حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نهمین نشست خبری خود ضمن قدردانی از حضور مردم در مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: لازم می‌دانم از مردم قدرشناس، بزرگوار، فهیم و زمان‌شناس ایران در ضایعه درگذشت آیت‌الله رفسنجانی قدردانی کنم که با حضور، اشک،‌‌ آه و حرکت پر شورشان در مراسم بدرقه پیکر آن مرحوم و حضورشان در مراسم ترحیم بزرگواری خود را نشان دادند.

وی افزود: مردم ما به‌خوبی قدر بزرگانشان، خادمانشان و آنانی که در پیروزی انقلاب اسلامی، در استقرار نظام اسلامی و در توسعه و آبادانی کشور و از همه مهم‌تر در نشان دادن راه صحیح در مسائل مهم اجتماعی و کشوری تأثیرگذار بودند را می‌دانند.

روحانی در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان توجه‌شان نسبت به انقلاب و نظام، با صبر، سکوت و متانت‌شان و آنجا که برای نظام لازم می‌دیدند با بیان آرامش‌شان در مسائل مهم سیاسی با روش اعتدالی‌شان، با عقلانیت‌شان، با خردشان و با حوصله و سعه صدرشان به ما نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور و تعامل با افکار مختلف کدام است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز آن مرد بزرگ در میان ما نیست و ما نمی‌توانیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده‌مان استفاده کنیم، گفت: اما شیوه، راه و نصایح ایشان و آنچه که به یادگار گذاشتند، از نوشته‌ها و آثار صوتی‌شان می‌توانیم استفاده کنیم و در راه اعتدال و خرد با صبر و حوصله برای حل معضلات کشور تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ضمن تشکر از مردم از همه فعالان سیاسی خواهش می‌کنم همین راه را برای سال‌های پیش رو ادامه دهند. از همه چیز مهم‌تر برای آبادانی کشورمان این است که در یک فضای آرام و اعتدالی، فرمان الهی و دستورات خدا و اخلاق زیرپا گذاشته نشود.

روحانی اضافه کرد: نکند به خاطر برخی مسائل فردی، گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی، اخلاق حسنه و شیوه‌هایی که خدا و قرآن به ما توصیه کرده است را به دست فراموشی بسپاریم.

رئیس‌جمهور با تشکر از مردم به خاطر حمایت‌شان از دولت اظهار داشت: اگر در فضای اقتصادی، فرهنگی و علمی دستاوردهایی داشته‌ایم به خاطر حضور، تلاش، کمک، ایستادگی، استقامت، صبر، حوصله و اندیشه مردم و امید آنها به آینده کشور و نظام بوده است. 

وی با تأکید بر اینکه ما پیشرفت های خوبی داشته‌ایم و در بسیاری زمینه‌ها نیز نیاز به تلاش بیشتر داریم، خاطرنشان کرد: راه ما هم سپاس و شکر به درگاه خدا برای کارهای انجام گرفته و هم کوشش و پیگیری برای اهدافی است که هنوز به آنها دست نیافته‌ایم.

روحانی با ابراز خرسندی از اینکه در ابتدای امسال به مردم وعده داده بود که کشور به رشد 5 درصدی دست یابد، گفت: بسیار سپاسگزارم از کارآفرینان، از فعالان اقتصادی، از خدمتگزاران مردم، از همه مقامات، از همه قوا که دست به دست هم دادیم و تا امروز شاهد رشد بیش از 5 درصد هستیم. یعنی رشد 7.4 درصد که در منطقه ما نظیری برای آن تا امروز نمی‌شناسیم و در سطح جهان نیز نمونه‌های خیلی زیادی ندارد. آن هم در شرایط امروز جهان که معمولا با نوعی رکود اقتصادی مواجه است.

*در طول یکسال بیش از 700 هزار شغل خالص در کشور ایجاد شد

وی با سپاسگزاری از همه مردم و کارآفرینان که کشور موفق شد در زمینه اشتغال قدم بزرگی بردارد، بیان داشت: گرچه تا رسیدن به مقصد و مطلوب نهایی هنوز فاصله زیاد داریم اما اینکه در طول یکسال بیش از 700 هزار شغل خالص در کشور ما ایجاد شود نظایر زیادی ندارد.

رئیس‌جمهور با تصریح بر اینکه این رقم در خود دنیا هم نظایر زیادی ندارد، گفت:‌ من در گفت‌وگوی تلویزیونی گفتم که شش کشور هستند که بالای 600 هزار شغل در سال‌های اخیر توانستند به وجود بیاورند؛ 700 هزار شغل بسیار زیاد است. البته برای کشور ما به خاطر انباشت مسائلی که در سال‌های گذشته داشتیم نیاز به کارهای زیادی داریم.

وی در ادامه از موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و برجام سخن گفت و تصریح کرد: برجام تعلق به دولت یازدهم یا شخص خاصی ندارد، برجام از آن ملت بزرگ ایران است، برجام از آن رهبری مقتدر کشور است، برجام از آن شهیدان ماست، شهدای هسته‌ای و دیگر فداکاران ما، برجام تعلق به استقامت یک ملت دارد، برجام یک دستاورد بزرگ ملی است.

