عشرت شایق نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در با اشاره به یکسالگی اجرای برجام، اظهار داشت: بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه جامع اقدام مشترک«برجام» و آثار مرتبط با آن زمانی به واقعیت نزدیک خواهد بود که ارزیابی موضوع بر اساس منافع کوتاه مدت و دراز مدت ملت سلحشور ایران انجام گیرد.

وی افزود: قطعا اهداف مهم و مشخصی در گفت‌وگوهای ایران با گروه 1+5 مدنظر مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که رفع کلیه تحریم‌های ظالمانه در قبال محدود سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، شاخص‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: وقتی گفت‌وگوها دنبال شده و منجر به انعقاد قرارداد و تعهد متقابل طرفین شد، انتظار این بود که توافقات صورت گرفته از سوی طرفین محترم شمرده شده و به مورد اجرا گذاشته شوند که با وجود پایبند بودن ایران به توافقات صورت گرفته و عمل به آن‌ها، متاسفانه دولت ایالات متحده آمریکا نه تنها به تعهدات خود در زمینه رفع تحریم‌ها عمل نکرده بلکه تحریم‌های بیشتری نیز وضع کرده است.

 

به اعتقاد شایق ارزیابی کلی این است که «برجام» جاده یک طرفه داشته و اقدامات ایران که گاهی با تعجیل هم صورت گرفته، با پاسخ مناسبی از سوی آمریکا مواجه نشده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا همانگونه که اعلام شده بود بعد از برجام واقعا همه تحریم‌ها برداشته شد، گفت: وظیفه‌ طرف مقابل این بود که در قبال انجام تعهدات از سوی ایران، کلیه تحریم‌ها را برطرف کند که طبق نظر و ارزیابی کارشناسان و همچنین افراد مذاکره کننده از سوی دولت یازدهم و حسن روحانی رئیس جمهور، بدعهدی آمریکا همچنان ادامه داشته و منجر به نقض برجام شده است که نتیجه آن، باقی ماندن تحریم‌ها بصورت رسمی و غیر رسمی است.

نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از تحریم ها بر روی کاغذ برداشته شده اما در عمل همچنان باقی است، یادآور شد: بانک‌های بین‌المللی بخاطر اقدامات ایذایی آمریکا، رغبتی به انجام معاملات و عملیات بانکی با ایران ندارند.

 

به اعتقاد شایق، حفظ تحریم‌های اولیه، بر روی تحریم‌های ثانویه اثر گذار بوده و در نتیجه به اذعان رئیس کل بانک مرکزی دستاورد توافقنامه هسته ای«برجام» برای ایران، تقریبا هیچ بوده است.

 

وی ادامه داد: ملت ایران نیز که از بدعهدی‌های مکرر آمریکا خاطرات ناخوشایندی دارند بر بی‌نتیجه بودن «برجام» واقف بوده و منتظر اقدام شایسته دولت یازدهم در قبال بدعهدی کاخ سفید است.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا طی یکسال گذشته برجام در رکود، تورم و اشتغال جوانان موثر بوده یا خیر و چه گشایش‌هایی در معیشت مردم ایجاد کرده است، گفت: واقعیت‌‌های جامعه و نه آمار و ارقام ارائه شده از سوی برخی از مسولان، نشان می‌دهد که هیچ تغییری در رابطه با موضوعات اقتصادی جامعه مانند رکود اقتصادی، تورم و اشتغال جوانان رخ نداده و در بعضی موارد، وضع بدتر نیز شده است.

 

شایق در این حال بر این باور است که ربط دادن کلیه امور اقتصادی و حتی غیر اقتصادی جامعه به توافقنامه هسته‌ای و دادن وعده‌های بسیار از سوی بعضی از دست‌اندرکاران دولت یازدهم در این مورد از یکسو و عدم گشایش در امور اقتصادی مردم از سوی دیگر، باعث شده که نتیجه اجرای «برجام» یک «زیان محض» قلمداد شود.

 

وی تاکید کرد: این روزها که یکسال از انجام یک طرفه «برجام» از سوی ایران می‌گذارد هیچ دستاورد قابل ملاحظه‌ای توسط دولت یازدهم ارائه نمی‌شود و حواله دادن منتقدین به استفاده از عینک جهت مشاهده خارج شدن کشور از رکود، چیزی جز فرافکنی و ایجاد حاشیه نیست ضمن اینکه بکار بردن چنین عباراتی، شایسته جایگاه ریاست جمهوری نیز نیست.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی می‌گوید که دستاوردهای احتمالی «برجام» حتی در صورت عدم کارشکنی آمریکا و اجرای کامل آن، قابل مقایسه با هزینه‌های پرداخت شده از سوی ایران نیست چه رسد به اینکه کارشکنی ناشی از خوی استکباری آمریکا نیز روز به روز رنگ و لعاب جدیدی به خود می‌گیرد.

 

وی صنعت هسته‌ای را یک صنعت راهبردی جهت پیشرفت همه جانبه تلقی و تصریح کرد: صنعت هسته‌ای می تواند در مصونیت بخشی و حفظ امنیت پایدار نقش سرنوشت سازی ایفا کند.

شایق اضافه کرد: بدیهی است که چنین امتیاز و توانمندی چیزی نیست که با یکسری امتیازات کوچک و وعده و وعید قابل مقایسه باشد اما به هر حال بنا به مصالحی، تصمیم نظام بر انجام گفت‌وگو با گروه 1+5 قرار گرفت و منجر به توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک«برجام» گردید.

 

به گفته وی هر چند که ایالات متحده آمریکا در ادامه خوی استکباری و بدعهدی‌های خود مانع اجرای کامل «برجام» شده اما افکار عمومی جهانیان به این موضوع معطوف شده که ایران، کشوری با منطق و صلح طلب بوده و خواهان حل مسائل از طریق گفت و گو می باشد و این امر، شاید مهمترین دستاورد «برجام» برای ایران باشد اما در حالت کلی می توان گفت که داده‌های ایران در «برجام» بسیار بالاتر از دستاوردهای احتمالی است که قرار است، روزی و روزگاری نصیب ایران شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در پاسخ به این سوال که چقدر از اهداف اعلامی دولتمردان و تیم مذاکره‌کننده در برجام محقق شد است، اظهار کرد: یک سال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد اما خبری از وعده‌های داده شده از سوی مقامات دولت یازدهم در این مورد نیست. توافقی که قرار بود در نخستین روز اجرای آن، همه تحریم‌ها لغو شوند تا هم سانتریفیوژ‌ها بچرخند و هم زندگی مردم! ولی آنچه در عمل رخ داده، تعطیل شدن مراکز اصلی هسته‌ای ایران و ماندن تحریم‌ها بوده که به واسطه دشمنی نظام استکبار و به ویژه آمریکا علیه ملت ایران، گاهی تشدید نیز شده است.

 

شایق تاکید کرد: مهمترین بخش توافقنامه که همان لغو کلیه تحریم‌ها بوده، هنوز اجرایی نشده و آثار مثبتی نیز برای اجرای آن مشاهده نمی‌شود که این امر منجر به نارضایتی مردم ایران از «برجام» شده است.