«علیرضا زاکانی» نماینده مردم تهران در مجلس نهم شامگاه امروز جمعه (یکم بهمن) در نشست «بصیرت و ولایت» که در مسجد «انصارالحسین» شهرک شهید «محلاتی» برگزار شد با اشاره به اینکه عده‌ای دارند کشور را به اسم سرمایه‌گذاری در تمام سطوح وابسته می‌کنند، گفت: آیا باید یک جاسوس در زندان خبر دهد که قرارداد FATF منعقد شده است؟ دستگاه امنیتی کشور در زمان عقد این قرارداد کجا بود؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه فتنه زشتی‌های زیادی داشت و انقلاب را تا لبه پرتگاه برد، خاطرنشان کرد: قطعنامه 1929 دستاورد فتنه بود.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به اینکه در فضای غبارآلود فتنه، عده‌ای کشور را غارت و پتروشیمی باختر را که دولت برای بخشی از آن 7 هزار میلیارد تومان هزینه کرده بود با 130 میلیارد تومان خریداری کردند، گفت: عده‌ای راه را برای غارت باز می‌کنند.

وی با ذکر این نکته که این بحث‌ها انتخاباتی نیست و عده‌ای می‌خواهند اساس انقلاب را تهدید کنند، اظهار داشت: آمریکا به این افراد پول هم بدهد نمی‌توانند کار کنند چون خسته‌اند.

زاکانی علت  تاخت‌وتازهای اخیر به قوه قضاییه را گیر دادن این دستگاه به کمک مالی اسپانسرها به ستادهای انتخاباتی بعضی خواند و گفت:‌ عده‌ای برای گزارش دادن به جامعه دست‌شان خالی است و می‌خواهند دعوا راه بیندازند تا جامعه قول و وعده‌های آنها را فراموش کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه عده‌ای می‌خواهند تمام امکانات کشور را به نورچشمی‌ها بدهند تا فردا روزی برای ما صاحب قدرت تعریف کنند، عنوان داشت: مملکت ما دارا است اما عده‌ای باور ندارند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم از لزوم شفافیت اقتصاد کشور سخن گفت و با بیان اینکه همتی برای این کار وجود ندارد، افزود: امروز در آستانه انتخابات هستیم و باید چشم‌مان را باز کنیم چرا که هر نفاق و شکاف در جبهه انقلاب آتش به خرمن است و باید بکوشیم که جبهه انقلاب پیروز شود.

وی وظیفه جریان انقلابی را انقلابی بودن در حد اعلا خواند و بیان داشت:‌ در سال 76 مردم از دولت سازندگی ذله بودند بعد نامزدمان ناطق شد؟

زاکانی با یادآوری اینکه مردم در سال 84 به دلیل ارزش‌ها به احمدی‌نژاد رأی دادند، تصریح کرد: اگر موسوی انتخاب می‌شد کشور را به آتش می‌کشید.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم اظهار داشت: در عملیات والفجر 8 که انجام شد عراق برای اینکه بتواند وضعیت را جبران کند از سر استیصال دفاع متحرک را طراحی کرد.

وی افزود: عراق در دفاع متحرک خود و عملیات‌های کوچک به تبلیغات روی آورد که ما مثلاً مهران را گرفته‌ایم که البته امام دستور دادند که باید مهران نیز آزاد شود. 

زاکانی خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس با فردی آشنا شدم که پس از عدم موفقیت در برنامه‌های خود شروع به فحش دادن به اتاق آتش و بقیه رزمندگان کرد بنده به وی گفتم که نقشه را در اختیار من قرار بده و وقتی نقشه را نگاه کردم دیدم جای دیدبان را اشتباه درآورده بنابراین این فرد خود اشتباه کرده بود و به جای اصلاح اشتباه خود به کسانی فحش می‌داد که درست عمل کرده بودند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: بعضی اوقات ما نیز اینگونه هستیم که جای خود نسبت به رهبری و مردم را بد انتخاب می‌کنیم و بعد بد و بیراه را به دیگران می‌گوییم. 

