حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از ملت ایران برای حضور و شرکت در مراسم تشییع و ترحیم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکر و قدردانی کرد و گفت: مردم به خوبی قدر بزرگان و خادمان خود و کسانی که تاثیرگذار در پیروزی انقلاب و استقرار نظام بودند و برای توسعه و آبادانی کشور فعالیت می کنند را می‌دانند.

رییس جمهور ادامه داد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر خدمات شایان نسبت به نظام، انقلاب و کشور، با صبر، متانت و سکوت در آنجا که لازم می‌دیدند، با بیان آرام شان در مسائل مهم سیاسی و با روش‌ اعتدالی ، عقلانیت ، خرد ، حوصله و سعه صدر به ما نشان دادند که بهترین روش و راه برای اداره کشور و تعامل با افکار و اندیشه‌های مختلف کدام است.

او افزود: امروز آن مرد بزرگ در کنار ما نیست و نمی‌توانیم مستقیم از افکار آن مرد بزرگ برای آینده استفاده کنیم اما راه و روش و نصایح او و آنچه که برای ما به یادگار گذاشته و از همه سرمایه‌هایی که به یادگار گذاشتند، می‌توانیم استفاده و بهره‌برداری کنیم.

برای مسائل فردی و جناحی اخلاق حسنه زیر پا گذاشته نشود

روحانی از همه ملت, مسئولان و فعالان سیاسی خواست فضای فعلی را ادامه دهند و گفت: نه برای امسال بلکه برا سال های آتی و  آبادانی کشور باید همین مسیر را ادامه دهیم. از همه مهم‌تر این است که در فضای اعتدالی دستورات خداوند و اخلاق زیر پا گذاشته نمی‌شود. نکند برای برخی از مسائل فردی و گروهی و جناحی بخواهیم راستی و درستی و اخلاق حسنه و همچنین شیوه‌هایی که خداوند و قرآن کریم توصیه کرده را به دست فراموشی بسپاریم.

او در ادامه با بیان اینکه امروز در فضای فرهنگی، علمی و اقتصادی دستاوردهایی داشتیم گفت: دستاوردها به خاطر حضور، تلاش، کمک،ایستادگی،استقامت، اندیشه ،صبر و حوصله و امید مردم به آینده این کشور و نظام بود.

رییس جمهور یادآور شد: ما بحمدالله در بسیاری از زمینه‌ها پشیرفت‌های خوبی داشتیم و بسیاری از آنها نیاز به تلاش بیشتر راه ما هم سپاس و شکر و به درگاه خداوند نسبت به کارهای انجام گرفته است و هم تلاش و کوشش پیگیر برای دستیابی به اهدافی است که هنوز به آنها نرسیده ایم.

او ادامه داد: من بسیار خوشحالم که از آغاز سال به مردم وعده داده بودم که امسال تلاش ما بر این است  که رشد ۵ درصدی دست پیدا کنیم و بسیار سپاس گذار از کارآفرینان و خدمتگذاران مردم از مقامات دست به دست هم دادیم امروز شاهد رشد پیش از ۵ درصد هستیم .

رشد ۴/۷ درصدی ایران در منطقه بی نظیر است

روحانی در ادامه به رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: امروز شاهد بیش از رشد ۵ درصدی در کشور هستیم، این رشد به  ۴/۷ درصد رسیده که در منطقه ما بی نظیر است. در جهان نمونه‌های زیادی نداریم که چنین رشد اقتصادی داشته باشند آن هم با توجه به سالهایی که رکود اقتصادی وجود دارد. 

او افزود: ما توانستیم در زمینه اشتغال قدم بسیار بزرگی برداریم گرچه تا رسیدن به مقصد نهایی هنوز فاصله زیادی داریم اما در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل در کشورما ایجاد شد که در دنیا نظیر زیادی ندارد.  در گفت و گوی تلویزیونی گفتم کشورهایی وجود دارند که در سال  بیش از ۶۰۰ هزار شغل ایجاد می کنند اما ما به طور متوسط به ۷۰۰ شغل دست پیدا کردیم که به خاطر مسایل جاری کشور بی نظیر است.

روحانی افزود: نکته سوم موفقیت ما در مذاکرات هسته‌ای و برجام است. این برجام تعلق به دولت یازدهم و شخص خاصی ندارد، بلکه متعلق به  ملت بزرگ ، رهبری مقتدر ، کشور ، شهیدان ، شهدای هسته ای و دیگر فداکاران ما است.

او بیان کرد: برجام یک دستاورد بزرگ ملی است و کسی فکر نکند که به خاطر انتخابات از آن بیش ازحد  سخن بگوید و یا کمتر از حد لازم نسبت به برجام حرف بزند. از برجام مهمترحق و موفقیت یک ملت است.

روحانی با بیان اینکه هیچ کس در این دنیا مدعی موفقیت صددرصدی نیست گفت: هرکاری ممکن است نقص و عیب داشته باشد اما جمع آن موفقیت برای ملت بود. ما در اخلاق پیروز شدیم و به دنیا گفته بودیم به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم ؛گفته بودیم آنچه در مورد حکومت و دولت ایران نسبت به سلاح کشتار جمعی بیان شده دروغ است.

رییس جمهور تاکید کرد: در برجام به اثبات رساندیم که ملت ایران و دولت و نظام جمهوری اسلامی  راستگو است و آنها که به ایران دروغ بستند باید در پیشگاه خدا سرافکنده باشند. کمتر کسی فکر می کرد که مساله پی ام دی حل شود و از این بین نسبت به آینده بررسی ها را ادامه می دهیم.

او افزود: پایان این پرونده موفقیت اخلاق ملت ایران بود و از لحاظ سیاسی پیروز شدیم. ایران کشوری است که می‌تواند در مسایل مختلف جهان به عنوان یک بازیگر فعال در صحنه باشد و غیبت ایران در صحنه‌های سیاسی و بین المللی یک خسارت در جهان  بود .

ادامه دارد