باراک اوباما، رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه جیمز اِی کارترایت، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی و معاون رئیس ستاد مشترک ارتش را که در خصوص صحبت‌هایش با خبرنگاران درباره برنامه هسته‌ای ایران به اف‌بی‌آی دروغ گفته بود، عفو کرد. این بدان معناست که کارترایت زندانی نخواهد شد.

ژنرال کارترایت که در دوره نخست اوباما یکی از اعضای مهم تیم امنیت ملی وی بود، اواخر سال گذشته اتهام تلاش برای گمراه کردن مأموران پلیس فدرال آمریکا را که در خصوص درز اطلاعات مرتبط با حملات سایبری علیه ایران تحقیق می‌کردند، پذیرفت.

قرار بود حکم وی همین ماه صادر شود. وکلای وی خواستار صدور حکم یک سال آزادی مشروط و 600 ساعت خدمات اجتماعی رایگان شده بودند؛ ولی دادستان‌ها از قاضی پرونده خواسته بودند وی را به 2 سال حبس محکوم کند. با عفو اوباما، این پرونده عملاً بسته می‌شود و کارترایت به زندان نخواهد رفت.

کارترایت در سال 2011 از دولت آمریکا خارج شد. پای او از ماه ژوئن سال 2012 به پرونده درز اطلاعات سری باز شد؛ زمانی که «دیوید سنگر»، خبرنگار نیویورک تایمز با انتشار یک کتاب و مقاله در خصوص «عملیات بازی‌های المپیک» توضیح داد. این عملیات سری را آمریکا و اسرائیل برای تخریب سانتریفیوژهای ایران به وسیله یک ویروس رایانه‌ای ترتیب داده بودند. مأموران پلیس فدرال آمریکا همچنین معتقد بودند ژنرال کارترایت منبع مقاله‌ای بود که نشریه نیوزویک در فوریه سال 2012 درباره حملات سایبری علیه ایران منتشر کرد.

اما وقتی مأموران اف‌بی‌آی از وی درباره آن کتاب و مقالات پرسش کردند، او در ابتدا در خصوص صحبت‌هایش با خبرنگاران دروغ گفت. سپس مأموران اف‌بی‌آی ایمیل‌هایی را به وی نشان دادند که با اظهاراتش تناقض داشت؛ موضوعی که موجب از هوش رفتن و انتقال این ژنرال بازنشسته به بیمارستان شد.

چند روز بعد و با آغاز مجدد بازجویی مأموران اف‌بی‌آی، او از صحبت با خبرنگاران پرده برداشت. گفته می‌شود نامه «سنگر» در خصوص دسترسی وی به اطلاعات مرتبط با برنامه حملات سایبری آمریکا پیش از صحبت با کارترایت و عملکرد مطلوب این ژنرال بازنشسته پیش از ترک دولت، اوباما را به عفو وی ترغیب کرده است. ژنرال کارترایت و وکیلش از این اقدام اوباما قدردانی کردند.