روحانی گفت: کسی فکر نکند به خاطر انتخابات سال آینده باید نسبت به برجام بیش از حد سخن بگوید یا کمتر از حد لازم نسبت به برجام حرف بزند زیرا برای ما از برجام مهمتر حق است؛ از برجام مهم‌تر موفقیت یک ملت است؛ چرا در پیشگاه خداوند نسبت به موفقیت‌مان شاکر نباشیم؟ 

وی افزود: البته هیچکس در این دنیا مدعی موفقیت صددرصد نیست و هر کاری ممکن است نقصی و عیبی و ایرادی داشته باشد اما جمع این کار یک موفقیت بزرگ برای ملت عزیز و بزرگ ما بود.

رئیس‌جمهور با ذکر این نکته که ما در اخلاق پیروز شدیم و هیچکس تردید نکند که برجام پیروزی ملت ایران در اخلاق است، گفت: ما به دنیا گفته بودیم که به دنبال سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی نیستیم. ما به دنیا گفته بودیم آنچه راجع به ایران و حکومت و نظام و دولت ایران نسبت به سلاح کشتار جمعی گفته می‌شود دروغ و اتهام است.

*در برجام به دنیا ثابت کردیم ملت و نظام ایران راستگو هستند 

وی اضافه کرد: ما در برجام برای دنیا به اثبات رساندیم که ملت و نظام ایران راستگو هستند و آنها که علیه این نظام به ناروا سخن گفتند امروز در تاریخ جهان و پیشگاه اخلاق باید سرافکنده باشند.

روحانی گفت: کمتر کسی از صاحب‌نظران فکر می‌کرد که موضوع PMD حل شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما اعتراف کند که مسائل گذشته ایران در زمینه هسته‌ای پایان یافته است و از این پس نسبت به آینده بررسی‌ها را ادامه می‌دهیم.

وی پایان پرونده PMD را به معنای موفقیت اخلاقی ملت ایران ذکر کرد و خاطرنشان کرد: ما از لحاظ سیاسی پیروز و موفق شدیم چون به دنیا گفتیم که ایران نظامی نیست که با او رفتار امنیتی در دنیا شود؛ ما خواستیم به دنیا بگوییم که ایران کشوری است که می‌تواند در مسائل اصلی جهان به عنوان یک بازیگر فعال و سازنده در صحنه باشد و غیبت ایران در صحنه‌های سیاسی منطقه و جهان یک خسارت برای همه جهانیان است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما می‌خواستیم به دنیا بگوییم که ایران هراسی نادرست است و از ایران نترسید چرا که ایران به دنبال صلح و امنیت برای منطقه و جهان است؛ ما می‌خواستیم به دنیا بگوییم که ایران استحقاق آن را ندارد که تحت فصل هفتم منشور شورای امنیت به عنوان کشوری که صلح و امنیت جهانی را به خطر افکنده است باشد. 

*قطعنامه‌های ظالمانه را لغو کردیم

وی با اشاره به اینکه ما از لحاظ سیاسی موفق شدیم، اظهار داشت: ما قطعنامه‌های ظالمانه را به دست همان مرجعی که آنها را صادر کرده بود لغو کردیم. 

روحانی گفت: ما برای احقاق حقوق ملی‌مان موفق شدیم؛ ما غنی‌سازی را حق ملت ایران می‌دانستیم؛ ما می‌گفتیم که ما مثل هر کشور دیگر حق داریم در زمینه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای تلاش کنیم و این موفقیت بود که باعث شد امروز سازمان ملل و آژانس فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما را به رسمیت شناخته است که این موفقیت و پیروزی حقوقی ما بود. 

وی با ذکر این نکته که ما از لحاظ اقتصادی موفقیت بسیار خوبی را به دست آورده‌ایم، اظهار داشت: ما به مردم‌مان گفته بودیم زمانی توافق هسته‌ای را می‌پذیریم که همه تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی دولت‌هایی که با ما مذاکره می‌کنند بالمره کنار گذاشته شود. 

*گفته بودیم تحریم‌ها باید بالمرّه برداشته شود

روحانی اضافه کرد: ما گفته بودیم قدم به قدم آماده نیستیم که شما تحریم را کنار بگذارید. یک روز بگویید امروز پتروشیمی آزاد است، بعد از 3 ماه بگویید حالا نفت آزاد است، بعد از چند ماه بگویید فعالیت‌های مربوط به فلزات گرانبها آزاد است. ما گفته بودیم تحریم‌ها باید بالمرّه برداشته شود. من به ملت ایران می‌گویم همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27 دیماه سال گذشته برداشته شد.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز در نفت و گاز تحریم نداریم، در حمل‌ونقل و بیمه تحریم نداریم. امروز در مسائل بانکی با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دولت رابطه‌مان عادی است، البته بانک‌هایی که دارای سهام خصوصی هستند گاهی احتیاط‌های بیش از حدی انجام می‌دهند. برخی کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا نیز در اجرای برجام سنگ‌اندازی‌هایی انجام داده‌اند. توقع ما نیز از ابتدا نسبت به آمریکا این‌چنین بود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: وقتی دولتی، دولت خصم است، پیداست که از تمام توانش برای اجرای یک توافق استفاده نکند. مردم ما بدانند که در توافقات جهانی حتی اگر توافق با یک کشور هم باشد، ممکن است در اجرا مشکلاتی پیش بیاید و بعضی موارد به دلخواه پیش نرود، اما نباید حوصله‌مان را از دست بدهیم و باید منافع‌مان را در نظر بگیریم.

