«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا که تا چهار روز دیگر زمام قدرت در این کشور را به دست می گیرد در مصاحبه با روزنامه «بیلد» آلمان و «تایمز» انگلیس، به تشریح اهداف خود در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی پیش از هر چیز ناتو را پیمانی منسوخ توصیف کرد که دوره کارآمدی آن به سر آمده و از تمایل خود به عقد پیمانی با روسیه در جهت خلع سلاح هسته ای و همچنین کاهش تحریم ها علیه مسکو سخن گفت.

ترامپ ضمن استقبال از برگزیت (جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا)، از برقراری پیمان تجاری با بریتانیا استقبال کرد و در عین حال سیاست های «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان را در گشودن درهای این کشور به روی پناهجویان به باد انتقاد گرفت.

وی در مصاحبه با این دو روزنامه، اولویت نخست خود را برقراری پیمان های تجاری منصفانه تر برای آمریکا و ایجاد مرزهایی به مراتب امن تر برای این کشور توصیف کرد.

ترامپ همچنین از رفع کسری تجاری آمریکا با سایر کشورهای جهان به ویژه چین سخن گفت و تاکید کرد که وی تجارت هوشمند را به تجارت آزاد ترجیح می دهد.

وی در پاسخ به احتمال توافق با روسیه، موضوع تسلیحات هسته ای و کاهش قابل ملاحظه آن در ازای رفع تحریم های مسکو را مطرح کرد.

در رویکرد خود نسبت به خاورمیانه نیز، ترامپ از تهاجم سال 2003 آمریکا به عراق، به عنوان بدترین تصمیمِ ممکن در طول تاریخ این کشور یاد کرد.

ترامپ در عین حال خواهان ایجاد مناطق امن در سوریه شد اما تاکید کرد که هزینه آن باید از سوی متحدین عربِ آمریکا پرداخت شود.

وی همچنین با اعلام نارضایتی از توافق هسته ای ایران، گفت: فکر می‌کنم یکی از بدترین توافق‌هایی است که تاکنون حاصل شده است، اما نمی خواهم بگویم که قصد دارم با این توافق چه کار کنم.

وی ناکارآمدی ناتو را متاثر از قدمت زمان تشکیل و عدم پرداخت سهم کشورهای عضو، عنوان کرد اما گفت که این پیمان همچنان برای وی اهمیت دارد.

ترامپ همچنین در اظهارنظری که رنگ و بوی عقاید رهبران راست افراطی اروپا را داشت، گفت: کشورها به دنبال اثبات هویت خود هستند و انگلستان هم (با برگزیت) به دنبال هویت خود می گشت. برگزیت خوب پیش خواهد رفت و فکر می کنم که بقیه کشورهای اتحادیه اروپا هم آن را ترک خواهند کرد.

وی با اینکه از مرکل به عنوان بزرگترین رهبر اروپا یاد کرد، سیاست درهای باز (پذیرش پناهجویان) را اشتباه بزرگی از جانب وی توصیف کرد و حتی تا آنجا پیش رفت که برگزیت را نیز نتیجه نارضایتی مردم انگلیس از موضوع پناهجویان عنوان کرد.

ترامپ قول داد که نسبت به پذیرش مهاجرین در خاک آمریکا نیز سخت گیرتر باشد و عقیده خود را این گونه توجیه کرد که مردم نمی خواهند دیگران بیایند و کشورشان را ویران کند.

وی در نهایت از تداوم استفاده از شبکه های اجتماعی (به ویژه توئیتر) برای انتقال پیام های خود به مردم، سخن گفت و از پوشش غیرصادقانه اظهاراتش از سوی رسانه ها انتقاد کرد.

گفتنی است که وی هفته پیش، شبکه «سی ان ان» را که غالبا به دموکرات ها گرایش دارد، دروغگو خطاب کرد و مانع از طرح سوال خبرنگار این رسانه در یکی از نشست های مطبوعاتیش شد.