وی به کتاب فلسفه تاریخ شهید مطهری اشاره و اظهار کرد: شهید مطهری در این کتاب برای انسان و جامعه هویت خاص و مستقلی با توجه به آیات قرآن قائل است و این بر عکس دستگاه نظری رقیب ما است.

زاکانی با اشاره به اظهارت کیسنجر مبنی بر اینکه آینده نزاع بین اندیشه سرمایه‌داری و اسلام خواهد بود که خاستگاه آن ایران است، گفت: کیسنجر فهم این را ندارد که بفهمد این نزاع از خیلی قبل‌تر شروع شده و در سال 57 انقلاب اسلامی که انفجار نور بود مسیری را باز کرده که حرکتی در جهت جهانی شدن را نوید می‌دهد.

وی حاکمیت عقل را فرشته، فهم را شیطان، غضب را پلنگ و شهوت را خوک دانست و گفت:  در جامعه نیز وجوه چهارگانه وجود دارد، به عبارتی جامعه می‌تواند هم جنبه عقلانیت و الهام‌بخش باشد و هم می‌تواند جنبه حیوانت را رشد بدهد. 

وی به نگاه اسلامی نسبت به انسان پرداخت و بیان کرد:‌ نگاه اسلامی به انسان مادی نیست بلکه انسان الهی انسانی بی‌نهایت قابل رشد است و از ملائک هم می‌تواند جلو بزند و به انسان کامل تبدیل شود. با همین نگاه جامعه هم می‌تواند رشد و کمال یابد که آن جامعه مهدوی است.

زاکانی اضافه کرد: جامعه زنده و پویا که برای خود هویت دارد نسبتی را با سایر جوامع و نسبتی را هم با پروردگار عالم برقرار می‌کند. بنابراین اگر توجه کنیم، خواهیم دید که جامعه اسلامی و جامعه الگو جامعه‌‌ای است که به نام ایران اسلامی بنا است طی پنج مرحله منشأ یک تمدن اسلامی شود. 

این نماینده سابق مجلس، انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی را پنج مرحله این چرخه دانست و خاطرنشان کرد: تکرار رهبر انقلاب بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن به اعتقاد بنده برای جمع کردن یک ظرفیت و یک فرصت است. 

وی ادامه داد: 37 سال است که نیروهای انقلاب نسبت به نهال انقلاب نگاه تهدیدمحور دارند اما این نهال در وجود خود پتانسیل و قوایی دارد که اگر به آن توجه شود می‌توان این فرصت را عملی کرد، بنابراین باید نگاه فرصتی به انقلاب صورت گیرد.

به گفته زاکانی، رهبر معظم انقلاب در دیدار با شورای عالی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اظهار نگرانی می‌کنند که 37 سال است که در مرحله دوم انقلاب متوقف هستیم؛ چون ما به عنوان یاوران رهبری دقت نکردیم تا چگونه دستاوردهای انقلاب را فعال کنیم.

به اعتقاد این فعال سیاسی، رهبر انقلاب می‌خواهند گام دوم تکمیلی انقلاب را بردارند که آن تشکیل دولت اسلامی است و وظیفه دولت اسلامی هم ایجاد جامعه اسلامی و سپس تمدن اسلامی است و رهبر انقلاب برای به فعلیت رساندن این امر فراخوان دادند.

زاکانی موانع تکمیل گام دوم انقلاب را نفس دانست و گفت: همانگونه که انسان‌ها گرفتار نفس هستند جامعه نیز با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کند. 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم نفس را نفوذ، فساد و سوءمدیریت تعبیر و تصریح کرد:  مسئولان دو دسته هستند یعنی مسئولانی هستند که همچون امام و رهبری به انقلاب اسلامی نگاه می‌کنند و مسائل را همانگونه می‌بینند اما در دسته دوم، این نگاه جاری نیست و خدا، ائمه معصومین، شهدا، غیب عالم و سنت‌های الهی را باور ندارند؛ وقتی رهبری ناظر به سلامت اعتقادی مسئولان صحبت می‌کنند منظور نماز و روزه نیست بلکه سلامتی اعتقادی یک مسئول به این است که نسبت به سنت‌های اسلامی باور داشته باشد.