روحانی افزود: در توافق‌های بزرگ از جمله برجام که آثار جهانی دارد و بخشی از آن مربوط به سازمان ملل می‌شود، طبیعی است که در بعضی موارد مشکلاتی را داشته باشیم، اما ما در عین‌حال در برابر بدعهدی‌ها با قدرت ایستاده‌ایم. مردم ما مطمئن باشند مقتدرانه عمل کردیم و عمل خواهیم کرد، اما عجولانه کار نکرده و نخواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه منافع ملی برای ما اصل است، ادامه داد: ما منافع ملی را همواره مدنظر قرار خواهیم داد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون دستاوردهای برجام برای فقرا و حاشیه‌نشین‌ها گفت: برجام تعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف دارد. فرض کنیم برجام اجرایی نمی‌شد و تحریم‌هایی هم که آنان می‌خواستند تصاعدی بالا ببرند، صورت نمی‌گرفت و وضع نفت ما مانند آذر 92 ادامه پیدا می‌کرد. در این وضعیت کل درآمد نفتی امسال ما 33 هزار میلیارد تومان بیشتر نمی‌شد.

روحانی افزود: این درحالی است که با اجرای برجام ما امسال نزدیک 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی خواهیم داشت. اگر این وضعیت نبود ما این پول را می‌خواستیم از کجا کم کنیم؟ از حقوق کدام قشر؟ از حقوق پرستاران، معلمان یا بخش امنیتی و دفاعی؟

وی با بیان اینکه آنانی که (برجام را)‌ نقد می‌کنند، لوکس نقد می‌کنند و نقد لوکس خیلی جایی ندارد، باید قشنگ به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می‌شد. اگر برجام نبود امروز این‌همه کارکنانی که در نفت و گاز تلاش می‌کنند، وضعیت‌شان چه می‌شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌به خاطر تلاش این افراد است که تولید و صادرات نفت‌مان را به قبل از تحریم رساندیم. این شرایط را چه کسی فراهم کرد؟

روحانی در ادامه گفت: همین الان که در زمستان سرد هستیم و برخی گازشان را به‌خاطر مسائل شرکتی خودشان قطع کردند، ما بیش از 700 میلی‌متر مکعب در روز گاز مصرف می‌کنیم. حال اگر نتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم چگونه زندگی مردم تأمین شود.

وی پیرامون اقدامات دولت برای حاشیه‌نشین‌ها افزود: ما همه حاشیه‌نشین‌ها را بیمه کردیم، ما 11 میلیون حاشیه‌نشین را زیر پوشش بیمه بردیم و بخش بیمه و درمان ما به آنها خدمات ارائه می‌دهد. پس برجام و آثار آن به همه مردم تعلق دارد و موضوع برجام یک موضوع ملی است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برجام و آثار آن تعلق به همه ملت ایران دارد و موضوع برجام یک مسئله ملی است، تصریح کرد: ممکن است کسی نسبت به برجام نقد و انتقادی داشته باشد، این موضوع اشکال یا ایرادی ندارد، اما برجام یک موضوع مربوط به دولت نیست که کسی تصور کند برای مقابله دولت باید با برجام مقابله کند، راه‌های دیگری برای مقابله با دولت وجود دارد، برجام موضوع ملی است، اگر کسی نسبت به برجام بخواهد آثار آن را کوچک نشان دهد، یعنی کار ملت را کوچک نشان داده است، معنای این موضوع کاملاً واضح است، مسئله برجام موضوعی است که همه نهادهای کشور از شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و همه آن را به تصویب رساندند، بنابراین برجام تعلق به دولت ندارد، بلکه تعلق به نظام و ملت دارد و امیدوارم ما بتوانیم و البته مسئولان مربوطه بتوانند خدمات خودشان را نسبت به مردم در مصاحبه‌ها و برنامه‌هایشان بیشتر تشریح کنند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه همه اذعان دارند در فقدان آیت‌الله هاشمی، کشور پشتوانه مهمی را از دست داده است، به همین دلیل، این نگرانی وجود دارد که شما هدف حملات بیشتر تندروها قرار گیرید، به گونه‌ای که امروز نه تنها رئیس دولت اصلاحات حق حضور در برنامه‌های مهمی حتی مراسم ترحیم را هم ندارند، زمزمه‌هایی هم مبنی بر احتمال رد صلاحیت شما در انتخابات آتی شنیده می‌شود. آیا وقت آن نرسیده که بزرگان نظام برای رفع این تندروی‌ها قبل از دست دادن سرمایه‌های کشور چاره‌اندیشی کنند؟ توضیح داد: آیت‌الله هاشمی یک شخصیت بزرگ نظام ما بودند، جای خالی ایشان به نظر بنده هیچ وقت پر نمی‌شود، یک عالم بزرگ که از دنیا برود، جای او پر نمی‌شود، از لحاظ شخصیت آقای هاشمی، جای ایشان خالی است، مثل اینکه جای شهید بهشتی نیز هم‌چنان خالی است، جای شهید مطهری هم هم‌چنان خالی است، جای آیت‌الله هاشمی هم خالی می‌ماند، ولی امیدواریم همه تلاش کنیم بتوانیم تا حدی که امکان‌پذیر است آن کار بزرگی که آن مرد بزرگ انجام می‌داد، هرکدام در انجام وظیفه‌مان کوشا باشیم و بتوانیم آنها را انجام دهیم. 

