سید عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی در همایش مدیران فضای مجازی سراسر کشور در مرکز فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه باید به مدیران این مجموعه به خاطر کار بزرگی که انجام می‌دهند طیب‌الله گفت، اظهار داشت: اهمیت فضای مجازی به قدری است که من پس از اتمام کارم در سازمان صدا و سیما برای خودم حریمی گذاشتم تا فقط در فضای مجازی فعال باشم و تا کنون هم در هیچ برنامه‌ای در صدا و سیما علیرغم اصرار بسیار دوستان شرکت نکرده‌ام. 
رئیس اسبق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این کار دو دلیل داشت، اول اینکه نمی‌خواستم شبهه‌ای به وجود آید که بگویند فلانی از این فضا استفاده می‌کند و دوم اینکه خواستم کمکی به مدیریت سازمان کرده باشم.
ضرغامی ادامه داد: اما از این دو دلیل مهم‌تر این بود که من به عنوان یک فعال رسانه‌ای و کارشناس رسانه، احساس کردم فضای مجازی مهم است و به این نتیجه رسیدم که حضورم باید در قالب فضای مجازی باشد تا بتوانم رفتارهای این فضا را دقیق‌تر حس کنم. 
وی اظهار داشت: علیرغم همه مشکلاتی که استکبار جهانی با شبکه‌های اجتماعی برای ما به وجود آورده، اما این فضا علی الظاهر به طور رایگان (البته منهای هزینه اینترنت) در اختیار همه قرار دارد و می شود به نحو احسن از آن استفاده کرد.
رئیس اسبق رسانه ملی ادامه داد: حوزه فضای مجازی یک رسانه در کنار سایر رسانه‌ها نیست، فضای مجازی یک زندگی جدید است که بشر آغاز کرده و دلیل این تعبیر رهبری که می‌فرمایند تا به حال اکتشافی به بزرگی فضای مجازی در زندگی بشر وجود نداشته و حتی اختراع برق هم به این بزرگی نبوده، همین است. 
ضرغامی تصریح کرد: امروز اکثریت مردم با پیام‌رسان‌های همراه زندگی می‌کنند، پیام‌رسان‌های همراه امروز یک سبک زندگی جدید را ارائه کرده‌اند، اپلیکیشن‌هایی که روز به روز قابلیت‌های جدید ارائه می‌کنند که حتی با عقل انسان‌ هم جور در نمی‌آید.
وی با بیان اینکه همه باید سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص تحول را که ایشان در سمنان بیان فرمودند دوباره و بادقت بازخوانی کنند، گفت: همه ما اول باید با این فضا آشنا شویم، چرا که در این فضا بچه‌ها از بزرگتر‌ها با سوادترند و دوم باید بتوانیم از این فضا استفاده کنیم. 
رئیس سابق سازمان صدا و سیما تصریح کرد: استفاده از این فضا به این معناست که ما باید در فضای مجازی هم آفند داشته باشیم و هم‌پدافند و در مقابل تهاجم دشمن دفاع منفعلانه انجام ندهیم بلکه با دفاع خود ضربه‌ای هم به دشمن وارد کنیم. 
ضرغامی افزود: بنای فضای مجازی بر کلید واژه شدن است، در این فضا ممکن است حرف‌ها فراموش شود ولی کلید واژه‌ها در ذهن می‌ماند و بنا بر کلیشه کردن کلید واژه‌ها است. 
وی با بیان اینکه جنس "فناوری" با "فن‌آوری" متفاوت است گفت: "فن‌آوری" بیشتر مربوط به تجهیزات است اما "فناوری" علم، دانش و مهارت استفاده از تجهیزات است که متاسفانه ما در فضای مجازی حتی در سطح مدیران کلان هم با مشکل عدم داشتن مهارت لازم روبه‌رو هستیم. 
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه ما باید دانش خودمان را در زمینه شبکه‌های اجتماعی بالا ببریم و در این کار دارای اجتهاد شویم، عنوان کرد: باید در کار رسانه و فضای مجازی صحبت همه را گوش کنیم و پس از آن اجتهاد کرده و عمل کنیم. 
