حجت الاسلام محمدی گلپایگانی صبح امروز در آئین تودیع و معارفه مدیر جامعه الزهرا (سلام الله علی‌ها) که در تالار بیداری اسلامی این مرکز حوزوی برگزار شد، با اشاره به اینکه کلمه معارفه معنا ندارد، زیرا افراد نا‌شناس نیستند که بخواهند شناسایی شوند، اظهار داشت: سنگری با سنگری عوض شده و شخصیتی رفته و مسئولیت دیگری خواهد داشت و شخصیتی جای او را پر خواهد کرد؛ آنچه مسلم است نقش عظیم روحانیت در تبیین معارف اهلبیت (ع) در طول تاریخ است. 

او بر لزوم شناسایی و معرفی اعاظم و بزرگان حوزه تاکید کرد و گفت: بعد از غیبت صغری، شخصیت‌های والای روحانی نظیر شیخ مفید، شیخ طوسی، علامه حلی، شهیدین، شیخ انصاری و آخوند خراسانی آثار اهل بیت (ع) را سینه به سینه در کتاب‌های مختلف نوشتند و گفتند و تدریس کردند. 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: علمای شیعه در طول تاریخ نقش بسیار بزرگی در انتقال معارف اهل بیت داشتند و اگر حضرت امام در خرداد ۱۳۴۲، توانستند این انقلاب عظیم و این حرکت بزرگ را به ثمر برسانند و این جنبش عظیمی که جهان را تکان داد به همراهی ملت رهبری کنند، دفعتا رخ نداده است. 

انقلاب اسلامی حاصل زحمات طاقت فرسای دانشمندان بزرگ تشیع است

گلپایگانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی حاصل زحمات طاقت فرسای دانشمندان بزرگ تشیّع در گذشته بوده است و هنر حضرت امام این بود که آن قوه را به فعلیت رساندند. 

او افزود: لازم است کسانی که در حوزه علمیه تحصیل می‌کنند، بخشی از اوقات خود را در سیر و مطالعه بزرگان و علمای گذشته حوزه سپری کنند. 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه علمای بزرگی در طول تاریخ به شهادت رسیدند، گفت: مرحوم علامه حلی مولف کتاب الغدیر کتابی با عنوان «شهداء الفضیله» دارد و اسامی ۴۰۰ روحانی بزرگواری که به جرم تشیع و نشر معارف اهل بیت (ع) به شهادت رسیدند را مکتوب کرده است. 

نسبت به شناخت شهدای روحانی وظیفه داریم

گلپایگانی با اشاره به اینکه در طول دوران انقلاب اسلامی بیش از ۲۵۰۰ طلبه شهید دادیم، گفت: این شهیدان درس و بحث را‌‌ رها کرده و جبهه‌ها را نور داده و هم پای رزمندگان دیگر، سنگر به سنگر رزمندگان را هدایت کرده و با خون خود، میدان جنگ را سیراب کردند؛ ما نسبت به این امر وظیفه داریم و امام خمینی (ره) در این زمینه فرمایشات زیادی دارند. 

حکومت پدر و پسر پهلوی کمر به هدم اسلام بسته بود

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظام شاهنشاهی و به خصوص حکومت پدر و پسر پهلوی خبیث کمر به هدم اسلام بسته بودند و واقعا می‌خواستند ریشه اسلام، تشیع، دین و اعتقاد را از بنیان کنند، گفت: همین رضاخان لعنتی، اول کارش خدمت مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم یزدی می‌آمد و می‌گفت من مقلد شما هستم؛ پای برهنه دنبال دسته جات عزاداری می‌رفت و سینه می‌زد و هیات ایجاد می‌کرد، اما وقتی به ترکیه رفت و در آن دوره فشرده چهل روزه شرکت کرد و به ایران برگشت، کمر بست به نابودی هرآنچه که رنگ و بوی دین داشت. 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: حضرت امام نقل می‌کنند مرحوم آیت الله مصدوقی روضه‌ای داشتند که قبل از اذان صبح شروع می‌شد و به اذان صبح ختم پیدا می‌کرد؛ یعنی حتی نمی‌توانستند تا طلوع آفتاب صبر کنند تا دیگران متوجه شوند. 

پهلوی به دنبال نابودی نسل زنان با فحشاء و منکرات بود

گلپایگانی با اشاره به اینکه داستان قتل مسجد گوهرشاد به دلیل حجاب رخ داد، اظهار داشت: رژیم پهلوی می‌خواست نسل زنان را با ترویج فحشاء و منکرات نابود کنند؛ همین کاری که امروز دنیای استکبار در حال انجام آن است. 

بزرگ‌ترین عامل اشاعه فحشاء دربار پهلوی بود

او با بیان اینکه روند نابودی دین در زمان رضاشاه را پسرش با کارهای خود ادامه داد، ابراز داشت: یکی از کارهای پهلوی این بود که مناصب مهم حکومتی را به دست غیر مسلمان سپرد؛ نخست وزیرش، وزیر دربارش و پزشک دربارش بهایی بودند و هرچه رنگ و بوی دینی داشت مخالفت می‌کرد و بزرگ‌ترین عامل اشاعه فحشاء دربار پهلوی بود. 