*ما را با شورای نگهبان به دعوا نیندازید/ رابطه ما با شورا همیشه خوب بوده و باز هم خوب است

وی ادامه داد: ما را با شورای نگهبان به دعوا نیندازید، روابط ما با شورای نگهبان همیشه خوب بوده و باز هم خوب است، اینگونه مسائل شایعات است، نباید به این شایعات خیلی توجه کرد، انتخابات همیشه یک فرایندی دارد، اما هنوز خیلی تا انتخابات باقی مانده است. انتخابات ریاست جمهوری سال آینده قرار است برگزار شود. امروز همه ما باید برای خدمت به نظام، کمربندهایمان را محکم‌تر ببندیم و به جامعه‌مان خدمت کنیم. واقعاً این مردم بزرگ ما در هر حادثه‌ای نشان می‌دهند که چقدر عظمت دارند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در حادثه رحلت آیت‌الله هاشمی، مردم نشان دادند که چقدر بزرگوار هستند و باعظمتند. ما باید در برابر این مردم کار کنیم و به آنان خدمت کنیم. ممکن است این جمله به ذهن کسی بیاید، واقعاً از همه چیز مهم‌تر، خدمت به این نظام و مردم است، همه باید تلاش کنیم به ملت خدمت کنیم و تا روز آخر کار کنیم و همه ما باید در صحنه باشیم و امیدوارم نگرانی‌هایی که در بیان شما مطرح شده، روز به روز کاهش یابد، فضایی که امروز در کشور درست شده، فضای وحدت ملی که در رحلت آیت‌الله هاشمی نمود بیشتری داشت، همه واقعاً در تشییع آیت‌الله هاشمی از همه جناح‌ها و افراد مختلف آمده بودند و امیدواریم این وحدت و اتحاد تا آخر حفظ شود.

حسن روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه از 700 هزار شغل ایجاد شده، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه سهمی داشتند؟ گفت: مسئله اشتغال یک مسئله بسیار مهم پیش‌روی ماست، یعنی همه متولدین دهه 60 در دهه 80 می‌بایست برایشان شغل ایجاد می‌شد، متأسفانه از نیمه دوم دهه 80 ایجاد شغل متوقف شد؛ یعنی اشتغال خالص از سال 85 تا 90 الی 91 نداشتیم، یعنی حدود صفر بود. آن سال‌هایی که باید اشتغال ایجاد می‌شد و سال‌هایی بود که شرایط فروش نفت ما و درآمدهای نفتی ما خوب بود، اما متأسفانه به جای اینکه بتوانیم برای مردم شغل درست کنیم، واردات را افزایش دادیم، آمار و ارقام این موضوع را نشان می‌دهد، ما باید این موضوع را جبران کنیم، در آن مقطع کار تأخیری هم انجام گرفت و آن اینکه فضای دانشگاه‌ها وسعت پیدا کرد، پیام‌نور، دانشگاه‌های دولتی، علمی ـ کاربردی و... و آزاد همه اینها توسعه یافتند و جوانان را جذب کردند. یک دفعه آمار دانشجویان ما به 4 میلیون نفر، الان هم آمار دانشجویان ما حدود 5 میلیون نفر است. 

*در زمینه اشتغال عقب هستیم

وی افزود: این دانشجویان به تدریج فارغ‌التحصیل می‌شوند و هر سال 700 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند. ما باید برای این افراد شغل ایجاد کنیم. از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال، طی این یک سال بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی فعال وارد بازار کار شدند و این البته جزو آمارهای کم‌سابقه سال‌های گذشته ماست؛ یعنی در یک سال یک میلیون و 200 هزار نفر نیازمند شغل هستند، ما برای 700 هزار نفر توانستیم شغل ایجاد کنیم، این بدان معناست که 500 هزار نفر بیکار به جمعیت بیکاران کشور اضافه شده است، بنابراین بیکاری در مجموع افزایش پیدا کرده است، علی‌رغم اینکه 700 هزار شغل ایجاد شده، اگر ما یک میلیون و 200 هزار شغل ایجاد می‌کردیم، باز هم بیکاری ثابت باقی می‌ماند، ولی ما نتوانستیم این رقم را ایجاد کنیم. آمار بیکاری در میان جوانان و فارغ‌التحصیلان و خانم‌ها بیشتر است. طی یک سال گذشته در زمینه آمار اشتغال خانم‌ها اقدامات جدیدی انجام دادیم، بنابراین ما در زمینه اشتغال عقب هستیم. 

