پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- هیچکدام فراموش نکرده است، سال 88 طرف مقابل برای ایجاد هیجانات اجتماعی و استمرار آشوب های خیابانی ادله ای جز توضیع سیب زمینی انبار شده نداشت. آن را تخلف و در نهایت تقلب بزرگی میدانستند که کاندیدشان را شکست داد. بماند در طول چهار سال دولت قبل با همه انتقادهای سیاسی و اجرایی که می شد به رئیس دولت و هیئت دولت داشت، رقبای انتخاباتی به ویژه رئیس دولت دوازدهم که آن روز با هجمه تمام رفتار پوپولیستی دولت قبل را سر منشا نگاه غیر کارشناسی معرفی میکرد. حالا رنگ باخته است. هنوز مدتی از آن همه انتقاد نگذشته که برجام از آب و نان مردم تا آفتاب تابان و دها چیز دیگر تغییر ماهیت داد تا شاید ضمن حفظ هیجانات اجتماعی و استفاده از رسانه جامعه را به سمت حفظ برجام و تصویب آن ترغیب کرد. ولی هرچه بود نقض عهد طرف مقابل نتوانست مخفی بماند و رسما برجام نقض شد و مردم دیدن اعتماد به طرف مقابل چه نیتجه ای در برداشت. اما آنچه بیش از همه ناراحت کننده است وعده هایِ برجامی نبود بلکه رفتار مسئولان و خشوحالی ها و بزرگ کردن توافقی بود که دشمن برای زدن بیشتر منافع جمهوری اسلامی ایران، تشنه کرد. در واقع رفتار پوپولیستی برای ترغیب اجتماعی نسبت به نگاه مثبت در مورد برجام اشتباهی بود که دولت مرتکب شد.

این تنها اشتباه دولت یازدهم نیست. دولتی که خود از رفتار پوپولیستی ناراحت بود و در رسانه گله می کرد حالا دچار همان رفتار شده است. خبری منتشر شد مبنی بر500 هزار کنسرو رایگان در خوزستان برای توانمند سازی محرومان توزیع گردید. هرچند دولت در آستانه انتخابات است اما اگر منتقدان واقعا توزیع سیب زمینی رد میان اقشار کم بضاعت و مستمند را رفتاری پوپولیستی میدانستند این حرکت را باید چه گفت. دولتی که کمتر از 4 ماه تا انتخابات قرار دارد و میخواهد با اشخاصی که امکانات مادی و معنوی کمتری دارند، رقابت کند. 

در طرف دیگر دولت رسما با ورود یک فروند هواپیمای شرکت ایرباس فرش قرمز پهن میکند و عکس یادگاری میگیرد. وزیر در داخل هواپیما حاضر می شود و با بازدید از مخزن بار همراه مسافران سعی میکند حضور ایرباس را چنان جلوه کند که گویا تا به حال کسی ایرباس ندیده و یا ایرباس برای کشور ما عزت می اورد. نو سازی ناوگان حمل و نقل هوایی مهم است اما جشن گرفتن و فرش قرمز انداختن رفتن چند وزیر و معاون رئیس جمهور معنایی ندارد. از این دست رفتارها یا انتشار نوع اخبار کابینه نشان می دهد دولت هم در همان رفتاری به دام افتاده که از آن انتقاد داشت. دولت یازدهم هم با نزدیکی انتخابات به شعار زدگی و عوام فریبی گرفتار شده است. رئیس دولت بارها از عبور از رکود می گوید اما آمارهای رسمی دولت حرف او را نقص میکنند. مرکز آمار نرخ بیکاری را به گونه ای دیگر اعلام میکند و رئیس دولت عددی دیگر می گوید. از آنها گذشته وعده های مختلفی چون حل مسئله معیشت مردم و یارانه هاست. دولت هنوز نتوانسته طرح هدفمندی یارانه ها را دقیق اجرا کند و هر ساله بدون به مصوبه مجلس بخش کوچکی از افراد را حذف میکند. از طرف دیگر آمار رشد بیش از 7 درصد هم در نوع خود جالب است. 

به نظر می رسد هر آنچه روحانی در انتخابات دور یازدهم شعار داد تا ضد رفتارهای دولت دهم عمل نکند و آن را پوپولیستی می دانست، دارد انجام میدهد و همان راهی را می رود که اقای احمدی نژاد رفت. سبک سیاسی دولت اگر قرار بود همان باشد و رفتار رسانه ای اش همان، چه نیاز بود تا با حمله به دولت قبل آن را پوپولیست بدانیم و اگر اینطور نبود که این رفتار خلاف اقدامات یک دولت را او را متهم به پوپولیست بودن کردیم. به نظر می رسد دولت یازدهم سرنوشت دولت دهم را دارد تکرار میکند و دولتی که قرار بود پوپولیستی رفتار نکند در دام عوام گرایی افتاد. بد نیست دولت برای خودش شعارهایی که سر داد را تکرار کند تا یک پوپولیست نباشد.