پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- کنفرانس صلح پاریس در چارچوب طرح صلح فرانسه، یکشنبه ۲۶ دی‌ماه با حضور هفتاد کشور برگزار شد؛ اما هم‌زمان با نشست پاریس، گروه‌های فلسطینی به دعوت روسیه به‌منظور بررسی آخرین تحولات فلسطین از جمله پرونده آشتی ملی در مسکو دورهم جمع آمدند.

طرح صلح فرانسه در بهمن‌ماه سال گذشته از سوی فابیوس وزیر خارجه سابق این کشور به‌طور رسمی مطرح شده بود. طبق این طرح، نشست اولیه باید با حضور سران کشورهای جهان و بدون حضور طرفین منازعه (رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان) در آوریل ۲۰۱۶ برگزار می‌شد تا روند سازش آغاز شود.

حدود 70 کشور و سازمان بین‌المللی از جمله 36 وزیر خارجه در نشست پاریس شرکت کرده بودند و در پایان این کنفرانس خواستار تشکیل 2 دولت در کنار یکدیگر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شدند. در این بیانیه از رژیم صهیونیستی خواسته شده است تا به مرزهای 1967 میلادی احترام گذاشته و از کرانه باختری و نوار غزه عقب‌نشینی کند. یکی از موضوعات مطرح شده در نشست، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بود که این اقدام احتمالی ترامپ، با مخالفت شدید همراه شد.

1- در طرح صلح فرانسه به‌صراحت سخن از پذیرش «رژیم صهیونیستی» به‌عنوان یک کشور یهودی، تأمین نیازهای امنیتی، تدوین معیارهایی توسط هر دو طرف برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی و مبارزه با تروریسم (مقاومت) مطرح شده است.

2- پس از نشست مسکو، حماس اعلام کرد این جنبش آماده واگذاری اداره تمامی بخش‌های دولتی در غزه به دولت رامی حمدالله نخست‌وزیر دولت وفاق ملی است به شرطی که این دولت به‌تمامی مسئولیت‌های خود در قبال این باریکه پایبند بوده و گروه‌ها و جریان‌های ملی و اسلامی فلسطینی نیز شاهدی بر این امر باشند.

3- با حضور حماس و جهاد اسلامی در گفتگوهای ملی و کنگره هفتم فتح، به باور برخی تحلیل‌گران تشکیل دولت ملی از سال‌های گذشته جدی‌تر دنبال می‌شود و تحقق آن به اداره محمود عباس وابسته است.

4- اما برخی تحلیل‌گران معتقدند این اقدامات حماس و جهاد اسلامی تنها به‌منظور مبرا نمودن خود از اتهام عدم وحدت و هم‌چنین حل نمودن مشکلات اقتصادی بالاخص انرژی و برق در نوار غزه است.