رئیس‌جمهور تأکید کرد: یکی از اهداف بزرگ ما در مسئله برجام، اشتغال جوانان بود، اینکه چگونه می‌توان اشتغال ایجاد کرد، با وام که نمی‌شود اشتغال ایجاد کرد، اشتغال با سرمایه‌گذاری درست می‌شود. سرمایه داخلی، سرمایه خارجی، فعال کردن بخش‌های اقتصادی، بخش کشاورزی، خوشبختانه در این چند ماه گذشته از سال جاری هم بخش کشاورزی شرایط رشد خوبی پیدا کرده و هم بخش صنعت رشد خوبی داشته‌ایم. سال گذشته همین موقع بنده مصاحبه‌ای انجام دادم و همه تلاش می‌کردیم تا اجناسی که در انبارها باقی مانده را چگونه به فروش برسانیم. در برخی از کارخانه‌های بزرگ ما مانند فولاد آنقدر انبارها از کالا انباشته شده بودند که دیگر جایی در انبارها وجود نداشت، اما الان دیگر فولاد جنسی ندارد که بدهد، همه انبارها خالی شده است و حتی در شرایط امروز، فولاد نوبت‌های سه‌ماهه می‌دهد، این موضوع نشان می‌دهد کسانی که می‌گویند رکود و مدام می‌گویند ما نمی‌بینیم، خب عینکی، چیزی استفاده کنید. بروند به همین فولاد نگاه کنند، بررسی کنند سال گذشته فولاد چه شرایطی داشت و امسال چه شرایطی دارد. 

وی ادامه داد: این موضوع یک تحرک بسیار خوبی در سراسر کشور به وجود آمده و هر استانداری به تهران می‌آید و گزارش می‌دهد، همه در استان خودشان شاهد رونق و فعالیت هستند، اما عقب‌ماندگی‌ها و کمبودها و رکودها آنقدر عمیق هستند که هنوز جای خالی پر نشده است. ما در سال 91 حدود 7 رشد اقتصادی منفی داشتیم، در سال 92 منهای 1.2 یعنی نزدیک 2 درصد رشد منفی داشتیم؛ این یعنی 9 درصد رشد منفی داشتیم، در سال 93 حدود 3 درصد رشد داشتیم و در سال 94 حدود 2 درصد رشد داشتیم؛ یعنی ما 5 درصد در مجموع رشد داشته‌ایم. باید 4 درصد دیگر رشد داشته باشیم تا تازه جبران شود. ما هنوز نتوانسته‌ایم به سال 90 برسیم و هنوز نتوانستیم آن چاله‌های به وجود آمده را پر کنیم، بنابراین این حرف درست است و ما هنوز همه آثار رونق را در همه بخش‌های کشور نمی‌بینیم، اما امسال به لطف الهی، یک حرکت بسیار خوبی شروع شده و باید همان را با سرعت بیشتری ادامه دهیم.

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به گذشت یک‌سال از اجرای برجام، گفته می‌شد یک برجام برای منطقه نیاز هست، همانطور که اطلاع دارید در چند روز آینده یک اجلاس برای گفت‌وگوی سوری ـ سوری قرار است برگزار شود، برای این اجلاس، ایران طرحی دارد یا نه؟ گفت:  مساله منطقه ما به ویژه سوریه مساله بسیار مهمی است چرا که این درگیری‌های چند سال گذشته با آن همه کشتار، در مجموع ما خوشحالیم که آتش‌بسی که مورد توافق قرار گرفته خود این قدم مثبتی است که آتش‌بسی بین دولت و برخی از گروه‌ها، حالا همه گروه‌ها نیستند البته دو تا از گروه‌ها که تروریست هستند یعنی داعش و جبهه النصره اما بسیاری از سایر این گروه‌ها در این آتش بس حضور دارند هر چند ممکن است برخی از آنها حضور نداشته باشند.

وی افزود: اولا ما باید بکوشیم که آتش‌بس را حفظ کنیم و نگذاریم دو مرتبه آتش جنگ شعله‌ور شود؛ نکته اساسی دوم این است که قبلاً وقتی می‌گفتند مذاکره، یک عده سیاسی خارج نشین می‌آمدند جمع می‌شدند و یک مقدار صحبت می‌شد و برمی‌گشتند اما امروز مذاکره بین دولت و گروه‌هایی است که در صحنه هستند. یعنی گروه‌‌های مسلحی که آتش‌بس را پذیرفتند.

