به موازات افزایش تنش‌ها میان روسیه و کشورهای غربی، حدود 300 نظامی آمریکایی دیروز دوشنبه وارد خاک نروژ در همسایگی روسیه شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، طبق تصاویر منتشره از تلویزیون دولتی نروژ، این تفنگداران دریایی آمریکا که یکشنبه شب با یک فروند بوئینگ 747 ایالت کارولینای شمالی را ترک کردند، دیروز دوشنبه همراه با تسلیحات نظامی‌ و چمدان‌هایشان وارد فرودگاه Vaernes در نزدیکی شهر تروندهایم نروژ شدند.

نروژ به عنوان یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در ماه اکتبر گذشته اعلام کرد که درخواست آمریکا برای استقرار نیروهای نظامی‌ در خاک خود را پذیرفته است.

یک مقام نظامی نروژی در اظهاراتی درباره این استقرار اعلام کرد: «نظامیان آمریکایی در 4 هفته نخست استقرار خود، رزم در برف و سرمای زمستان را آموزش خواهند دید و این برنامه هیچ ارتباطی با روسیه یا شرایط فعلی ندارد. این نظامیان سپس در ماه مارس آینده در رزمایش مشترکی که با حضور نظامیان انگلیسی برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد.»

براساس این گزارش، با توجه به اینکه نیروهای آمریکایی به‌ طور گردشی در کشورهای هم‌مرز با روسیه مستقر می‌شوند، استقرار یکساله نظامیان آمریکایی در نروژ با هدف آموزش نیروهای نظامی و برگزاری رزمایش‌های نظامی بیشتر با ارتش نروژ در شرایط دشوار آب‌وهوایی صورت می‌گیرد.

این در حالیست که در شرایط کنونی تشدید تنش‌‌ها میان روسیه با غرب بر سر بحران اوکراین و مناقشه سوریه، استقرار این تفنگداران دریایی آمریکا موجب آزردگی خاطر روسیه شده است.

«ماریا زاخاروف» سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه طی بیانیه‌ای در خصوص استقرار این تفنگداران آمریکایی در خاک نروژ اعلام کرد: «طرح‌های در حال اجرای آمریکا شامل استقرار شمار زیادی از نیروهای ارتش این کشور در اروپا، دارای پتانسیل بزرگ تخریب مجموع معماری امنیتی اروپاست و منجر به ایجاد عدم تعادل و توازن جدی در توزیع نیروها در این قاره می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که واشگتن با تلاش برای وادار کردن ما به تقابل و رویارویی مشابه دوران جنگ سرد، مسابقه تسلیحاتی جدیدی را به راه انداخته است.»

براساس این گزارش، استقرار تفنگداران دریایی آمریکا در خاک نروژ در حالی صورت می‌گیرد که این کشور پیش از عضویت در ناتو در سال 1949، بمنظور از بین بردن نگرانی‌های همسایه خود روسیه متعهد شده بود که تا زمانیکه هدف حمله یا تهدید به حمله قرار نگیرد، مرزهای خود را به روی نظامیان خارجی باز نکند.

از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون این نخستین بار است که نیرو‌های یک کشور خارجی اجازه ورود به خاک نروژ را پیدا کرده‌اند.

مقامات غربی ارتباط حضور تفنگداران دریایی آمریکا در نروژ با برنامه‌های ناتو در شرق اروپا را تکذیب کرده‌اند اما همزمانی این استقرار با اعزام هزاران نیروی نظامی آمریکا به لهستان که هدف از آن تقویت نیروهای ناتو در اروپای شرقی عنوان شده، نگرانی روسیه و سایر کشور‌ها را برانگیخته است.