علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه با تأکید بر توسعه همه‌جانبه روابط استراتژیک ایران و سوریه، خطاب به نخست‌وزیر سوریه گفت: گزارش‌ها حاکی از آن است که سفر شما و هیئت همراه به تهران بسیار پر برکت بوده و توافقات خوبی میان دو کشور انجام گرفته است.

ولایتی افزود: مهم آن است که دو طرف پیگیر باشند تا این توافقات عملیاتی و اجرایی شود.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای پیشین خود با سفیر سوریه در تهران، گفت: قرار بر این بود که این توافقات از مدت‌ها پیش به امضا برسد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لازم است پیروزی دولت، ملت و متحدان سوریه را به شما و ایران به عنوان یکی از متحدان سوریه تبریک بگویم.

ولایتی خاطرنشان کرد: آتش‌بس اقدام مثبتی است مشروط بر اینکه فرصتی برای تجهیز دوباره تروریست‌ها نباشد.

وی مذاکرات آینده در آستانه قزاقستان را حاصل پیروزی دولت، ملت و متحدان سوریه دانست و گفت: این مذاکرات به صورتی نباشد کسانی که حامی تروریست‌ها بوده و  آنها را تجهیز می‌کردند، حالا که در میدان جنگ شکست خورده‌اند بخواهند در میدان سیاست از این فرصت بهره ببرند و صحنه را به نفع خود تمام کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمریکا را در رأس حامیان تروریست‌ها خواند و افزود: آمریکا از ابتدا بر سقوط دولت قانونی سوریه و روی کار آوردن دولتی مزدور اصرار داشت، اما حالا در صحنه نظامی شکست خوردند و در تلاش هستند تا در نشست آستانه حضور یابند.

ولایتی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به شدت مخالف حضور آمریکا در نشست آستانه قزاقستان است.

وی ادامه داد: اگر این موضوع روال شود این نگرانی پیش می‌آید که فردا نیز عربستان و قطر نیز بخواهند در این مذاکرات مشارکت کنند، در حالی که این کشورها نقشی اساسی در تجهیز و اعزام تروریست‌ها به سوریه داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امیدواریم اجلاس آستانه به دولت سوریه در جهت برداشت گامی بلند در راستای ایجاد صلحی با عزت و قوت کمک کند، چون دولت و ملت سوریه امروز نیز با قدرت و عزت هستند.

وی افزود: بعد از مرحله جنگ و ویرانی‌ها در سوریه، مرحله بعدی دوره سازندگی است که البته مرحله بسیار سخت و سنگینی بر دوش دولت سوریه است.

ولایتی گفت: بدون تردید همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا همراه سوریه بوده، در آینده نیز در چارچوب این توافقات با شما همراهی خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم صلحی در سوریه با حفظ تمامیت ارضی و دولت قانونی این کشور برقرار شود، چرا که فقط مردم سوریه حق تصمیم‌گیری در خصوص آینده خود را دارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هر اقدامی که لازم باشد در جهت تقویت روابط و اجرایی شدن توافقات انجام خواهد داد و از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: روابط ایران و سوریه نقش اساسی در حفظ خط مقاومت دارد.