حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل بعدازظهر امروز یکشنبه 12 دیماه در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تضمین‌های قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه گفت:‌این قطعنامه یک اقدام مؤثر در راستای تکمیل روند سیاسی و کمک به مبارزه با تروریسم در سوریه به‌شمار می‌رود و نفس این حرکت قابل تمجید است.

وی از نقش روسیه و همراهی ترکیه در این مسئله با عنوان موضوعی تعیین کننده یاد کرد و در ادامه خاطرنشان کرد: البته اگر یک اراده جدی بین‌المللی در ورای این مسئله وجود نداشته باشد نمی‌شود از تضمین صحبت کرد. مضافاً اینکه آمریکا نیز علی‌رغم اینکه این قطعنامه را وتو نکرده است و هنوز نقشش را در بازی با کارت تروریست به کار نگرفته، اما نقشی دوگانه و پارادوکسیکال دارد که یک عامل عدم تضمین در رفتار آمریکاست و همواره نشان داده که بدعهد است.

امیرعبداللهیان گفت: همچنان باید به این مجموعه نگرانی‌ها، رفتار غیرسازنده عربستان سعودی و برخی دوستان این کشور را اضافه کرد، ازاین‌رو به نظر می‌آید که این قطعنامه ضمن اینکه یک اقدام خوب است اما برای تضمین بیشتر نیازمند اقدام بعدی است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نشست غرب آسیا بیان داشت: طبیعی است که این نشست، یک سری مقدماتی داشته و مقدمه نخست آن، پیروزی بر تروریست‌ها است که مهم بوده و باید به مردم سوریه تبریک گفت و مقدمه دوم در این باره آتش‌بس است که قطعنامه شورای امنیت از آن حمایت کرده و اینها همگی یک زمینه مناسب را فراهم کرده تا در نشست قزاقستان گام‌های جدیدتری برای تحقق راهکارهای سیاسی در سوریه دنبال کرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با ذکر این نکته که شخصاً فکر می‌کند این گام‌ها، گام‌های امیدبخشی است، گفت: اما نگرانی‌های جدی همچنان برای ثبات و آرامش در سوریه وجود دارد که تضمین لازم را باید کنش‌گران سیاسی در این باره بدهند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اثرگذاری پیروزی‌های اخیر بر تروریست‌ها در سوریه در تحولات یمن اظهار داشت: قطعاً تحولات سوریه بر اوضاع یمن اثری مثبت دارد، اما نکته مهم این است که تجاوز عربستان سعودی به یمن موجب شد که تروریست‌ به‌ویژه در جنوب یمن به طور فزاینده افزایش یابد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در پایان گفت: نکته مهم و قابل‌توجه این است که هر موفقیتی بر زمینه راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه در دو موضوع مبارزه با تروریست و تقویت روند سیاسی می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای کنش‌گران منطقه‌ای و بین‌المللی جهت تحقق راه‌حل سیاسی در یمن قرار گیرد.