وی افزود: «یک مسئول انقلابی اسلام را بالاترین نقطه می‌بیند اما مسئول غیر انقلابی و خسته اینگونه نیست. ما امروز یک دسته مسئول انقلابی و دسته دیگر مسئول غیرانقلابی و خسته داریم. عنصر انقلابی مردم را نعمت می‌داند اما عنصر خسته و غیرانقلابی مردم را مادون خود می‌داند. عنصر انقلابی امام را به عنوان یک الگو می‌داند اما عنصر غیرانقلابی و خسته می‌گوید ما باید با کدخدا بسازیم و با او همراهی کنیم و عنصری دارای حداقل فعالیت در سطح منطقه و عضوی از یک تیم ارکستر شویم. عنصر انقلابی آمریکا را شیطان می‌داند و به آن اعتماد نمی‌کند، اما عنصری غیرانقلابی به آن اعتماد دارد.»

زاکانی با اشاره به دسته‌بندی جهاد از نگاه رهبر انقلاب به سه دسته جهاد اصغر، اکبر و جهاد کبیر یادآور شد: جهاد کبیر ناظر به آیه 52 سوره فرقان است که از دشمن پیروی و به آن اعتماد نکنید.

وی اضافه کرد:‌ نیروهای انقلابی در جهاد اصغر موفق بودند و نسبت خود را با امام جامعه تعیین کردند و به میدان آمدند و 8 سال دفاع مقدس نمادی از این افتخار بود. اما در جهاد اکبر ما موفق نبودیم چرا که جامعه دچار نفوذ و فساد شد و ما می‌توانستیم به صورت دیگر عمل کنیم اما نتوانستیم.

وی به توصیه مقام معظم رهبری به مسئولان نظام درباره فساد اشاره و خاطرنشان کرد:‌ سال 80 رهبر معظم انقلاب در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی نکاتی را به سران سه قوه فرمودند که مسئولان ما توجه نکردند. بنابراین ایشان در سال 81 طی نامه‌ای به جنبش دانشجویی فرمودند که قیام کنید چرا که پیوستگی بین قدرت و ثروت بدترین نوع فساد در جامعه است و شما برعلیه اجزا و عناصر فساد در جامعه قیام کنید اما باز هم عمل نشد. رهبری سال 89 در یک بیان رسمی فرمودند که من گفتم اما کسی عمل نکرد و این بیانگر این است که ما نسبت درستی را بین خود و امام جامعه در نظر نگرفته‌ایم و باید خود را سرزنش کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم می‌گوید که اگر زودتر جلوی فساد را می‌گرفتیم امروز گرفتار این حد از فساد نبودیم.

زاکانی ادامه داد: در جهاد کبیر هم مسئولان غیر انقلابی بد عمل کرده و به دشمن اعتماد کردند و برجام محصول عدم توجه به جهاد کبیر توسط مسئولان نظام اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه عدم دقت در جهاد اکبر و کبیر نسبت به جامعه را باید جبران کنیم، گفت:  جامعه امروز دچار نفوذ است و این نفوذ در درجات مختلف صورت می‌گیرد.

این نماینده سابق مجلس به تعریفی از نفوذ پرداخت و اظهار داشت:‌ نفوذ یعنی کسی اطلاعات غلط به مسئولان می‌دهد و محاسبه غلط صورت می‌گیرد. در درجه دوم مسئولی سیاست‌گذاری غلط می‌کند و به اجرا می‌رساند اما درجه بالاتر این است که یک مسئول عامدانه تصمیم غلط می‌گیرد و جامعه را به قهقرا می‌برد و عنصر نفوذی در این جایگاه بیشترین ضربه را می‌زند.