ضرغامی ادامه داد: اجتهاد رسانه‌ای در فضای مجازی بسیار مهم‌تر از رادیو و تلویزیون است و در این عرصه این شمایید که تشخیص می‌دهید چه بگویید و چگونه عمل کنید که البته در این کار دشمن از ما فعال‌تر است و متاسفانه در برخی بخش ها ما منفعل هستیم. 
وی یکی از مهارت‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی را موجز بودن پیام دانست و گفت: در این بخش پیام، تصویر و ویدئو ها باید تاحد ممکن موجز و کوتاه باشد.
وی تاکید کرد: یک بار از رهبر معظم انقلاب درباره تولیدات هنری سوال کردم و می‌خواستم نگاه ایشان را در خصوص قالب و محتوا بدانم، ایشان فرمودند قالب و محتوا دو بال مثل هم هستند و به یک اندازه اثر دارند و هر کدام ناقض باشد باعث می‌شود نتیجه چیزی شود خلاف آنچه در ذهن شما است. 
ضرغامی ادامه داد: به نظر من در فضای مجازی قالب و محتوا باهم یک بال هستند و یک بال دیگر قواعد انتشار است، قواعد انتشار در فضای مجازی بسیار مهم است و مانند لانچر و یک پرتاب‌گر است که اگر نباشد نمی‌توانیم مطالب مورد نظر خود را به مخاطب برسانیم. 
وی اظهار داشت: مخاطب محور بودن در هر رسانه ای اصل است، این موضوع در فضای مجازی حد و مرز ندارد باید نگاه کنیم به نیاز مخاطب که بخش زیادی از این نیاز به سرویس محور بودن باز می‌گردد. 
وی تصریح کرد: ما باید سرویس بدهیم اگر به مردم سرویس خوبی ارائه کنیم به سمت ما می‌آیند و امروز با توجه به فضای مجازی تعریفی که پیش از این از نشریات زرد بود وجود ندارد و این موضوع باید بازتعریف شود چرا که بخش عمده فضای مجازی مسائل "فان" و "جذاب" است. 
رئیس سابق سازمان صدا و سیما عنوان کرد: ما 40 مزیت نسبت رسانه‌های خارجی داریم و آنان نیز مزیت هایی دارند اما قطعا مزایای ما بیشتر است اما باید بتوانیم از آن استفاده کنیم؛ یکی از این مزیت‌ها اطلاعات و اخبار سرویس محوری است که مردم در آن‌ها به ما اطمینان دارند و آن‌ها را فقط از طریق رسانه‌های داخلی پیگیری می‌کنند. 
ضرغامی گفت: در کشور مسائلی است که خانواده‌ها وقتی می‌خواهند مطلع شوند به سراغ رسانه‌های داخلی می‌آیند و به خارجی‌ها در این زمینه اطمینانی ندارند، ما باید در حوزه کار مخاطب محور ببینیم مخاطب چه می‌خواهد و آن را به او منتقل کنیم. 
وی اظهار داشت: زمینه فعالیت شما مدیران چون استانی است باید توجه ویژه‌ای به موضوعات بومی و استانی داشته باشید، موضوعات بومی و استانی شما می‌توانند فوق‌العاده جذاب باشند به شرطی که درست انتخاب شوند و حرف جدید برای گفتن داشته باشند. 
ضرغامی در خصوص حذف کانال های شبکه های اجتماعی گفت: به هیچ وجه برنامه ای برای حذف کانال های اجتماعی نیست. برای کانال های بالای 5 هزار عضو هم فعلا به صورت ریجیستری و ثبت است. بسیاری از کانال های مبتذل به وجود آمده و این قانون برای همه است که بتوانند فعالیت خود در این فضا را ثبت کنند.
وی افزود: در این حوزه یکسری کانال های پورنو گرافی و مبتذل هستند که مسئولان از جمله رئیس جمهور محترم هم در این رابطه نظرشان بر برخورد با آنان است.