روحانی ادامه داد: بنابراین این می‌تواند یک مذاکره واقعی و جدی باشد.

وی با اشاره به تلاش‌های بسیار سه کشور ایران،‌ روسیه و ترکیه برای اجلاس آستانه خاطرنشان کرد: اساس این اجلاس مذاکره سوری، سوری است. یعنی مذاکره دولت سوریه است با گروه‌هایی که مخالف هستند و هم جنگیده‌ اند و امروز آتش بس را پذیرفته‌اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه تلاش ما این است که این قدم اول که در آستانه برداشته می‌شود قدم پایانی نباشد و آغازی باشد که ادامه پیدا می‌کند تصریح کرد: حل مسائل سوریه، یک یا دو مساله نیست. ضمن اینکه این گروه‌های مسلح نقشه‌هایشان مشخص نیست که کجا هستند و چه مقدار زمین در دست آنها است و گاهی مخلوط هستند؛ در بعضی‌ جاها جبهه النصره در داخل ا ینها است و یا داعش در داخل اینهاست بنابراین پیچیدگی‌های خاصی سوریه دارد.

وی گفت: مساله کردها، نیروهای خارجی و خیلی مسائل دیگر در سوریه مطرح است که باید به تدریج در گفت‌وگوها مطرح شود و تلاش جمهوری اسلامی ایران همواره بر این بوده و هست که مساله سوریه از طریق سیاسی و مذاکره حل و فصل شود و ما همه توان‌مان را در این راستا به کار گرفته‌ایم و به کار می‌گیریم.

روحانی گفت: نسبت به اینکه در آینده سوریه چه کسی و چه دولتی و چگونه حاکم باشند وابسته به مردم سوریه است و هیچ کس حق ندارد از طرف مردم سوریه تصمیم بگیرد و باید فضای صلح و ثبات را فراهم و شرایط را برای برگزاری انتخابات آزاد مهیا کنیم و هرچه رای مردم سوریه بود همه باید بپذیرند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از شبکه‌های تلویزیونی خارجی که درباره وعده قبلی رئیس جمهور درمورد بهبود روابط ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و تشنج امروز ایران و عربستان و اخباری مبنی بر میانجی‌گری عراق در این زمینه پرسیده بود گفت: سیاست جمهوری اسلامی خصوصاً دولت یازدهم روابط نزدیک با همسایگان به ویژه با کشورهای اسلامی بوده است. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز از این مسئله مستثنی نیستند. آنان نیز همسایگان جنوبی ما هستند و ما همیشه روابط خوب را با آنان نیز می‌خواستیم و تلاش ما بر این بوده که روابط‌مان بهتر باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عربستان سعودی خود مشکل را آغاز کرد، گفت: از حمله به یک کشور همسایه که هیچ مبنایی نداشت، امروز هم هیچ مبنایی ندارد. به نفع منطقه و عربستان است که هرچه سریع‌تر این حملات را به کشور عزیز و برادر یمن قطع کند و همچنین مداخلاتی که در بحرین و در موضوع تروریسم در منطقه دارد.

روحانی با بیان اینکه ما با عربستان به عنوان یک کشور مسلمان و همسایه از نظر روابط دوجانبه مشکلی نداریم که بخواهیم حل کنیم، گفت: مشکل ما مربوط می‌شود به تجاوز عربستان به یمن، به مداخلات عربستان در بحرین و مداخلات و برنامه‌هایی که در منطقه دارد.

وی ادامه داد: ما در گذشته با عربستان مذاکراتی داشته‌ایم، راجع‌به مسائل مختلف بود تا اینکه مسئله اعدام شیخ نمر و بعد از آن مسئله سفارت پیش آمد. البته روابط را خود عربستان به صورت یکجانبه قطع کرد، در حالی که ما خواستار قطع رابطه نبودیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از آن زمان تا امروز کشورهای مختلفی آمدند تا بین ایران و عربستان میانجی‌گری کنند از جمله کویت و عراق و شاید 10 کشور دیگر هم در این خصوص بودند. ما امیدواریم ریشه‌های این مسئله حل شود؛ چراکه ما می‌خواهیم در منطقه صلح و ثبات باشد.

روحانی با بیان اینکه ایران قصد ندارد در مسائل داخلی عربستان مداخله داشته باشد، گفت: ایران نمی‌خواهد عربستان از صحنه سیاسی منطقه حذف شود و نه می‌خواهد عربستان نقشی که استحقاقش را دارد، نداشته باشد، اما وقتی عربستان به یک کشور مظلوم همسایه خود، تجاوز، بمباران و مداخله می‌کند و تروریست‌ها از منابع مالی و تسهیلاتی او استفاده می‌کنند، اینها مشکل‌آفرین است. این موضوع نه‌تنها برای ایران بلکه برای کل منطقه است.

