جان کری در پاسخ به پرسش شبکه خبری «اسکای نیوز» در حاشیه نشست «داوس» سوئیس افزود: ما از تلاش روس ها، ترکیه ای ها و ایرانی ها برای برگزاری مذاکرات آستانه، حمایت می کنیم.
وی با بیان اینکه معتقد است آمریکا به مذاکرات آستانه دعوت خواهد شد، پیش بینی کرد مواضع برخی کشورها در ماه های آینده تا حدودی تغییر کند تا گشایش بیشتری برای دستیابی به مذاکراتی فراگیر و همه جانبه در سوریه حاصل شود.
در نشست آستانه که مطابق برنامه اعلام شده در روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه امسال در قزاقستان تحت نظارت روسیه، ترکیه و ایران برگزار می شود، گفت و گوهای سوری - سوری میان دولت و معارضان سوریه با هدف فراهم کردن مقدمات حل سیاسی بحران این کشور انجام می شود.
جان کری همچنین با اشاره به موضع کشورش در قبال ایران خاطرنشان کرد که تحریم های آمریکا علیه تهران همچنان ادامه دارد.
وی در ادامه ادعاهای تکراری علیه ایران گفت ما تحریم ها علیه ایران را به دلیل زیر پاگذاشتن ممنوعیت تسلیحاتی، فعالیت های موشکی، حمایت این کشور از حزب الله و گروه های تروریستی حفظ و حتی در مواردی نیز آنها را تشدید کرده ایم.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره اوضاع عراق به ویژه در خصوص نبرد موصل، نوری المالکی نخست وزیر سابق را عامل سقوط موصل دانست و گفت: وی با تشکیل شبه نظامیان فرقه ای، نیروهای نظامی مستقر در موصل را تضعیف کرد و باعث فرار آنها از مقابل داعش و موجب شد تا این شهر به راحتی سقوط کند.
وی افزود ارتش عراق در موصل پیوند و رابطه ای با مردم این شهر احساس نمی کرد و از این رو در برابر عناصر مسلح داعش پا به فرار گذاشت.
وزیر خارجه آمریکا از سوی دیگر با اشاره به بحران یمن، منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن را مسئول توقف روند سیاسی در این کشور دانست.
جان کری گفت: روند سیاسی در یمن پیشرفتی نداشته است، زیرا منصور هادی از این موضوع حمایت نکرد و این اشتباه بزرگی بود، اما معتقدم که هادی اخیرا این دیدگاه اساسی را که از سوی فرستاده سازمان ملل مطرح شده، پذیرفته است.