روزنامه «بریت بارت» مدعی شد ایران در آخرین واکنش‌های خود به توافق هسته‌ای اوباما گفته است که انتقادات ترامپ از توافق هسته‌ای بر اجرای این توافق تاثیر روانی دارد؛ چراکه نوعی اضطراب و عدم قطعیت را در مورد سرنوشت برجام القا کرده و این مساله در میان کمپانی‌هایی که به دنبال برقراری روابط تجاری با ایران هستند، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

«بریت بارت» با اشاره به اظهارات جواد ظریف وزیر خارجه ایران در خصوص اینکه نباید در مورد دولت جدید آمریکا قضاوت کرد، مدعی شده: اظهارات ترامپ درباره توافق هسته‌ای در خلال تبلیغات انتخاباتی نگرانی‌هایی را در میان مقامات ایرانی درباره تاثیر این اظهارات بر بانک‌های بین‌المللی و کمپانی‌های خارجی ایجاد کرده است و در نتیجه روحانی و ظریف با موجی از انتقادات داخلی به ویژه از سوی اصولگرایان مواجه شده‌اند.

در این گزارش ادعا شده ناراحتی و استرس ایرانی‌ها از شخص ترامپ نیست بلکه از گزینه او برای وزارت خارجه یعنی رکس تیلرسون است. وزیر خارجه ایران هنوز اظهارات تیلرسون درباره برجام را هضم نکرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس وزارت خارجه ایران در گزارش خود گفته است ایران در این مرحله، با پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود، از قضاوت زودهنگام در مورد رویکرد رییس‌جمهور جدید آمریکا در قبال برجام خودداری می‌کند و در عین حال، برای تمامی احتمالات "آمادگی کامل" دارد.

ظریف در پاسخ به خبرنگاران در کوالالامپور گفته بود ما هیچ نگرانی بابت برجام نداریم؛ چراکه ما نیز گزینه‌های خودمان را داریم اما بر این باوریم که به نفع همه است که این توافق را حفظ کنند. از همه مهم‌تر این یک توافق بین‌المللی است و توافق دو جانبه با آمریکا نیست. ترامپ به سورپرایز علاقه دارد و ما نیز او را شگفت‌زده خواهیم کرد.

ظریف جمله پایانی را در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره احتمال نابودی برجام توسط ترامپ بر اساس گفته‌های او در تبایغات انتخاباتی اش سوال کرده بود، گفت.

زمانی که از او درباره جزییات این شگفتی پرسیده شد، گفت: اگر بگویم دیگر سورپرایز نخواهد بود.

این جمله دقیقا همان جمله‌ای است که ترامپ درباره توافق هسته‌ای قبلا گفته بود.

او در پاسخ به خبرنگاران بریتانیایی و آلمانی در هفته گذشته گفته بود: من نمی‌خواهم بگویم قرار است با توافق هسته‌ای چه کار کنم. در واقع من یک سیاست‌مدار نیستم. من یک باره نمی‌گویم قرار است چه کار کنم. کدام قماربازی قبل از اینکه با کارت‌هایش بازی کند دستش را رو می‌کند؟