وی افزود: امیدواریم مسئولان عربستان راه درستی را در این زمینه انتخاب کنند، اگر عربستان تصمیم درستی اتخاذ کند، ما حاضریم به این کشور در مسئله یمن، در مسئله منطقه و در کل منطقه ثبات و وحدت بیشتر، کمک کنیم.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدام ویژه و جهشی دولت برای حمایت از تولید و هدایت نقدینگی گفت: دولت در تلاش برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، خوشبختانه برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسانتر کرد. برجام یک سرمایه‌گذار و یک تولیدگر نیست، بلکه فضا را آماده می‌کند و موانع را برمی‌دارد.

وی افزود: اولین کاری که امسال در حوزه اقتصاد مقاومتی صورت گرفت، در مسئله نفت و گاز بود. اینکه تولید نفت از 2 میلیون به 3 میلیون بشکه برسد و صادرات نفت ما از یک میلیون بشکه به بالای 2 میلیون بشکه برسد، کار ساده‌ای نیست. همچنین در پتروشیمی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. اقتصاد مقاومتی همین است که تولید بالا برود، صادرات بیشتر شود و اشتغال بیشتر شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به خودکفایی در تولید گندم گفت: پیش‌بینی امسال ما این بود که خرید 8 میلیون تن گندم به 10 میلیون برسد که امروز 11.5 میلیون تن گندم خریداری کردیم، در حالی که بالای 14 میلیون تن گندم تولید شده است و تولیدات کشاورزی ما از 97 میلیون تن به 117 میلیون تن رسیده است.

روحانی در خصوص تولید خودرو نیز گفت: جهش‌های خوبی در ماه‌های اخیر در این حوزه صورت گرفته است، ازجمله ساخت مشترک داخل و خارج که در پایان اسفند امسال آغاز می‌شود که 30 درصد آن نیز به خارج صادر می‌شود.

*خرید هواپیما برای راننده تاکسی، برای مغازه‌دار، برای هتل‌دار خاصیت دارد

وی پیرامون خرید هواپیما نیز گفت: خرید هواپیما صنعت گردشگری ما را به حرکت درمی‌آورد. بعضی می‌گویند خرید هواپیما برای مردم چه خاصیتی دارد. این درحالی است که خرید هواپیما برای راننده تاکسی، برای مغازه‌دار، برای هتل‌دار و برای همه کسانی که در مسئله گردشگری فعالند، خاصیت دارد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه صنعت هوایی یکی از پایه‌های صنعت گردشگری است، گفت: مردم ایران می‌خواهند در حوزه هوایی پول‌شان را به شرکت‌های دیگر بدهند و در سال 4 تا 5 میلیارد دلار پول ملت به جیب شرکت‌های هواپیمایی همسایه برود؟ حال مردم ما یک هواپیمای سالم و تمیز سوار شوند، مشکلی داریم؟ بعضی انگار مشکل دارند و می‌گویند ما باید هواپیمای کهنه سوار شویم، خب، شما بروید کهنه سوار شوید. خود این خرید یک تحول در اشتغال و زندگی مردم است.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با منشور حقوق شهروندی و ضمانت اجرای این منشور گفت: منشور حقوق شهروندی جزو وعده‌های من در انتخابات سال 92 بود که در 100 روز اول کاری نیز اولین نسخه آن را منتشر کردم که نظرات اصلاحی زیادی آمد و در نهایت تکمیل شد.

وی افزود: این منشور یک منشور خوب و جامعی است که البته ممکن است کامل‌تر شود. منشور متکی بر قانون اساسی و اصل 134 این قانون است. بر همین مبنا برنامه ما در حقوق شهروندی همانی است که منتشر کردیم. این منشور را به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهم کرد و از آنها خواهم خواست که آن را اجرا کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از شبکه‌های تلویزیونی خارجی که درباره وعده قبلی رئیس جمهور درمورد بهبود روابط ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و تشنج امروز ایران و عربستان و اخباری مبنی بر میانجی‌گری عراق در این زمینه پرسیده بود گفت: سیاست جمهوری اسلامی خصوصاً دولت یازدهم روابط نزدیک با همسایگان به ویژه با کشورهای اسلامی بوده است. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز از این مسئله مستثنی نیستند. آنان نیز همسایگان جنوبی ما هستند و ما همیشه روابط خوب را با آنان نیز می‌خواستیم و تلاش ما بر این بوده که روابط‌مان بهتر باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه عربستان سعودی خود مشکل را آغاز کرد، گفت: از حمله به یک کشور همسایه که هیچ مبنایی نداشت، امروز هم هیچ مبنایی ندارد. به نفع منطقه و عربستان است که هرچه سریع‌تر این حملات را به کشور عزیز و برادر یمن قطع کند و همچنین مداخلاتی که در بحرین و در موضوع تروریسم در منطقه دارد.

روحانی با بیان اینکه ما با عربستان به عنوان یک کشور مسلمان و همسایه از نظر روابط دوجانبه مشکلی نداریم که بخواهیم حل کنیم، گفت: مشکل ما مربوط می‌شود به تجاوز عربستان به یمن، به مداخلات عربستان در بحرین و مداخلات و برنامه‌هایی که در منطقه دارد.

