روزنامه آلمانی "هانوفرشه آلگماینه سایتونگ" در مطلبی به مسئله اختلافات بین فلسطینیان و اسرائیل پرداخته و نوشت: آیا در این سال خطر به وجود آمدن جنگ جدیدی وجود دارد؟

نویسنده در ادامه نوشت: از تل آویو تا بیت المقدس فاصله زیادی نیست. اما اگر آمریکا این مسیر کوتاه را طی کرده و سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند دیگر این یک مسئله کوچک نیست.

"مجدی خلدی" یکی از مشاوران با سابقه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این باره اظهار داشته است که تاثیرات چنین اقدامی از طرف آمریکا بسیار بزرگ خواهد بود. در پایان می تواند یک سونامی رخ دهد.

اخیرا  سه سناتور جمهوریخواه کنگره آمریکا در بیانیه‌ای خبری اعلام کردند بار دیگر قانون قدیمی «قانون سفارت در بیت المقدس و به رسمیت شناخته شدن» را که در سال 1995 تدوین شده به جریان خواهند انداخت تا بیت المقدس به عنوان پایتخت به رسمیت شناخته شده رژیم صهیونیستی و سفارت آمریکا نیز از «تل آویو» به این شهر منتقل شود.

بر اساس قانون مذکور، رئیس جمهوری آمریکا می تواند با توجه به ملاحظات امنیت ملی، انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس را به مدت 6 ماه به تاخیر بیندازد. رئیسان جمهوری پیشین آمریکا وعده داده بودند که این کار را انجام دهند اما تاکنون برای خودداری از جانبداری از طرف عرب یا اسرائیلی ها در مناقشه طولانی «صلح خاورمیانه» انتقال سفارت را هر شش ماه یک بار به تاخیر انداخته اند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری منتخب آمریکا طی مبارزات انتخاباتی، با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نیویورک دیدار کرد. در پی این ملاقات، ستاد انتخابات ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترامپ تأکید کرده است که بیت‌المقدس از بیش از 3 هزار سال پیش، پایتخت قوم یهود بوده است و آمریکا تحت اداره ترامپ در نهایت حکم دیرینه کنگره را درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت خواهد پذیرفت.»

در صفوف فلسطینیان اعم از متعادل و افراطی نگرانی ها افزایش می یابد. بسیاری فلسطینیان اعلام کرده اند که ما باید علامتی علیه این انتقال سفارت ارسال کنیم؛ مسلمانان باید دعا کنند که این اتفاق نیفتد، مسیحیان هم باید زنگ های خود را به صدا درآورند.

این سیگنال ها ظاهرا به پاریس هم رسیده است. روز یکشنبه وزرای امور خارجه هفتاد کشور دنیا در این شهر گرد هم می آیند تا درباره اختلافات بین اسرائیل و فلسطینیان با هم مشاوره کنند.

هیچ کس انتظار موفقیتی را از این کنفرانس ندارد، چرا که دو تن از بازیگران مهم این بحران در این نشست حضور ندارند. دولت جدید آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ هنوز رسما آغاز نشده و نخست وزیر اسرائیل هم چندی پیش این کنفرانس را رد کرد. وی کنفرانس پاریس را تبلیغ صرف فلسطینی ها هدایت شده با کمک فرانسه ارزیابی کرده و این کنفرانس را نفس های آخر گذشته قبل از اینکه آینده آغاز شود دانست.

اما کدام آینده در انتظار این اختلافات است؟ آینده‌ای پر از قدرت نمایی های جدید؟

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین البته از پاپ فرانسیس هم برای تاثیر گذاری بر آمریکا کمک خواسته است. تمام دنیا حالا در حال پیش بینی این مسئله است که ورود رئیس جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید برای ثبات خاورمیانه چه مفهومی می تواند داشته باشد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در زمانی کوتاه بسیاری چیزها در معرض خطر قرار می گیرد.

مشاور محمود عباس هم از بالا گرفتن بحران ها و وقوع یک سونامی که دیگر کسی نمی تواند از آن فرار کند سخن به میان آورده است.

در ادامه این مطلب آمده است: در اصل انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس نه تنها ناآرامی های جدید در مناطق فلسطینی را به دنبال خواهد آورد بلکه شورش های ضد آمریکایی را هم در جهان عرب به راه می اندازد. دولت اردن چنین اقدامی را هدیه ای برای افراط گرایان نامیده و همچنین محافل امنیتی مصر هم در این باره هشدار داده اند.

در آستانه ورود ترامپ به کاخ سفید همه خاورمیانه به آینده ای نامعلوم می نگرند. میانجی گری و دیپلماسی در چنین شرایطی ضروری تر از قبل به نظر می رسد.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: با پشتیبانی ترامپ، نتانیاهو به سادگی می تواد به راه خود یعنی به رسمیت نشناختن دولت فلسطینی و ادامه شهرکسازی های غیر قاونی ادامه دهد. اما چنین رویکردی نه تنها در جهان عرب بلکه در سراسر دنیا با مخالفت هایی روبرو است.

واقعیت یک دولتی، برای اسرائیل بسیار مشکل ساز خواهد بود.

یورگن تریتن از نمایندگان بلند پایه حزب سبز آلمان نیز اخیرا در سخنانی اعلام کرده است که سیاست های نتانیاهو اسرائیل را به انزوای بین المللی غم انگیزی می کشاند.