علی خرم در ارزیابی خود از سخنان رئیس‌جمهور جدید آمریکا با بیان اینکه او شخصیتی پوپولیسم و عوام فریب است که  باور نمی‌کرد رئیس جمهور شود و با اعتقاد بر اینکه صحبت‌های او مانند رئیس جمهور وطنی پیشین خودمان بود، ‌ادامه داد: صحبت‌هایی که او در روز جمعه مطرح کرد فاقد ارزش کارشناسی و حکومت‌داری بود، ‌به مانند کسی بود که در حال شرکت در یک کارزار انتخاباتی است و دایم در حال مبالغه و بزگ‌نمایی از قدرت خود و آمریکا بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به بخشی از صحبت‌های ترامپ مبنی بر اینکه قدرت را از واشنگتن به مردم منتقل می‌کنم و با بیان اینکه اینگونه سخنان زیبنده یک رئیس حکومت نیست، ادامه داد: بعد از اتمام سخنرانی نیز خیلی از تحلیل‌گران اعلام کردند که صحبت‌های او قابل اعتنا نبوده و او نسبت به دوران کارزار انتخابات تغییری نکرده است.

 

علی خرم با بیان اینکه ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود به بیان صحبت‌های کلی اکتفا کرد و اشاره‌ای به ریز برنامه‌های خود نکرد،‌ ادامه داد: زمانی که مراسم تحلیف اوباما انجام شد حدود 7 الی 8 نفر از وزرایش در مجلس سنا رأی اعتماد گرفته بودند و تیم او تاحدودی مشخص بود. اما وضعیت ترامپ اینگونه نیست؛ هنوز تیم او به طور کامل مشخص نشده است. از دیگر سو او و تیمی که مشخص کرده تجربه سیاسی و بین‌المللی لازم را ندارند و چنین امری برای خود آمریکا و کل جهان خطرناک است. آنها ممکن است دست به اقداماتی بزنند که کل امنیت جهان را به خطر بیاندازد.

 

خرم با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌های ترامپ در این مراسم و تأکید مجدد او مبنی بر اینکه آمریکا باید قدرت اول شود، ادامه داد: این یک شعار توخالی است. زمانی که اوباما مسئولیت را بر عهده گرفت در سخنان خود گفت مشکلات جهان را آمریکا به تنهایی نمی‌تواند حل کند و باید یک همکاری عمومی در سطح بین‌المللی برای حل مشکلات ایجاد شود.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه ترامپ حتی در این جلسه به جمهوری‌خواهان نیز توهین کرد، گفت: قطعاً این توهین‌ها برگشت خواهد داشت و تأثیر منفی بر عملکرد وی می‌گذارد.

وی همچنین به به‌کارگیری عبارت تروریسم اسلامی از سوی ترامپ اشاره کرد و افزود: در زمان تحلیف رئیس جمهور پیشین آمریکا روحانیون مسلمان نیز برای سخنرانی دعوت شده بودند و به آنها اجازه داده شد که صحبت کنند. ولی دیروز آقای ترامپ اولویت را به یک روحانی یهودی داد و بعد از آن به یک روحانی مسیحی و از روحانیون مسلمان برای حضور در این برنامه دعوت نکرد و اجازه نداد که آنها حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از به کارگیری واژه تروریسم اسلامی پرهیز می‌کرد و معتقد بود که این مشکل یک مشکل بین‌المللی است و ربطی به مذهب ندارد، ادامه داد: ولی متأسفانه ترامپ چنین دیدگاهی را ندارد و به راحتی از چنین واژه‌هایی استفاده می‌کند.