وی ادامه داد: ما در گذشته با عربستان مذاکراتی داشته‌ایم، راجع‌به مسائل مختلف بود تا اینکه مسئله اعدام شیخ نمر و بعد از آن مسئله سفارت پیش آمد. البته روابط را خود عربستان به صورت یکجانبه قطع کرد، در حالی که ما خواستار قطع رابطه نبودیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از آن زمان تا امروز کشورهای مختلفی آمدند تا بین ایران و عربستان میانجی‌گری کنند از جمله کویت و عراق و شاید 10 کشور دیگر هم در این خصوص بودند. ما امیدواریم ریشه‌های این مسئله حل شود؛ چراکه ما می‌خواهیم در منطقه صلح و ثبات باشد.

روحانی با بیان اینکه ایران قصد ندارد در مسائل داخلی عربستان مداخله داشته باشد، گفت: ایران نمی‌خواهد عربستان از صحنه سیاسی منطقه حذف شود و نه می‌خواهد عربستان نقشی که استحقاقش را دارد، نداشته باشد، اما وقتی عربستان به یک کشور مظلوم همسایه خود، تجاوز، بمباران و مداخله می‌کند و تروریست‌ها از منابع مالی و تسهیلاتی او استفاده می‌کنند، اینها مشکل‌آفرین است. این موضوع نه‌تنها برای ایران بلکه برای کل منطقه است.

وی افزود: امیدواریم مسئولان عربستان راه درستی را در این زمینه انتخاب کنند، اگر عربستان تصمیم درستی اتخاذ کند، ما حاضریم به این کشور در مسئله یمن، در مسئله منطقه و در کل منطقه ثبات و وحدت بیشتر، کمک کنیم.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدام ویژه و جهشی دولت برای حمایت از تولید و هدایت نقدینگی گفت: دولت در تلاش برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، خوشبختانه برجام فضای فعالیت برای اقتصاد مقاومتی را آسانتر کرد. برجام یک سرمایه‌گذار و یک تولیدگر نیست، بلکه فضا را آماده می‌کند و موانع را برمی‌دارد.

وی افزود: اولین کاری که امسال در حوزه اقتصاد مقاومتی صورت گرفت، در مسئله نفت و گاز بود. اینکه تولید نفت از 2 میلیون به 3 میلیون بشکه برسد و صادرات نفت ما از یک میلیون بشکه به بالای 2 میلیون بشکه برسد، کار ساده‌ای نیست. همچنین در پتروشیمی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است. اقتصاد مقاومتی همین است که تولید بالا برود، صادرات بیشتر شود و اشتغال بیشتر شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به خودکفایی در تولید گندم گفت: پیش‌بینی امسال ما این بود که خرید 8 میلیون تن گندم به 10 میلیون برسد که امروز 11.5 میلیون تن گندم خریداری کردیم، در حالی که بالای 14 میلیون تن گندم تولید شده است و تولیدات کشاورزی ما از 97 میلیون تن به 117 میلیون تن رسیده است.

روحانی در خصوص تولید خودرو نیز گفت: جهش‌های خوبی در ماه‌های اخیر در این حوزه صورت گرفته است، ازجمله ساخت مشترک داخل و خارج که در پایان اسفند امسال آغاز می‌شود که 30 درصد آن نیز به خارج صادر می‌شود.

وی پیرامون خرید هواپیما نیز گفت: خرید هواپیما صنعت گردشگری ما را به حرکت درمی‌آورد. بعضی می‌گویند خرید هواپیما برای مردم چه خاصیتی دارد. این درحالی است که خرید هواپیما برای راننده تاکسی، برای مغازه‌دار، برای هتل‌دار و برای همه کسانی که در مسئله گردشگری فعالند، خاصیت دارد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه صنعت هوایی یکی از پایه‌های صنعت گردشگری است، گفت: مردم ایران می‌خواهند در حوزه هوایی پول‌شان را به شرکت‌های دیگر بدهند و در سال 4 تا 5 میلیارد دلار پول ملت به جیب شرکت‌های هواپیمایی همسایه برود؟ حال مردم ما یک هواپیمای سالم و تمیز سوار شوند، مشکلی داریم؟ بعضی انگار مشکل دارند و می‌گویند ما باید هواپیمای کهنه سوار شویم، خب، شما بروید کهنه سوار شوید. خود این خرید یک تحول در اشتغال و زندگی مردم است.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با منشور حقوق شهروندی و ضمانت اجرای این منشور گفت: منشور حقوق شهروندی جزو وعده‌های من در انتخابات سال 92 بود که در 100 روز اول کاری نیز اولین نسخه آن را منتشر کردم که نظرات اصلاحی زیادی آمد و در نهایت تکمیل شد.

وی افزود: این منشور یک منشور خوب و جامعی است که البته ممکن است کامل‌تر شود. منشور متکی بر قانون اساسی و اصل 134 این قانون است. بر همین مبنا برنامه ما در حقوق شهروندی همانی است که منتشر کردیم. این منشور را به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهم کرد و از آنها خواهم خواست که آن را اجرا کنند.