیم که در تلاش برای بازگرداندن حقوق تضییع شده آنها هستیم و پول‌ها را بازخواهیم گرداند. افرادی که وام‌های نجومی را دریافت کرده‌اند، احضار و تعیین تکلیف می‌شوند همچنین این افراد باید پول‌ها را بازگردانند.

این نماینده مجلس گفت: قوه قضاییه و مجلس با دقت به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان ورود کرده‌اند و در تلاش برای بازگرداندن پول‌ها هستیم متأسفانه با تبانی و شکل‌گیری شبکه‌های مفاسد اقتصادی و به صورت فامیلی وام‌های نجومی را به افراد خاص اعطا کردند و تمام افراد مسئول در این رابطه درگیر هستند.