وی به فرمایش رهبری درباره نفاق و نفوذ اشاره کرد و یادآور شد:‌ رهبر انقلاب می‌گوید بدترین نوع نفوذ و نفاق که در صدر اسلام صورت گرفت کسانی بودند که سابقه انقلابی‌گری داشتند اما دست از انقلابی‌گری برداشتند دنیاطلبی پیشه کرده بودند و به مردم نیز همین را توصیه می‌کردند.

زاکانی تجربه صدر اسلام و وجود آمریکا را دو ویژگی انقلاب اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد:‌ هر کسی راجع‌ به همراهی با آمریکا قدمی بردارد باید هوشیارش کرد اگر هوشیار نشد حتی اگر سابقه‌ انقلابی‌گری هم داشت، منافق است.

این فعال سیاسی اصولگرا با تأکید بر اینکه ما امروز شاهد نفوذ در حد اعلا هستیم، گفت: اگر تا دیروز نمی‌خواستیم عده‌ای نفوذی بر مسند قدرت تکیه نزنند امروز زده‌اند و اینها افرادی هستند که نسبت به انقلاب اسلامی بیگانه‌اند و شاید در گذشته برای انقلاب گامی هم برداشته باشند؛ اینها با نگاه غیرالهی می‌خواهند نظام اسلامی را اداره و ما را از الطاف الهی محروم کنند. 

وی ادامه داد:‌ مسئولان اگر در جامعه اسلامی باور داشته باشند می‌توان جهشی به سمت جلو حرکت کرد که ما امروز از آن بی‌بهره هستیم. 

زاکانی در مورد فساد گفت:‌ فساد شاید جزئی جامعه را بگیرد که طبیعی است اما اگر فساد تبدیل به یک غده سرطانی شود، گسترش می‌یابد و در مرحله بعد چون غده سرطانی، کبد، مغز استخوان و سیستم دفاعی بدن را تسخیر کرده و فلج می‌کند و در انتها فساد کل جامعه را در بر گرفته و فرهنگ جامعه را پاک‌زدایی می‌کند.

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به فیش‌های نجومی، اظهار داشت:‌ در قضیه فیش‌های نجومی معلوم شد که جامعه ما مبتلا به قانون‌صفتی نیست؛ عده‌ای مانور اشرافیت می‌دهند اما جامعه از این مانور بی‌زار است. غارت را یک عده پیشه می‌کنند اما جامعه از این افراد نفرت دارد و هنوز دستگاه نظارتی و رسانه‌ها در مقابل این حرکات مقاومت می‌کنند و رهبر معظم انقلاب در رأس همه دقت دارند.

وی تاکید کرد:‌امروز مرحله دوم انقلاب رقم خورده و باید مواظب باشیم و این دست از افراد را عقب بزنیم چرا که فساد آثار اجتماعی، حقوقی و سیاسی بالایی دارد.

به اعتقاد زاکانی بدترین نوع فساد در بعد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حاکمیتی این است که صاحبان قدرت به دنبال ثروت باشند و به ثروتمندان کمک کنند که از طریق غیرارزشی به چپاول بیت‌المال بپردازند.

این نماینده سابق مجلس افزود:‌ نمونه بارز فساد در بعد ثروت و قدرت این است که مسئولی به دنبال دنیاطلبی می‌افتد، عده‌ای نیز به این افراد می‌چسبند و از قبل مسئولان رانت‌گیری می‌کنند و قدرت اقتصادی‌شان بالا می‌رود و پس از بالا رفتن قدرت اقتصادی پول‌های خود را برای کسب قدرت هزینه می‌کنند. یعنی جامعه دست افراد غیرالهی می‌افتد که نماد این ثروت و اثر آن در آمریکا است.