اگر انقلاب نشده بود، اسلام تمام بود

رئیس دفتر مقام معظم رهبری بر لزوم مطالعه اعترافات وابستگان به پهلوی تاکید کرد و گفت: اگر این انقلاب به وجود نمی‌آمد و پیروز نمی‌شد و این بساط شیطانی برچیده نمی‌شد، امروز اسلام تمام شده بود و همه چیز از بین رفته بود. 

رسالت خواهران طلبه

گلپایگانی در ادامه به تبیین رسالت طلاب جامعه الزهرا پرداخت و گفت: رسالت بزرگ بانوان و خواهران محترم که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند این است که معارف اهلبیت را خوب فرا بگیرند و به دیگران منتقل کنند. 

او با تاکید بر اینکه پذیرش، آمادگی و فراهم شدن وسایل تحصیل برای طلاب جامعه الزهرا ارزان تمام نشده،  دانشمندانی و اساتیدی هستند که برای تحصیل طلاب وقت می‌گذارند؛ امام خمینی (ره) که موسس این تشکیلات بودند در‌‌ همان ابتدا کسانی که چشم و چراغ حوزه علمیه بودند را به عنوان اعضای هیئت موسس انتخاب کردند؛ خداوند ان شاء الله درجات آیات موسوی اردبیلی، مشکینی و شرعی را متعالی کند. 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری افزود: امام راحل می‌دانستند نقش خواهران در تربیت نسل جوان و فرزندان آینده این مملکت تا چه اندازه زیاد است. 

امروز در مقابل دنیا فقط می‌گوییم اسلام! 

 گلپایگانی با تاکید بر اینکه ما امروز در مقابل دنیا فقط یک حرف می‌زنیم و آن اسلام است، اظهار داشت: امروز می‌گوییم زن مسلمان می‌تواند مومن، متدین و پایبند به عقاید باشد و به احکام دینی عمل کند و دانشمند نیز باشد. 

دین و حجاب مانع ترقی زنان نیست

او تصریح کرد:؛ یکی از حرف‌هایی که آن‌ها می‌زدند و می‌زنند این است که دین و حجاب با علم و دانش سازگار نیست؛ امروز در کشور ما بعد از ۳۷ سال چه شخصیت‌های خانمی در رشته‌های مختلف تربیت شده‌اند و زنان ما از بهترین پزشکان، جراحان و مهندسان و محصلان هستند و معلوم می‌شود حجاب و اعتقادات نمی‌تواند مانع باشد بلکه لازم است حتما باشد. 

در جریان انتخابات آمریکا بخشی از اسرار را فاش کردند

او با تاکید بر اینکه در دنیای آلوده غرب به زنان به شکل یک ابزار برای هوسرانی نگاه می‌کنند و چه افتضاحاتی درست کرده‌اند، ابراز داشت: در همین داستان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خودشان اسرار یکدیگر را برملا کردند و تازه بخشی از آن‌ها را گفتند. 

امروز اداره دنیا دست اراذل است

او افزود: امروز دست اداره دنیا در دست اراذل و افراد شهوتران و هوسران است که بخشی از اسرار را در جریان انتخابات برملا کردند و بقیه آن‌ها نیز همین هستند و این مسئله خلاف فلسفه خلقت است. 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: ما الحمدلله در سایه نظام مقدس اسلامی که خدا را به حق محمد و آل محمد قسم می‌دهیم ان شاء الله به دست صاحب واقعیش برسد و روزی این پرچم در دست توانای امام زمان (عج) قرار بگیرد و ریشه همه مفاسد کنده شود، فضیلت، شرف، سنگینی، آبرو و متانت و همه چیز است. 

چشم و گوش همه باید به دهان رهبر باشد و بس! 

او افزود: نمی‌خواهم بگویم در این کشور نا‌به سامانی وجود ندارد چرا که وجود دارد اما امروز باید یک حرف زد و آن این است که چشم و گوش همه ما باید به دهان رهبر ما باشد و بس. 

 زمانی که رهبری داریم، جای نگرانی نیست

 گلپایگانی با اشاره به اینکه دیگران می‌آیند و می‌روند و خدمت می‌کنند، گفت: خداوند مرحوم آیت الله رفسنجانی و دیگران را رحمت کند اما تا زمانی که رهبری و بزرگانی داریم که با هوش بسیار و چشم بیدار، حوادث را قبل از اتفاق می‌بیند و موضع درست می‌گیرد، هیچ غمی نداریم. 

خیال همه راحت باشد رهبری در سلامت کامل هستند

او با تاکید بر اینکه خیال همه راحت باشد که مقام معظم رهبری در سلامت کامل هستند و با نشاط و شادابی وظیفه رهبری خود را با همه سنگینی مسئولیت انجام می‌دهند، اظهار داشت: بنده گاهی گفته‌ام رهبری برای اداره امور وقت کم می‌آورند و کاش ۲۴ ساعت بیشتر می‌شد. 

او با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرماندهی نیروهای مسلح را به طور مستقیم و شخصا انجام می‌دهند، گفت: از زمانی که ایشان به طور مستقیم این کار را انجام می‌دهند، نیروهای مسلح ما زمین تا آسمان تفاوت کرده‌اند و قابل مقایسه نیست. 

امروز دشمنان جرات ندارند به ما نگاه چپ کنند

او با بیان اینکه اگر نیرومندی‌ها و توانمندی نیروهای مسلح ما نبود، مگر امروز دشمنان ریز و درشت ما و استکبار می‌گذاشتند زندگی کنیم، گفت: چرا جرات نمی‌کنند چپ به ما نگاه کنند به دلیل هیبت، قدرت و اقتدار نیروهای مسلح است. 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه شب گذشته مقام معظم رهبری تاکید کردند سلام بنده را به خواهران و برادران حاضر در این مراسم برسانید، گفت: براساس آمار اعلام شده به بنده حدود ۱۴ هزار نفر در این مرکز تحصیل می‌کنند که عدد و رقم کمی نیست؛ امام راحل این بنیان را بنا نهادند، زیرا می‌دانستند در آینده هرکدام از این طلاب یک سرباز فداکار برای امام زمان (عج) خواهند بود. 

گلپایگانی افزود: امروز نیز طلاب جامعه الزهرا (س) مورد عنایت خاص رهبری هستند و معظم له در پاسخ به آیت الله مقتدایی، نظر موافق خود را در رابطه با مدیریت جدید جامعه الزهرا (س) اعلام کردند. 

او با قدردانی از مدیریت قوی و استوار حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی در طول سالیان متمادی در جامعه الزهرا (س)، گفت: در ادامه این مسیر، حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان در مدت کوتاه مسئولیت خود، منشا خدمات بزرگی بودند و به اصرار خودشان استعفا دادند و مورد پذیرش قرار گرفت. 

او تصریح کرد: از امروز حجت الاسلام والمسلمین مدنی بجستانی که پدر ایشان از علمای زحمت کشیده آن منطقه هستند و خودشان نیز فاضل، دانشمند و مدرس هستند و کمالات زیادی دارند و هفت سال مسئولیت نمایندگی رهبری را در دبی داشتند و به خوبی اداره کردند و دولت امارات نتوانست وجود ایشان را تحمل کند و مجبور به ترک مسئولیت شدند. 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه انسان‌های ارزشمند را نمی‌توان بدون مسئولیت گذاشت، گفت: چنین افرادی خواهان منشاء اثر و خدمات در نظام هستند و حجت الاسلام والمسلمین مدنی برای اداره جامعه الزهرا (س) انتخاب شدند و امیدواریم این مجموعه با درایت و کفایت ایشان در آینده بهتر از گذشته اداره شود. 

*لزوم اهتمام طلاب به تهذیب

حجت‌الاسلام گلپایگانی با اشاره به اینکه خواهران طلاب باید در کنار درس و بحث به تهذیب بیشتر بپردازند، گفت: طلبه باید از روزی که وارد حوزه شده تا زمانی که فارغ التحصیل می‌شود، باید زمین تا آسمان تفاوت کرده باشد. 

او با تاکید بر اینکه امروز زنان نقش مهمی در جامعه دارند، گفت: بنده در بعضی از دیدارهای مقام معظم رهبری با پدران و مادران شهدای سوریه که مدافعان حرم هستند، حضور دارم و مشاهده می‌کنم کسانی که دو و سه شهید دادند در کلمات خود تاکید می‌کنند «از ما نگران نباشید و فدای سر شما؛ ما خوشحال هستیم فرزند خود را در راه اسلام دادیم». 

نقش زنان در جنگ تحمیلی کمتر از مردان نبود

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به نقش زنان در جنگ تحمیلی، اظهار داشت: بانوان در جنگ تحمیلی نقش مهمی داشتند و علاوه بر اینکه در پشتیبانی از جنگ نقش آفرین بودند، فرزندان خود را از زیر قرآن به جبهه‌ها اعزام می‌کردند و اگر این پشتیبانی‌ها نبود، قطعا در جنگ پیروز نمی‌شدیم؛ نقش زنان در پیروزی دفاع مقدس اگر بیشتر از مردان نباشد، کمتر نیست. 

گلپایگانی افزود: بنده بار‌ها از رهبر معظم انقلاب شنیدم که می‌فرمایند هرچه یک مسئول در خدمت به مردم و انجام مسئولیت ثواب ببرد، نیمی از آن سهم زنان است که برای آن‌ها محیط را فراهم می‌کنند تا بتوانند خدمت کنند. 

او در پایان بر لزوم استفاده طلاب از دقایق عمر تاکید کرد و اظهار داشت: انسان همیشه جوان نمی‌ماند و روزی مثل ما پیر خواهید شد؛ امروز که شرایط و وسایل تحصیل فراهم است، هرچه می‌توانید در امر تعلیم، تعلم، تربیت و فراگیری از معارف عظیم اهلبیت (ع) استفاده کنید و مبلغ خوب، آگاه، آشنا به زمان و پاسخگوی شبهات باشید.